Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajan opintojen keskeytys

Vierailija
15.03.2017 |

Sain Te- toimistosta omaehtoisen opiskelun tuen sh- opintoihin. Opintoja tuetaan vain 2 vuotta, ja opinnot kestävät 3,5 vuotta, josta viimeiset vuodet pitkiä harkkoja. Meillä on 3 vuotias lapsi, olen naimisissa,miehellä vakityö. Kouluni on toisella paikkakunnalla, matkoihin menee suuntaansa 1,5 tuntia, ja maksaa 150 e kk matkat.

Nyt kuitenkin näyttää siltä että minun on keskeytettävä opintoni.Joudun tekemään jo nyt ekan vuoden ollessa käynnissä erikoijärjestelyitä lapsen hoitomatkojen takia kun pk aukeaa .6.45 ja juna lähtee eri suunnasta 07.10. Sama juttu illalla. Mies tekee töiden ohella väitöskirjaansa ja ei ehdi viedä tai hakea lasta. Sukulaisia tai tuttavia ei ole.

Lisäksi hirvittää tuo viimeiset 2 vuotta, en ole oikeutettu opintotukeen (takana jo yhdet keskeytyneet opinnot 15 vuotta sitten,jolloin käytin opintotukikuukauteni, keskeytin opinnot sairauden takia). Käytännössä tuloni olisivat silloin lapsilisä joka ei riitä edes matkohin. Jos harjoittelua on käytännössä jatkuvasti, en voi samalla käydä töissä (lapsi olisi silloin eskari ja ekalle menossa) kuin päivän max krt vko sillä varmasti on myös koulutehtäviä ja opinnäytetyö tehtävänä. Mies ei halua minua siis tuota 2 viimeistä vuotta elättää.

Mitä ihmettä tekisin? Otanko pankkilainaa?Sairaanhoitajien työtilanne ei ole kovin hyvä, ja varmaan pätkätöitä luvassa seiraavat 10 vuotta joten sekin pelottaa (opintolainaa en saa sillä se on opintotukioikeuteen sidottu).

Jos nyt eroan, olen sen ensikertalaisuuden menettänyt enkä varmaan enää pääse mihinkään kouluun... töitä en ole saanut aiemminkaan. Opintoja en voi keskeyttää sillä en saa peruspäivärahaa silloin, eli on samantien erottava jotta saan peruspäivärahan.Muita tukia emme saa, miehellä on sen verran hyvät tulot.

Ehdotuksia? En halua erota lapsen takia vain jotta saisin opiskella.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sittenhän putoat opintotuelle-> oikeus opintolainaan, eikös se näin mene, jatka koulutusta koska tuossa vaiheessa ei ole järkeä lopettaa. Pääsisit työelämään parin vuoden jälkeen

Vierailija
2/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos asutte miehen kanssa yhdessä niin miksi hän ei voi elättää? Kun kerran lapsiakin on!? Kyllä normaalisti perhe vetää yhtä köyttä jos toisella on pienemmät tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sairaanhoitajilla on kyllä ihan hyvä työtilanne.

Tai minä en ainakaan tunne yhtään työtöntä sh:ta. Lähihoitajat on asia erikseen..

Vierailija
4/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalahtaa tuo, ettei mies voi osallistua lapsen kuljettamiseen mitenkään... En usko tarinaa.

Vierailija
5/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä juttu tuo on ettei väikkärin takia voi osallistua lapsen kuskaamiseen?! Ei oo tottakaan, miksi suostut moiseen?!

Vierailija
6/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, opiskelin samalla tuella. Suoritin opinnot 2,5 vuodessa ja nuo viimeiset pitkät harkat tein työsuhteena. Joka harkkapaikassa kävin osastoilla esittäytymässä ja nyt todella vika harkka jatkuu valmistumisen jälkeen sh sijaisuutensa ainakin tämän vuoden loppuun. Tiivistä opintotahtia, pärjäät kyllä!

Vierailija
7/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sittenhän putoat opintotuelle-> oikeus opintolainaan, eikös se näin mene, jatka koulutusta koska tuossa vaiheessa ei ole järkeä lopettaa. Pääsisit työelämään parin vuoden jälkeen

Ei, en saa opintotukea enkä lainaa, kun ne kk on käytetty edellisissä opinnoissa, selvitetty moneen kertaan Kelan kanssa jo vuosia sitten. Eli olisin täysin tuloton 2 vuotta.

Ap

Vierailija
8/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa voi jo sanoa, että laita se miehesi ojennukseen. Sinunko lapsesi se mukula onkin eikä yhteinen? Nähdäkseni miehellä on kaksi vaihtoehtoa: joko hän tukee opintojasi ja osallistuu lastenhoitoon niin, että saat itsellesi ammatin, tai sitten keskeytät opintosi ja mies varautuu elättämään sinua hamaan tappiin asti.

Jos kyse onkin nyt siitä, että olet itse liian mukavuudenhaluinen (=laiska) suorittamaan opintojasi loppuun, ja etsit täältä nyt oikeutusta päätöksellesi keskeyttää, voit sanoa sen suoraan. Sairaanhoitajille on tunnetusti kysyntää ja töitä, joten moista roskaa on turha yrittää syöttää kenellekään.

Vierailija
9/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuon oot keksinyt, että huono työtilanne? Sehän on yksi niitä harvoja aloja, joilla enää töitä on.

Vierailija
10/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, opiskelin samalla tuella. Suoritin opinnot 2,5 vuodessa ja nuo viimeiset pitkät harkat tein työsuhteena. Joka harkkapaikassa kävin osastoilla esittäytymässä ja nyt todella vika harkka jatkuu valmistumisen jälkeen sh sijaisuutensa ainakin tämän vuoden loppuun. Tiivistä opintotahtia, pärjäät kyllä!

En oikein voi kun täytyy lapsestakin huolehtia. Kyllä ne 8 h päivät ja illat kouluhommia on maksimi lapsen takia. Opiskelen siis päiväpuolella, en päässyt monimuototeutukseen.

Vierailija
11/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähihoitajiakin haetaan koko ajan töihin.

Tällaiset perusammatit ja ammattialat kuten hoitaminen, rakentaminen, opetus jne. kyllä niiden vain on pakko koko ajan työllistää ihmisiä

Ettekö voisi muuttaa toisella paikkakunnalle lähemmäs opinahjoasi? Väitöskirjaa voi ainakin kirjoittaa myös kotona

Vierailija
12/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa voi jo sanoa, että laita se miehesi ojennukseen. Sinunko lapsesi se mukula onkin eikä yhteinen? Nähdäkseni miehellä on kaksi vaihtoehtoa: joko hän tukee opintojasi ja osallistuu lastenhoitoon niin, että saat itsellesi ammatin, tai sitten keskeytät opintosi ja mies varautuu elättämään sinua hamaan tappiin asti.

Jos kyse onkin nyt siitä, että olet itse liian mukavuudenhaluinen (=laiska) suorittamaan opintojasi loppuun, ja etsit täältä nyt oikeutusta päätöksellesi keskeyttää, voit sanoa sen suoraan. Sairaanhoitajille on tunnetusti kysyntää ja töitä, joten moista roskaa on turha yrittää syöttää kenellekään.

Työttömänä sain peruspäivärahaa 650 e kk jolla ostin perheemme ruuat ja lapsen tarvikkeet. Aikuista ihmistä ei voi pakottaa toista elättämään, miehen mielestä voin hyvin olla kotona jos saan te-toimistosta tuen ja hoidan kodin ja lapsen. Itse olen kyllästynyt siihen ja ettei ole koskaan omaa rahaa, olen ollut ensin 3 v kotihoidontuella 250 e kk viimeiset 1,5 vuotta ja sitten 6 kk työttömänä eli jo 4 vuotta keskimäärin alle 400 e tuloilla/kk. Tuo peruspäiväraha tuntuu isolta kotihoidotuen jälkeen, mutta mieluiten menisin töihin.

Vierailija
13/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on minusta hyvä idea, että rauhassa opiskelet omaan tahtiisi ja koetat saada oman alan töitä tai harjoittelupaikan tms. Kyllä niihin opintoaikoihin saa joustoa, kun on oikeita syitä. Kaikki oppilaitokset haluavat, että opiskelijat valmistuvat ja pääsevät töihin. He ovat olemassa siellä juuri sinua varten ja sitä varten, että sinä pääset elämässäsi eteenpäin, ammattiin ja töihin. Hyödynnä myös heitä, jos siitä olisi apua tai tukea!

Vierailija
14/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sairaanhoitajilla on kyllä ihan hyvä työtilanne.

Tai minä en ainakaan tunne yhtään työtöntä sh:ta. Lähihoitajat on asia erikseen..

No mm tältä palstata olen lukenut että sh:lla on kaikilla pätkätyösopparit/sijaisuksia pelkästään vuosia. En tiedä mikä on totuus. 

-Ap-

Vierailija
15/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttötutkintojakin voi aika helposti saada, jos on jotain osaamista tai työkokemusta. Työllistää itsensä jollain omalla osaamisella ja tekemisellä. Esim talousasiat voi ulkoistaa, mutta ne ensin täytyy jostain saada pyörimään, starttirahaakin hakea. Jonkun pitäisi auttaa semmoisessa kyllä eteenpäin, jos jollain tapaa yrittäjänä olo kiinnostaa.

Vierailija
16/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lainaa! Sh:n työtilanne on yksi parhaimmista. Sinnehän porukka usein lähtee, kun ei työllisty ensimmäisestä tutkinnosta.

Vierailija
17/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se menikään se elatusvelvollisuus avioliitossa....

En usko minäkään tätä tarinaa.

Vierailija
18/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä sain peruspäivärahaa 650 e kk jolla ostin perheemme ruuat ja lapsen tarvikkeet. Aikuista ihmistä ei voi pakottaa toista elättämään, miehen mielestä voin hyvin olla kotona jos saan te-toimistosta tuen ja hoidan kodin ja lapsen. Itse olen kyllästynyt siihen ja ettei ole koskaan omaa rahaa, olen ollut ensin 3 v kotihoidontuella 250 e kk viimeiset 1,5 vuotta ja sitten 6 kk työttömänä eli jo 4 vuotta keskimäärin alle 400 e tuloilla/kk. Tuo peruspäiväraha tuntuu isolta kotihoidotuen jälkeen, mutta mieluiten menisin töihin.

"Miehen mielestä"... Mieskö teillä asioista päättää? Aikuista ihmistä ei voi pakottaa elättämään toista aikuista, mutta oman lapsensa elättämiseen ja hoitoon kyllä voi. Ja pitää. Miksi mies onnistuu luistamaan lapsenhoidosta? Väitöskirja ei voi olla oman lapsen hyvinvointia tärkeämpi etenkään silloin, jos hänellä on jo päivätyö. Sinulla ei ole mitään.

Vierailija
19/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole aikuispuolella opiskelemassa? Vähemmän tunteja ja lyhyempi koulutus. Ihan omia valintoja.

Vierailija
20/20 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerryttikö mies siis omaisuuttaan kun sinä maksoit tuista perheen ruuat ja lapsen tavarat? Jos keskeytät opinnot, jäät todennäköisesti köyhyysloukkuun samalla kun mies porskuttaa.