Tuloerot perheessä
Olemme viimeisen puolen vuoden sisään, kun mieheni ura on lähtenyt nousukiitoon ja minä olen palannut äitiyslomalta työelämään, päätyneet tilanteeseen, jossa minä tienaan nettona alle 2000 e/kk ja mieheni n. 2,5-kertaisesti tämän. Olemme molemmat korkeasti koulutettuja, mutta mieheni on tehnyt kaiken "järkevämmin" ja päässyt siis nopeasti hyville palkoille. Minäkin pääsin erinomaiseen työpaikkaan opintojen jälkeen, mutta urakehitys siinä paikassa tyssäsi lapsen saantiin. Näin tasa-arvon päivänä tekee mieli hieman avautua. Miten nämä tuloerot sitten vaikuttavat? Asuntolainan ja asumiskulut maksamme puoliksi, taloudenhoitoon käytämme rahaa n. 1/3. Mies maksaa melkein kaiken muun, auton, monet isommat hankinnat, matkat ym. Ihan reilua varmaan. Minulle tosin kertyy säästöjä varsin niukasti, miehelle sen sijaan varsin hyvin. Taloudenpito ja lapsenhoito sen sijaan kaatuvat minulle, siivous, ruoanlaitto, omat ja lapsen pyykit, lapsen rytmeistä huolehtiminen jne. Oma asemani perheessä ärsyttää minua suunnattomasti ja haluaisin, että raha- ja taloudenhoito olisivat paremmassa balanssissa. Ettei tuntuisi siltä, että mies voi ostaa itsensä ulos perheen yhteisistä velvollisuuksista. Toistaiseksi eletään näin, mutta teen kaikkeni että oma urani kehittyy vastuullisempiin ja parempipalkkaisiin tehtäviin. Olen myös päättänyt, että seuraavan lapsen hankinta on sidottu tilanteen kehittymiseen. Toista lasta ei tule, ellei tilanne kodissamme kehity tasa-arvoisempaan suuntaan.
Onko/onko ketään ollut samanlaisessa tilanteessa?