Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö lääkärit lue aikaisempia potilastietoja?

Vierailija
27.03.2017 |

Tällainen ihmettelyn aihe tullut vastaan, kun useamman kerran on lääkärissä kysytty "oletko aiemmin syönyt lääkettä x / onko sinulle tehty operaatiota x", vaikka näiden tietojen luulisi näkyvän aikaisemmassa potilasrekisterissä?
Olen ollut siinä käsityksessä, että lääkärit pitävät koneella jollain tavalla auki aikaisempaa potilasrekisteriä kun potilas on vastaanotolla, jolloin tiedot näkisi kätevästi, mutta ilmeisesti näin ei ole? Vai vaikuttaako asiaan se, että aikaisemmin olen kuulunut normaaliin sairaanhoitopiiriin ja nyt opiskelijaterveydenhuollon pariin (esim.eli järjestelmät)?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempia potilasmerkintöjä saattaa olla yli 100. Lääkärillä on max. 20 min aikaa lukea aiemmat potilastiedot, ottaa potilas sisään, haastatella tämä, tehdä diagnoosi, määrätä lääkkeet, kirjata käynti. Siis tämä kaikki 20 minuutissa. Siinä ajassa ei ehdi lukea aiempia merkintöjä kuin vain pari viimeisintä ja nekin nopeasti silmäillen.

Vierailija
2/3 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeammin ne saa selville kysymällä, harvoin lukevat ellei siihen ole erityistä syytä esim. asiakas/potilas ei kykene itse vastaamaan tai tiedot ei selviä muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kaikki tiedot eivät näy kaikissa paikoissa. Jos olet saanut uuden lääkkeen yksityiseltä niin julkisella ei se välttämättä näy ja toistenpäin. Lisäksi olet voinut itse kieltää joitain tietoja näkymästä. Parempi on kysyä kuin olettaa.

Samaan asiaan kuuluu se, miksi vaikka olkapäävammakäynnillä tekstissä yleensä luetellaan vanhoja sairauksia yms. Lääkäri ei ehdi lukemaan kuin muutaman edellisen käynnin tiedon, jolloin on parempi että tärkeistä tiedoista on maininta tiheästi. Kaikki tämä sen takia, että hoidetaan oikeilla tiedoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan