Kun jatkuvasti elää palkasta toiseen, miten jaksaa elämää?
Kommentit (15)
Ulkoilusta, urheilusta, ystävien tapaamisesta ja heidän kanssaan ajan viettämisestä esimerkiksi :)
Iloa löytyy, jos halua on. Asenteesta se on kiinni. Kun ei haikaile siitä, mitä ei ole, vaan on iloinen siitä, mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilusta, urheilusta, ystävien tapaamisesta ja heidän kanssaan ajan viettämisestä esimerkiksi :)
Minulla työ on niin henkisesti vaativaa, että en jaksaa vapaa-ajalla enää tavata ystäviä. Olen myös niin väsynyt, että urheilusta ei tule mitään. Käyn tunnin kävelylenkillä ja nukun sen jälkeen kolme tuntia.
Entä, jos elää työmarkkinatuesta toiseen. Se vasta turhauttavaa onkin.
Minua väsyttää työ välillä kovastikin, ja välillä toivoisin jopa, että työt loppuisivat. Tiedän kuitenkin että silloin rahatilanne oli vieläkin huonompi. Mistä saan iloa: kun olen työttömyyttä ja masennuksen aiheuttamaa sairaslomaa kokenut, niin koen suurta iloa ja tyytyväisyyttä jokaisesta laskusta, jokaisesta maksusta ja jokaisesta pinestäkin ostoksesta, jonka kykene sillä työstä saamallani palkalla maksamaan. Koen siis tyytyväisyyttä siitä, että saan elää aikuisen vastuullista elämää: maksan omat ja lapseni kulut. ( Toki koulumaksuista, terveyskuluista, teistä, yms. huolehtii verokulut)
Maksan laskut,lasken päivä budjetin enkä mieti raha asioita sen jälkeen .
Työstä, perheestä, ystävistä, taiteesta, siitä että talvi alkaa olla ohi, harrastuksista ... Rahat ovat tiukassa, molempien tulot epäsäännölliset, mutta näin on "aina" ollut, joten osataan elää sen mukaan. Ei varmaan jakseta enää murehtia sitä, vaan iloitaan muista asioista.
Se auttaa jos tykkää harrastuksista mitkä ei maksa mitään: ulkoilu, luonto, lintujen bongaus, pyöräily, kävely, musiikin kuuntelu, kesällä uinti ja rannalla makoilu.
Edullisia harrastuksiakin on: sulkapallo, lentopallo.
Miten vähän tienaat jos et saa ikinä mitään säästöön?
Karsi kuluja ap.Selkeästi elät yli varojesi.
Asenteestahan kaikki on lähtöisin. Nykyisellä internetin aikakaudella saat niin paljon asioita täysin ilmaiseksi, että en käsitä miten kenenkään elämä voi olla kurjaa, yksinäistä tai tylsää.
Sen sijaan että harmittelisin ettei minulla ole rahaa isoon televisioon, katselen dokumentteja läppäriltä. Youtube on niitä pullollaan, viime vuonna minua kiinnosti Britannian kuninkaalliset, tänä vuonna olen katsellut julkkisten elämänkertoja.
Suosittelen ap:lle lämpimästi tutustumista minimalismiin elämän tapana. Kun tajuat, kuinka vähän OIKEASTI tarvitset, saat elämästäsi, siitä ihan tavallisesta, niin paljon enemmän irti.
Vierailija kirjoitti:
Miten vähän tienaat jos et saa ikinä mitään säästöön?
Niin? En tarkoita pahalla, mutta minä tienaan 1500e /kk ja yksi lapsi, silti saan säästöön tuhansia vuodessa. Mihin näön turhaan en kuluta, tai todella harvoin.
Meillä eletään tällä hetkellä melkein palkasta toiseen, vähän on varaa suunnitella mutta onneksi ennen lapsia ehdittiin myydä eka asuntomme ja säästää vähän osakkeisiin joten nyt on kohta asuntolaina lopussa ja pieniä osinkojakin on koko ajan keväisin rapsahtanut tilille. Kohta asuntovelasta vapaa. Huraa. Sitten ekaksi varataan etelän matkat, tehdään vähän remonttia ja aletaan laittaa joka kuukausi säästöön ja ostetaan vähän lisää osakkeita että eläkkeelläkin on sitten varaa. Meillä alkaa nämä kituutuspäivät olla loppu - ennen kesää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te muut saatte iloa.
Pitää nauttia siitä mitä on. Minulla on asunto jossa on sähkö ja vesi. Rahat riittävät juuri ja juuri kuitenkin aina ruokaan. Minulla on ystävä jonka kanssa voin jutella. Minulla on hyvät välit vanhempiini.
En mistään. Elämä on jatkuvaa kituuttamista ja kaupassa senttien laskemista.