Progressiivisen verotuksen ihanuus
Palkkani nousi maaliskuussa 250 euroa, ja käteen jää nyt 50 euroa enemmän kuin aiemmin. Työmatkakulut nousivat työpaikan vaihdossa enemmän kuin nettopalkka, että se siitä suuremmasta palkasta iloitsemisesta.
Kannatan progressiivista verotusta, mutta vähän kirpaisi tuo eka palkkakuitti, kun tässä 2000 euron kuukausituloluokassa 250 euron korotus olisi ollut ihan tuntuva näkyessään edes puoliksi käteen jäävässä palkassa.
Kommentit (7)
Tarkistutitko ennakkoveroprosentin palkan nousun yhteydessä? Vaikka olisit tarkistuttanut uuden ennakkoveroprosentin palkanmuutoksen yhteydessä alkuvuoden tulot vaikuttaa myös veroprosenttiin. Todellinen veroprosentti tämän vuoden osalta selviää sinulle 2018, kun vuoden 2017 verotus tehdään. Saat joko palautuksia joulukuussa 2018 (ennakkoveroprosentti oli liian korkea), joudut maksamaan (ennakkoveroprosentti oli liian pieni) tai ennakonpidätysprosetti oli oikea.
Ei voi pitää paikkansa. Minun palkkani nousi 3500€:sta 4000€:oon ja käteen jää 500€:sta 275€.
Suomessa suurin marginaaliveroprosentti on alle 60%, joten Ap valehtelee. End of story.
Saat sitten palautuksia kun kun kun työmatkavähennys kasvaa.
Ei progressio syö kuin korkeintaan puolet korotuksesta, ainakaan normipalkoilla.
Säädä ennakonpidätysprosentti kohdalleen niin ei tartte kitistä.
Eri asia jos menetit jotain tukia tai lastenhoito maksut nousivat korotuksen myötä, Silloin saatat jopahävitä.. Mutta se taas on eri juttu kuin progressio.
Saattaa olla, että veroprosentti päätyi jostain syystä liian isoksi, vaikka oikein yritin mahdollisimman tarkkaan ilmoittaa muutosverokorttiin tulot ja vähennykset niin, että menisi suoraan oikein. Veroprosentti nousi n. 5 prosenttia, asuntolainan korot ym. lähes samat kuin ennenkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän sun veroprosentit on kun mun palkka nousi 3900€ -> 4500€ ja käteen jää noin 400€ enemmän.
Olet laskenut jotain väärin, kyllä noilla tuloilla marginaaliveroaste on jo yli 40 %. Mulla nousi 4500 -> 4700 ja käteen jää noin 100 enemmän.
Kannattaa varautua suurehkoihin mätkyihin.
Mitenköhän sun veroprosentit on kun mun palkka nousi 3900€ -> 4500€ ja käteen jää noin 400€ enemmän.