Ei ole mitään ahdistavampaa kuin työhakemuslomakkeen täyttö...
...tai ainakin tällä hetkellä taas tuntuu siltä.
Olen 25v nainen, opiskelut vielä kesken ja haen jälleen kerran kesätöitä. Viimeiset kolme kesää olen ollut oman opiskelualan kesätyöpaikoissa (kahdessa eri paikassa) ja vaikka haen SAMAA TUTTUA TYÖPAIKKAA ja sinne pitäisi vain täyttää kuntarekryssä lomake, niin koko ajan tuo yksinkertainen homma tuntuu niin ahdistavalta ja ärsyttävältä ja epämiellyttävältä että siirrän sitä koko ajan eteenpäin. Olin tuonne työpaikkaan puhelimessakin yhteydessä ja iloisesti kehottivat toki hakemaan tällekin kesälle, niin että ei edes pitäisi olla mitään syytä kokea se minään pelottavana juttuna pistää sinne se lomake menemään. En ymmärrä mikä minua sitten vaivaa, joka vuosi on ollut sama juttu että lykkään niiden typerien lomakkeiden täyttöä aina viimeiseen asti, päivästä toiseen sanon itelleni että no hakuaika ei vielä oo mennyt umpeen niin teen sen huomenna... Ja sitten vasta käyn hätäisesti kiireessä tekemässä sen kun on ihan pakko, ettei ehdi hakuaika mennä ohi.
Jotenkin kai tämä ahdistus noita lomakkeita kohtaan on tullut, kun aiemmin oli vuosia jolloin yritin epätoivoisesti saada kesätöitä tai osa-aikatöitä ja pistin kymmeniä ja taas kymmeniä hakemuksia kaikkiin paikkoihin joita löysin, ja aina piti kirjoittaa ne samat itsensäkehumistekstit ja aina tuli kuitenkin hylätyksi, niin siitä lomakkeesta kasvoi joku hirveä juttu mielessäni että tämä ratkaisee sen pääsenkö vai en, näihin kysymyksiin pitäisi keksiä juuri ne oikeat maagiset sanat ja lauseenkäänteet joilla saan itseni kuulostamaan siltä että ne haluaa mut eikä jonkun toisen, tästä on nyt kaikki kiinni.. Ja kaiken lisäksi nuo lomakkeet on aina niin hemmetin outoja, yleensä ensin on joku kysymys että "kerro itsestäsi", sitten "Miksi haet meille/miksi olisit sopiva henkilö tehtävään tms, ja sitten vielä erikseen "hakemuksesi tehtävään"! Pahimmissa tapauksissa NÄIDEN LISÄKSI on vielä käsketty laittaa liitteeksi hakemuskirje ja CV. Oon oikeasti miettinyt pääni puhki, että millä ihmeen keinoilla ne muut muka saa noihin kaikkiin kohtiin fiksut, asialliset tekstit ilman että kuulostavat vain itseään toistavilta ääliöiltä. Jos on jo kertonut itestään ekassa kysymyksessä ja toisessa kertonut miksi olisi hyvä työntekijä juuri tässä työssä, niin mitä ihmettä sitä voi sitten vielä kirjoittaa niihin kahteen erilliseen "hakemukseen"?? Samat asiatko vaan eri sanoilla?
Aina, kun työpaikkaa on saanut hakea tuollaisen lomakkeen sijaan vain vapaasti itse kirjoitetulla sähköpostiviestillä, on hakemuksen tekeminen tuntunut helpolta ja kivalta ja paljon luontevammalta, olen saanut aikaan fiksun hakemustekstin ja tällaisella hakemuksella juuri sain esim. sen ensimmäisen oman alan kesätyöpaikkani..
Oli pakko käydä vaan avautumassa jonnekin, tämän jälkeen menen nyt saman tien täyttämään sen perhanan hakemuksen niin pääsen siitäkin kiusasta. Onkohan kellään muulla näin yksinkertainen asia yhtä vaikeaa?
Kommentit (6)
No ne kun on kunnan tarjoamia kesätyöpaikkoja eri alojen opiskelijoille, niin niillä on sellainen tyyli ilmeisesti että pitää ilmoittaa työpaikoista kuntarekryssä ja sitä työpaikkaa pitää "virallisesti" hakea sieltä sillä lomakkeella, ja saavat valita vaan sieltä kautta hakeneen vaikka sitten päätyisivätkin valitsemaan jonkun joka on ollut ennen samassa paikassa.
Minäkin vihaan lomakkeiden täyttämistä, varsinkin, jos niissä kysytään monta kertaa samaa asiaa vain vähän erilaisin sanankääntein, ja varsinkin, jos pitää lähettää vielä hakemus ja CV liitteinä. Kellä oikeasti on edes aikaa lukea ne kaikki sepustukset, kun hakijoita on kuitenkin vähintään sata?
Liekö sitten tarkoitus karsia hakijoita tuolla meiningillä.
Sitä en nyt vain ap:n tapauksessa ymmärrä, että eikö siellä rekrysivuilla pitäisi olla jo pohjana aiemmin kirjoitetut tiedot? Onko ne tosiaan niin törkeitä, että tuhoavat edellisvuotiset?
En tiedä, miten kunnalla, mutta älä oikeasti jätä sitä viimeiseen päivään. Lähetä viimeistään viikkoa ennen sulkeutumista.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin sinulla meni enemmän aikaa tuon vuodatuksen kirjoittamiseen kuin sen lomakkeen täyttöön. Jos et halua töihin niin älä täytä lomaketta. Kyllä niihin paikkoihin motivoituneita löytyy.
Minä kirjoitin vain vapaamuotoisesti muutaman rivin, että tahtoisin tulla kesätöihin ja soitin perään. Tein sen hyvissä ajoin. Sain aina kesätyötä opiskelujeni harjoittelupaikoista!