Miten paljon rintojen koko vaikuttaa äidinmaidon määrään?
Itse olen koko elämäni ollut pienirintainen. Tarkoittaako automaattisesti sitä, että imetysajasta tulee olemaan lyhyt?
Kommentit (12)
Rinnat eivät siinä mielessä ole kannut, että mitä isompi, niin sitä enemmän maitoa.
Ei vaikuta. Olemattomat rinnat ja maitoa tullut runsaasti. Rinnat on pääosin rasvaa
Maitorauhaset tuottavat maidon ja niiden koko on kaikilla naisilla vakio.
Tissien koosta ei voi päätellä maidon määrää.
Ei tarkoita. Maito erittyy rauhasista, rintojen iso koko johtuu rasvakudoksesta. Pienillä rinnoilla imettää yhtä hyvin kuin suurilla.
Rintojen koolla ei ole merkitystä, vaan rintarauhasten määrällä. Mullakin pienehköt rinnat ja kärsin pikemminkin maidon ylituotannosta. Vauva nyt lähes 7kk, eikä ole mitään merkkejä maidon loppumisesta. Imetyksen onnistumiseen liittyy aivan muut asiat kuin rintojen koko.
Kyllä mä imetin 2 lasta 1-vuotiaaksi AA-koolla. Että eipä sillä mitään väliä ole :)
Minulla on keskikokoiset rinnat ja äidilläni suuret. Äiti oli aivan varma, etten pysty imettämään, kun hänelläkin oli ollut vaikeaa. Olin molempien lasten kanssa kuin lypsylehmä. Maitoa tuli todella runsaasti ja molemmat vauvat kasvoivat nopeasti pelkällä rintamaidolla.
Oli jopa vähän koomista, kun minä ja kaverini imetettiin samaan aikaan. Tai siis minä imetin AA-A kupin rinnoilla ja kaverillani oikeasti on F-kupin rinnat ja häneltä ei tullut maitoa. Multa roiskui maitoa sellasena suihkuna vaatteille ja sohvalle ja kaveri katsoi ihmeissään...
Ei pitäisi olla rintojen koolla merkitystä maidontuloon. Itsellä tosin on todella isot rinnat vaikka olen muuten hoikka. Maitoa tulee paljon. Mutta tunnen naisia joilla on myöskin isot rinnat mutta maitoa ei tule. Kaikessa on myös geenit pelissä. Kuinka hyvin sinun äidiltä tuli maitoa?
Minulla on todella pienet rinnat (AA) ja maitoa tuli aivan suihkuten. Sitä siis lensi kovalla paineella monen metrin päähän, kerran huvin vuoksi mittasin. :-D Osuin kerran maitosuihkulla miestäni vahingossa silmään.
Fakta on, että usein pienirintaisilla tulee enemmän maitoa (t: lääkäri). Isoissa rinnoissa on paljon rasvaa, joka painaa maitoa tuottavia rintarauhasia kasaan, kun taas pienissä rinnoissa on vain maitorauhaskudosta, joka pääsee vapaasti tuottamaan maitoa.
Ei vaikuta oikeastaan mitenkään.