Vauvanhoidon turhakkeet
Kaikkea shittiä sitä Suomessakin tyrkytetään uusille vanhemmille, jotka ei tiedä vielä mistään mitään. Top 5 turhimmat mun mielestä:
1. Hoitopöytä
Jos kotona on pesukone, sänky tai mikä tahansa muu taso, niin hoitopöytä on rahan ja neliöiden tuhlausta.
2. Desinfiointiliinat
Viimeistään siinä vaiheessa kun lapsesi juo kuravettä lammikosta tai syö keltaista lunta tajuat, miten turhaa oli hysterisoida lattialle pudonneista tuteista. Sitä paitsi oikeastihan nuo liinat eivät desinfioi vaan ainoastaan liikuttelevat pöpöjä hieman paikallaan ja heikentävät lapsesi vastustuskyvyn kehittymistä.
3. Konttauskypärä ja polvisuojat
Ajatelkaa nyt vähän. Vauvat on kontanneet miljoonia vuosia. Ei ne tarvitse pehmusteita.
4. Bumbo
Ihminen ehtii kyllä aikuisenakin istua aivan liikaa, joten mikä kiire on istuttaa vauvaa joka ei siihen vielä ilman apua pystyisi? Antakaa vauvojenne lihasten kehittyä normaalisti.
5. Kylpytuki
Erityisesti suunniteltu ergonominen istuin, joka pysyy ammeen pohjassa paikallaan imukupin avulla ja vauva pysyy paikallaan pesun ajan. Tosi kätevää. Paitsi sitten kun haluat pestä vauvasi selän. Eiköhän sen pesuhetken ajan jaksa kannatella sitä vauvaa itsekin.
Viitaten artikkeliin http://www.healthyway.com/content/parents-reveal-the-10-most-essential-…
Kommentit (5)
Hoitopöytä on hyvä selkävaivaisille mutta muut allekirjoitan!
Bumbo oli meillä kyllä ihan välttämätön jos halusin itsekin peseytyä. Ensin pesin vauvan ja sitten itseni kun vauva istui bumbossa.
Meillä sen sijaan oli sitteri ihan turha. Vauva viihtyi hyvin lattialla omalla leikkimatollaan, ja jos lattia ei kelvannut niin silloin ei sitterikään.
Meillä ei ollut mitään noista turhakkeista. Ei ollut myöskään sitteriä, tuttipulloa tai matkarattaita, yhdistelmävaunuilla mentiin kahden lapsen kanssa alusta loppuun.
Pinnasänky meillä oli, mutta se toimi rojuvarastona. Kuopuksen kohdalla ne yhdistelmävaunutkin olivat turhakkeet, koska hän ei suostunut olemaan niissä.
Eli meillä tarpeellisia olivat ergonominen kantoreppu, kaukalo ja syöttötuoli. Sekä vaatteet ja vaipat. Kaikki muu oli turhuutta. Mutta myönnän, että olen varmaan aika minimalistinen mutsi.
Minä kyllä pohdin konttauskypärän tms hommaamista siinä vaiheessa, kun lapsi lähti 6kk ikäisenä kävelemään, eikä heti osannut laskeutua vielä itse. Pää edellä kaatuili monta kertaa päivässä. Välillä oli kuhmuinensa ja mustelminensa niin piestyn näköinen poika että hävetti.
No elossa se säilyi, vaikken sitten "kypärää" hommannutkaan...
Toisen turhake voi olla toisen todellinen välttämättömyys. Sen näkee vasta sitten, kun vauva syntyy ja huomaa miten menee ja mitä oikeasti tarvitsee. Meillä nuo kaikki olisi ollut turhia. Se "hyvä" puoli oli siinä, kun lapsi syntyi neljä vkoa ennenaikaisena ja olin sitä ennen sairaalassa, oli että emme ehtineet hankkimaan kuin ihan oikeasti ne vain tosi perusjutut: vaatteet ym.
Pinnasänky ehdittiin ostamaan ja se osoittautui meidän isoimmaksi turhakkeeksi. Lapsi ei siinä ole koskaan nukkunut...