Miksi ylijäämäruuan syömisestä laitoksissa ei saa keskustella?
Jo toinen keskustelu aiheesta poistettiin. Todella omituista. Ymmärtäisin jos keskustelu olisi jotenkin loukkaavaa, mainittaisiin nimiä, parjattaisiin hoitajia tms.
Kommentit (8)
Minuakin kiinnostaa, miksi poistetaan. Paljon epäasiallisemmat keskustelut saa olla.
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Palsta muuttuu koko ajan vaan ihmeellisemmäksi. Ketä se keskustelu muka loukkasi!?
Todennäköisesti moderaattorin äiti tms. on hoitaja ja syö ilmaiseksi työpaikallaan.
Psyk osastoilla on tapana, että potilaiden syömistä rajoitetaan rajustikin, jotta hoitajillekin jäisi. Tätä tapahtuu etenkin silloin, kun ruoka on "hyvää", ei epämääräistä mössöä, kuten yleensä .
Ja ei, ei näistä kukaan maksa. Tietenkään.
Tietolähde ystävä, joka töissä Aurorassa Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Psyk osastoilla on tapana, että potilaiden syömistä rajoitetaan rajustikin, jotta hoitajillekin jäisi. Tätä tapahtuu etenkin silloin, kun ruoka on "hyvää", ei epämääräistä mössöä, kuten yleensä .
Tietolähde ystävä, joka töissä Aurorassa Helsingissä.
Onkohan tietolähteesi joku harjoittelija tai vastavalmistunut? Psykiatrisilla poliklinikoilla lähes kaikilla on lääkitys, joka lisää painonnousua rajusti. Syömistä on silloin pakko rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietolähde ystävä, joka töissä Aurorassa Helsingissä.Onkohan tietolähteesi joku harjoittelija tai vastavalmistunut? Psykiatrisilla poliklinikoilla lähes kaikilla on lääkitys, joka lisää painonnousua rajusti. Syömistä on silloin pakko rajoittaa.
^^Nykyään psyk-puolen hoitojaksot on (kustannussyistä) niin lyhyitä, että että ei se painonnousu hoitojaksolla kerkeä muodostua liialliseksi ongelmaksi :D Keskimääräinen hoitoaika on parista päivästä pariin viikkoon, lihominen vaatii usein vähän pidemmän ajan.. Huono selitys siis.
Olen itse hoitaja ja nähnyt erilaisia käytäntöjä "ylijäämäruuan" sijoituksessa.
Ymmärrän ja hyväksyn sen, että oikea ylijäämäruoka, joka muuten menisi biojätteisiin, myydään sitä haluaville ja saadut varat koituvat asukkaiden hyödyksi. Tunnustan itsekin syöneeni työpaikan ylijäämäruokaa, mutten ole sitä saadakseni pihistellyt asukkaiden ruoka-annosten koossa.
En hyväksy enkä ymmärrä sitä, että ateriansa maksaneet asukkaat/potilaat saavat pienempiä pääruoka-annoksia tai että herkkujälkiruokia tai leivonnaisia puolitetaan sen vuoksi, että niiden muka pitäisi riittää myös henkilökunnalle. Henkilökunta hommatkoon eväänsä ja herkkunsa itse! Asukkaille pitää tarjota kunnon annoksia ruokaa silläkin uhalla, etteivät he kaikkea söisi.
Härskeintä oli kerran jouluna, kun kotiinsa jouluruokapöytään menevä tk-sairaalan työntekijä ahnehti itselleen osuutta potilaiden jouluateriasta vaatimalla näille pienempiä annoksia. Toinen ikävä kokemus oli vuosikymmen myöhemmin tuetun asumisen yksiköstä, jossa jakamani ruoka riitti hädin tuskin asukkaille ja oikein hävetti, kun keittoa oli niin vähän, ettei kellekään voinut tarjota lisää muuta kuin leipää. Iltavuoroon tullut hoitaja kiukutteli ja syytti minua, ettei hänellä ole mitään syötävää iltavuoroon, kun en ollut säästänyt hänelle omaa ruoka-annosta. En ollut yhtään empaattinen, vaan näytin tyhjiin kaluttuja astioita ja sanoin, ettei minulle ole kerrottu, että asukkaiden ravitsemisen lisäksi pitäisi huolehtia myös työntekijöiden eväistä.
Miksiköhän eiliset keskustelut aiheesta poistettiin?
En tajua. Palsta muuttuu koko ajan vaan ihmeellisemmäksi. Ketä se keskustelu muka loukkasi!?