Saako täällä kukaan joustavaa hoitorahaa?
Suunnitelmissa olisi palata ensi kuussa töihin, mutta en tiedä joudunko hakemaan joustavaa hoitorahaa vai saanko hakea edelleen kotihoidontukea. Töitä tulisin tekemään nyt alustavasti 20-30h/vk. Osaisiko joku kokemuksineen kertoa miten tässä tulee tehdä?
Kommentit (16)
Se riippuu täysin siitä missä lapsi hoidetaan.
Jos lapsi ei ole päiväkodissa / pph:lla tai muualla mistä maksetaan, saat kotihoidon tukea. Jos se on taas hoidossa jossakin, niin sitten joustavaa hoitorahaa.
Eli se liittyy siihen missä se lapsi hoidetaan, ei siihen mitä sä teet.
Itse siis joustavalla hoitorahalla ja lapsi päiväkodissa.
Eikö kotihoidontukea makseta siitä hyvästä, että et vie lastasi hoitoon? Sen suuruuteen eivät vaikuta työtuntisi tai palkkasi.
Näin ainakin helsingissä, jossa maksetaan myös kuntalisää.
Mielestäni se menee niin kun lapsi Ei ole päiväkodissa saa vanhempi kotihoidontukea. Jos lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi esim. Mummo,pappa tai vaikka naapuri, saa siihen kylkeen joustavan hoitorahan.
Jos lapsi taas on tarhassa niin silloin saa pelkän joustavan hoitorahan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kht.n saa kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Sen voi saada isä, äiti tai joku muu, joka lasta hoitaa.
Nimittäin me ollaan miehen kanssa vuoronperään töissä, eikä muksut ollenkaan tarhassa ja saadaan kht.
Pitäisikö meidän muka hakea jotain joustavaa?
Vierailija kirjoitti:
Kht.n saa kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Sen voi saada isä, äiti tai joku muu, joka lasta hoitaa.
Tai kun lapsi ei ole yksityisessä päivähoidossa..
Vierailija kirjoitti:
Nimittäin me ollaan miehen kanssa vuoronperään töissä, eikä muksut ollenkaan tarhassa ja saadaan kht.
Pitäisikö meidän muka hakea jotain joustavaa?
Ei pidä. Jos lapset hoidetaan kotona (=ei kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa) niin lapsesta saa kotihoidontuen.
Kyllä saa joustavaakin hakea rinnalle jos lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi! Ja sinulla ap on mahdollisuus hakea joustavaa rahaa sillä työtuntimääräsi viikossa on 20-30h
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, mikä ero on joustavalla ja osittaisella kht.lla.
Melkein samaa tarkoittaa, mutta osittaista khtukea saa sellainen joka tekee max 30h/vk ja hänellä on 1 tai 2 luokkalainen lapsi/lapsia. Joustava raha on alle 3- vuotiaasta.
Teen nelipäiväistä työviikkoa 30h/vko. Lapsi päiväkodissa 4pv/vko (tosin voisi olla myös 5pv, mutta en halua). Saan joustavaa hoitorahaa (=osittainen hoitovapaa) 97e/kk ja siitä pois verot eli nettona käteen tuosta jää noin 65e. Eipä se hirveästi ole mutta parempi kuin ei mitään. Lapsi on nyt 2,5v ja olen saanut tätä siitä lähtien kun palasin hoitovapaalta töihin lapsen ollessa alle 2v. Tuki loppuu, kun lapsi täyttää 3v. Töihin olen sopinut suoraan, että teen osittaista työaikaa sinne asti, kunnes lapsi pääsee tokalta luokalta. Kela vain ei maksa siinä välissä mitään, kun lapsi on 3v-eskarilainen ja saan taas samaa rahaa, kun lapsi aloittaa ekan. Saan sen 65e nettona ekan ja tokan luokan ajan.
Up!