Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväkarppaus ja raskaus?

21.03.2006 |

Heippa!

Lueskelin tuossa pinoja ja silmiini sattui [b]Helmiurhon[/b] teksti, jossa kertoi olevansa raskaana ja olevansa tuolla hyväkarppaus-linjalla (olipas hölmösti muotoiltu lause :))

Minua hirvittää oma painonnousu ja olenkin miettinyt mitä voisin tehdä asian eteen jo raskausaikana...

Eli kaikki jotka jotain tiiätte tästä hyväkarppauksesta, niin laittakaa mulle linkkivinkkejä, kirjavinkkejä yms. Otan kaiken tiedon innolla vastaan!!

Helmis ja Onsku rv26+4

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan sitä salaa toivoinkin :)

Mä eilen illalla etsiskelin kovasti tietoa netistä ja sain kirjastosta varatusksi tuon Heikkilän kirjankin. Tänään marssin sen noutamaan ja sitten pääsen oikein kunnolla tutustumaan asiaan. Mun on jotenkin vaikeampi sisäistää asiat netistä, kirjat on mulle helpompi juttu...

Bongasin jotkut karppaussivut ja ne vaikutti kyllä ihan hyviltä, mutta aika tieteellisiltä ne jutut siellä. Ihmiset jotka tuota karppaamista harrastavat, todella tuntuvat tietävän mitä suuhunsa laittavat.

Mä oon kyllä vielä niin untuvikko tämän asian suhteen, että oikein hävettää. Juttuja olen lukenut jo pidemmän aikaa, mutta kun tuntuu aina etten mä osaa.. Miten muuten esim. just maitotaloustuotteet?

Viiliksestä tykkään kuin hullu puurosta, mutta siinä on sokeria, että se on varmaan sitten annettava olla. Rasvaton maito ei varmaankaan ole kanssa kovin hyvä homma...

No saan tänään osiaan sen kirjan, niin enköhän sitten ala viisastua... Ja mulle saa laittaa ihan vaikka rautalangalla ohjeita, miten kannattaisi lähteä liikkeelle :) Jos vain aikasi ja mielenkiintosi riittää auttamaan.

T.Helmis 26+5 ja tyttö -04

Vierailija
2/13 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitä vain tulin sanomaan,että kun on karppaus linjalla kolesteroliarvot yleensä laskevat ihanteellisiksi, mikäli ovat olleet korkeat. Mutta raskauden aikana kolesteroliarvot nousevat vaikka olisivatkin olleet ihan normit aiemmin. Tämä tapahtuu siksi että istukka pystyy toimimaan hyvin ja vauvan edun mukaisesti, tämä on siis täysin fysiologista ja näin pitääkin siis tapahtua. Raskauden jälkeen arvot taas laskevat kunhan elimistökin pikkuhiljaa raskaudesta palautuu....

elikkä mikäli karppaat raskaana ollessasi saatat vaikuttaa istukan toimintaan haitallisesti. Parasta ehkä on että syö raskaana ollessaan monipuolisesti jotta vauva saa kaiken tarpeellisen ja ajattelee sitten vasta itseään. Läskeistä pääsee aina eroon raskauden jälkeen kunhan on asennetta siihen painonpudotukseen mutta mitäs sitten jos lapsi ei olekaan terve.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen viranomaisten suositteleman ruokavalion tarkoituksena ole myös laskea kohonneita kolesteroliarvoja, että eikö sitäkään sitten voisi samalla logiikalla noudattaa....

Totta on, että raskauden aikana kolesteroliarvot nousevat ja se, että hyväkarppauksessa käytetään yleensä runsaasti laadukkaita rasvoja eli pähkinät ja öljyt mukaanlukien, jolloin vauva saa myös erinomaisesti tarvitsemiaan monityydyttämättömiä rasvahappoja, joiden saannissa on tutkimuksen mukaan nimenomaan parantamisen varaa suomalaisilla odottajilla. Samassa tutkimuksessa todettiin myös, että hiilihydraattien laatuun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota, koska esim sokereiden osuus ravinnosta oli liiallinen mm. makeiden jugurttien takia.

Kiva, että olet löytänyt hyväkarppauksen, jatka vaan samaan malliin!!!!

Vierailija
4/13 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmis-06:

Hiukan sitä salaa toivoinkin :)

Mä eilen illalla etsiskelin kovasti tietoa netistä ja sain kirjastosta varatusksi tuon Heikkilän kirjankin. Tänään marssin sen noutamaan ja sitten pääsen oikein kunnolla tutustumaan asiaan. Mun on jotenkin vaikeampi sisäistää asiat netistä, kirjat on mulle helpompi juttu...

**** Hyvä alku! Kirjoja kuten myös kaikkea nettitietoa kannattaa kuitenkin lukea sillä mielellä, että eivät ole mitään pyhiä kirjoja vaan suodattaen ja itselle ne parhaat palat noukkien.

Bongasin jotkut karppaussivut ja ne vaikutti kyllä ihan hyviltä, mutta aika tieteellisiltä ne jutut siellä. Ihmiset jotka tuota karppaamista harrastavat, todella tuntuvat tietävän mitä suuhunsa laittavat.

*** Niinhän se on. Mä olen jättänyt ihan suosiolla kaikki mittaukset ja hiilariarvojen laskemiset toisille.

Mä oon kyllä vielä niin untuvikko tämän asian suhteen, että oikein hävettää. Juttuja olen lukenut jo pidemmän aikaa, mutta kun tuntuu aina etten mä osaa.. Miten muuten esim. just maitotaloustuotteet?

*** Mulle taas tuntui tosi helpolta, niin erilaisia me ihmiset näköjään ollaan! Maitotaloustuotteita käytän rajoituksetta, tilamaidostahan mä teen jugurtit ja viilit ja sitä juodaan tietty kans. Jos hiilareita haluaa todella välttää niin kannattaa laskea,paljonko dieetti noita maitotuotteita kestää. Ja rasvattomat maidot ja jugurit pois :D Mieluiten kai karppaajien mukaan vähintään kevytmaitoa, kulutusmaito ja kerma taitavat olla ne suositelluimmat.

Viiliksestä tykkään kuin hullu puurosta, mutta siinä on sokeria, että se on varmaan sitten annettava olla. Rasvaton maito ei varmaankaan ole kanssa kovin hyvä homma...

*** No, riippuu kuinka tiukkaa linjaa haluat vetää. Mulla makumieltymykset muuttui niin, että puistatti maistaa rasvatonta valmisjugurttia, koska se oli NIIN ällömakeaa. Mä olen ajatellut, että vaikka ripsottaisin vähän vaniljasokeria/tai inkkarisokeria jugurttiin niin sokerimäärä on kuitenkin vain murto-osa siitä, mitä valmiiksi makeutetuissa. Nuo makeat jugurtit ja viilit kun ovat totisesti todella sokerisia :( Ennen mun karppaustakin tehtiin jo niin, että syötiin koko perhe laimennettua jugurttia eli maustamattomaan jugurttiin laitettiin vain " hillosilmäksi" esim. hedelmäjugurttia.

No saan tänään osiaan sen kirjan, niin enköhän sitten ala viisastua... Ja mulle saa laittaa ihan vaikka rautalangalla ohjeita, miten kannattaisi lähteä liikkeelle :) Jos vain aikasi ja mielenkiintosi riittää auttamaan..

Helmis 26+5 ja tyttö -04

*** Juu, ei mua haittaa, mutta kuten sanoin, melkoinen aloittelija olen itsekin. Enkä halua kovin tiukkaa linjaa vetää, kohta neljän lapsen äitinä ja yhden miehen vaimona on sen verran paljon puuhaa, että myönnytyksiin on suostuttava :D Kokeile nyt vaikka ensin sitä, että hiilarit minimiin ja enemmän proteiinia ja sitTä rasvaa (tosin ei liiallisuuksiin kannata mennä, se ei ole mun mielestä tarkoitus). Uusia kasvisjuttuja kehiin ja paljon vettä. Ei se vaikeaa ole kunhan jyvälle pääsee -ruisjyvälle mun tapauksessa! Leivissä muuten Real on 100% ruisleipä, kannattaa tutkailla tuoteselosteita. Mulle ainakin nyt raskauden aikana on perusteltua mahan toiminnan kannalta syödä ruisleipää ja -puuroa, määrät toki kannattaa pitää suht pieninä (tyyliin 1dl puuroa aamulla ja 1-2 palaa leipää illalla, ruokien kanssa en leipää syö).

T. Vuokko rv 37, lapset -99, -01 ja -04

Vierailija
5/13 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta on myös tutkittu ettei suomalaisilla ole siitä mitään vaaraa vaikka HB laskee eikä rautalisää söisikään, koska suomalisten perusruoka on monipuolista. Rautalisää käytetään raskaana ollessa vain äidin yleistilan ja voinnin parantamiseen, vauvaan se ei siis pääsääntöisesti vaikuta anemian lailla, jollei äiti sitten ole päihde/huume-äiti tms....

Vierailija
6/13 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soikku kirjoitti: " Parasta ehkä on että syö raskaana ollessaan monipuolisesti jotta vauva saa kaiken tarpeellisen ja ajattelee sitten vasta itseään. Läskeistä pääsee aina eroon raskauden jälkeen kunhan on asennetta siihen painonpudotukseen mutta mitäs sitten jos lapsi ei olekaan terve..... "

Tarkoitukseni ei ole nyt raskausaikana millään muotoa alkaa laihduttamaan, vaan pysäyttää tuo painonnousu. Eiköhän jo kertyneestä kymmenestä kilosta vaaville riitä ravinnetta :) Nyt on tarkoituksena opetella välttämään ravinnossa kaikkea turhaa, joka ei millään tavalla vaikuta lapseni hyvinvointiin. Lähinnä jatkuvaa sokeripöhnää...

Ajattelemalla itseäni, ajattelen samalla myös lastani.

Mä olen nyt lueskellut tuota kirjaa ja katsellut juttuja netistä. Sokerit ajattelin nyt ainakin ensinnä yrittää skipata, samoin valkoiset jauhot ja potun. Mitään kertarysäystä en voi tehdä ruokavaliossa vielä näin vajaalla tietämyksellä. Mutta hiljaa hyvää tulee.

Nyt kun alkaa pikkusta hiljaa omaksumaan uutta tapaa syödä ja elää, niin raskausajan ja imetyksen jälkeen voi sitten vaikka hetken ihan painonpudotusmielessäkin karppailla. Ehkä...

Palailen taas kirjallisuuden pariin :)

Helmis ja Onsku rv 26+5

Vierailija
7/13 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerropas miten teet itse jogurttia? Onnistuuko kulutusmaidosta? Itse muistaakseni käytät tilamaitoa. Sitä minäkin haluaisin alkaa käyttämään, mutta en ole vielä ottanut selvää mistä sitä saisin. Mikä tila olis lähinnä.

Vierailija
8/13 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Onpas mukava, että joku on kiinnostunut tekemään itse jugurttia! Meillä ainakin kävi niin, että sen jälkeen kun itse rupesin tekemään kaiken jugurtin ei muut enää maistukaan...heh, ihan kun tuossa jotain pahaa olisi!

Eli teen jugurtin seuraavasti

1 l maitoa (luullakseni mikä tahansa maito käy) kuumennetaan n. 70-80 asteiseksi. Annetaan jäähtyä reilusti kädenlämpöiseksi (n. 40 as). Siihen lisään 1 dl maustamatonta jugurttia (otan juuren aina edellisestä jugurtista) ja jos haluaa niin 1-2 rkl maitojauhetta. Maitojauhe tekee jugurtista paksumpaa ja siten helpommin syötävää.

Kansi päälle ja kattila pyyhkeellä vuorattuun kylmälaukkuun. Laukkuun olen vielä laittanut lämmikkeeksi 2 kuumavesipulloa, koska idea on, että jugurtti pysyis lämpöisenä mahdollisimman kauan. Tuo pakkaus on meillä pesuhuoneen lattialla yön yli tai aamusta iltaan ja sit siirrän jääkaappiin.

Itse en siis mausta jugurttia mitenkään, vasta valmiina lisään marjoja, kuivattua mustikka/lakka/puolukkarouhetta/vaniljaesanssia tai mitä milloinkin. Jos valmis jugurtti on kovin venyvää ja viilimäistä, se notkistuu kun sekoittaa reippaasti.

Kannattaa kokeilla ensin vaikka tuolla litralla, mutta mä teen aina 4-5 litraa kerralla, koska menekki on niin suuri.

Rohkeasti kokeilemaan!

T: Vuokko rv 38, lapset -99, -01 ja -04

Vierailija
9/13 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuo korkea kuumennus koskee varmaan vain tilamaidosta tehtäessä. Jos käyttää kulutusmaitoa, niin eikö 40c riitä. Kaupan maito kun on läpikäynyt jo monta kuumennusta läpi. Vai mitä meinaat?

Ja pyyhkeet kylmälaukkuun.. kosteutta tiivistyy, vai miksi? Vai että lämpö pysyy paremmin?

Ostin jo kulutusmaitoa ja ensi yöksi teen valmiiksi. Jännää.. :)

Vierailija
10/13 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä, riittääkö ns. purkkimaidolle tuo 40 asteen kuumennus, mä olen jotenkin ymmärtänyt, että siinä rikotaan maidon rakennetta. Pyyhkeen olen laittanut kylmälaukkuun oikeastaan ihan lämmön säilymisen turvaamiseksi ja toisekseen, jottei kattila hölsky! En mä ole ainkaan mitään kosteusjuttua havainnut.

Kerro kuinka jugurtissa kävi, mulla kans satsi aamuksi tulossa :D

Vuokko rv 38 ja lapsukaiset -99 ,-01 ja -04

Vierailija
11/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tuli. Lämmitin vain kulutusmaidon siihen asti että alkoi vähän höyrytä. Eli ehkä 60C. Kiitos ohjeista. Kauankohan tuo sitten säilyy?

Helppo oli tehdä. En osta enää kaupasta. Kait hintakin on melkein kaksinkertainen kaupassa..?

Vierailija
12/13 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geera:

Hyvää tuli. Lämmitin vain kulutusmaidon siihen asti että alkoi vähän höyrytä. Eli ehkä 60C. Kiitos ohjeista. Kauankohan tuo sitten säilyy?

*** Mä teen jugurttia 3-5 litraa kerralla (neljä taitaa olla yleisin) ja meillä tuon määrän syömiseen kuluu n. 3-4 päivää. Jostain olen kuullut, ettei säily ihan yhtä pitkään kun kaupasta ostetut, koska pakkaus ei suojaa pöpöiltä, mutta en tiedä. Kyllä mä makuaistiini ainakin luotan :D

Helppo oli tehdä. En osta enää kaupasta. Kait hintakin on melkein kaksinkertainen kaupassa..?

*** Jep! Meillä ero oli todella huima, koska käytettiin ennen vain luomumaitoa (n. 1.10-1.20 e/litra) ja maustamatonta jugurttia 2.05 e/litra. Nyt maitolitra maksaa 0.60 e/litra ja sitä juodaan ja siitä teen jugurtit. Eikä tarvi niitä tölkkejä kantaa ensin kaupasta kotiin ja sit puristella littasiksi :D

T: Vuoko rv 39 ja lapset -99, -01 ja -04

Vierailija
13/13 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva kuulla, että joku on bongannut mun ajatukseni :D

Mä tosiaan aloitin tammikuun puolivälissä rv27 ja siitä lähtien olen ollut vakuuttunut, että tää on mun juttu. Mä sain inspiksen tammikuun KaksPlussan artikkelista ja siitä jo lähdin liikkeelle. Hakusanalla karppaus löytyy netistä paljonkin infoa ja sit ostin Antti Heikkilän kirjan ja lainasin kirjastosta toisen opuksen.

Mulla käytäntö on tosiaan niin, että yritän pitää sokerit, jauhot (paitsi ruis), perunan, pastan ja riisin minimissä, mutta ei tän pesueen kanssa liian niuho voi olla. Rasvaa on tullut ruokavalioon enemmän kun lisäilen kermaa rahkaan ja vältän kaikkea " kevyt" tuotteita. Tilamaitoa juodaan ja siitä teen jugurit ja kotijuustoakin. Nälkä pysyy loitolla, mieli hyvänä ja mahasta huolimatta olo suht kevyenä. Tuo on lähinnä huvittava ilmaus, mutta totta. Ei ollenkaan sellainen mammamainen olo, vaikka fundus huitelee yläkäyrien yläpuolella kuten aina.

Mulle tästä on tullut nopeasti niin iskostunut juttu ja elämäntapa että tuskin koskaan enää palaan entiseen. Mieskin kehuu muutoksia meidän ruokavaliossa ja pojat ovat ihastuneet kukkakaalimuusiin. Kasviksia syödään nykyään paljon enemmän kun ennen ja ennenkin niitä syötiin ihan reippaasti joka aterialla. Lapsille tarjoilen tosin myös perunaa (vähemmän kuitenkin kun ennen) ja täysjyväriisiä. Vaaleaa leipää ei talossa ole tammikuun jälkeen näkynyt eikä kukaan ole kaivannut.

Mitään rasvalotrausta ei tämä tosiaan ole, enemminkin ajattelen, että se ruoka mitä syön saa olla täyttä energiaa eikä mitään turhaa mössöä. Hiilareita, rasvoja tai mitään muutakaan en ole ruuistani laskeskellut, en pidä sitä tarpeellisena. Tuskin koskaan rupean alakarppaamaan (hiilarit n. 20g/pv), vaan pidättäydyn tässä linjassa. Ja olen myös ajatellut, että syön mitä tekee mieli, mutta eipä tee makeita mieli juuri ollenkaan...jätskisiivun (vaniljakermajäätelöä) otan sillon tällöin ja hedelmiä syön.

Tästä vois jorista vaikka kuinka, mut jokainen löytäköön oman tyylinsä tässäkin asiassa. Yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen. Joku on herkempi " repsahtamaan" kun taas joku (kuten minä) kestää esimerkiks palan synttärikakkua ilman mitään uudelleen hullaantumista. Ja suklaata (70%) voin syödä vapaasti.

Vaihdetaan ajatuksia ja muista, että kokeilemalla et menetä mitään, päinvaston! Jo 2-3 viikon aikana kyllä huomaat sopiiko ruokavalio sulle vai ei, joten rohkeasti vaan kokeilemaan :D

Tsemppiä!

T: Vuokko rv37 ja lapset -99, -01 ja -04

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi