PEF-puhallukset, astma, kahden viikon kotiseuranta, vastatkaa kiltit jos teillä on kokemusta!
Sain tuollaisen kahden viikon kotiseuranta"mittarin" ja olen sitä nyt kaksi viikkoa käytellyt. Ongelma on se, että tuloksissa ei ole suurta eroa aamulla ja illalla, tai ennen lääkettä ja lääkkeen jälkeen. Olisi pitänyt hengästyttää itseni ja tutkia rasitusastmaa, mutta en ole lainkaan ehtinyt kun olen viimeisen kuukauden ollut todella kiireinen. Tunnen kuitenkin aina lenkkeilyn jälkeen että on vaikeampi hengittää.
Sain mittaustuloksiksi noin 350-450, aamulla matalammat siis. Onko nämä normaalit lukemat? Kannattaako vähän huijata lääkäriä että saisin astmalääkkeet?
Kommentit (8)
Eikös rasitusastmatestit tehdä eri tavalla? Ainakin lapsellani tehtiin ensin tuo ja siinä ei ollut ihmeellistä. Sen jälkeen tehtiin testit joissa puhallettii ennen ja jälkeen juoksemisen. Juoksumatto.
Hei, minullakin nyt nuo mittaukset menossa. Miksi haluaisit astmalääkkeet, jos tulokset kertoo, ettei niistä ole hyötyä? :D
Minulla myös aamuarvot matalampia. Olen voinut vähän huonosti, niin en ole päässyt kunnolla liikkumaan, mutta tuntuu että astmalääke kuitenkin auttaisi oloon. Kuitenkaan mittauksissa ei kovin suurta eroa ennen avaavaa lääkettä ja sen jälkeen.
Ei kannata huijata. Tuskin kortisonista on hyötyä jos ei ole astmaa. Avaavat on halpoja ja ne varmaan saat jos pyydät ja koet niistä helpotusta. Tehdäänhän sulle varmaan myös spirometria?
Oli unohtua, astmaatikoilla lääkkeen kanssa pef-mittauksessa tulokset,siis virtaus,kasvaa,paranee. Sinulla ei ole astmaa. Oletko hiihtäjä?
T: Astmaatikko
J.k. hyvää jatkoa
Ei kannata huijata, siten voit saada täysin väärät lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata huijata. Tuskin kortisonista on hyötyä jos ei ole astmaa. Avaavat on halpoja ja ne varmaan saat jos pyydät ja koet niistä helpotusta. Tehdäänhän sulle varmaan myös spirometria?
Spirometria on tehty jo.
Luulen että astmalääkkeistä olisi hyötyä hengästymisen jälkeen, valitettavasti en ole ehtinyt testata tätä.
-AP
Minulla todettiin ainakin astma, johon avaava lääke ei vaikuttanut mitenkään. Käytin tulehduslääkettä 8 vuotta ja sitten sekin jätettiin pois. Viisi vuotta mennyt ilman lääkityksiä ja tilanne ei ainakaan ole huonontunut.
Ei kannata.Joka tapauksessa joudut,ennemmin tai myöhemmin sairaalaan oikeisiin puhallustesteihin isolla laitteella,jossa hlökunta on läsnä,ja huippuvirtauksen lisäksi tutkitaan uloshengityksen koostumus,astmaatikoilla siitä löytyy epätavallisen paljon typpeä.
T: Astmaatikko ,joka ei ole käyttänyt lääkkeitä pariin kolmeen vuoteen