Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani äidistäni, koska hän on ruvennut unohtelemaan 10 v lapseni nimen...

Vierailija
08.03.2017 |

Äitini on siis 65v ja eikä ole tähän mennessä ole ollut muistivaikeuksia.

Kaikki alkoi, kuin salamakirkkaalta taivaalta.

Viime elkokuussa taisi olla, kun ekan kerran yhtäkkiä jäi selvästi miettimään nimeä.

Lapsemme nimi on siis Janita.

Ekalla kerralla ei meinannut saada nimeä edes sanottua kunnes lopulta sai sanottua Janni.

Tajusi pian itsekkin.

Aluksi tuli vain satunnaisia, että meinasi sanoa taas Janni, mutta korjasikin äkkiä janni.. ta.

Huomasin kyllä, että meinasi taas sanoa.

Ihmettelin tuota hiemaan, mutta en oikein viitsinyt vielä tehdä mitään, koska ei tuo nyt kuitenkaan ihan selkeää sekoilua ollut.

Nyt kuitenkin tässä joulun jälkeen tilanne alkoi pahentua.

Ei enää edes kovin paljoa häpeile jää välillä miettimään nimeä ja yhtäkkiä vain tokaisee Janni eikä enää edes korjaa sitä...

Välillä taas sanoo Janita, sekunnin päästä tulee taas Janni.

Välillä vieläkin yrittää "ovelesti" korjata, kun meinaa tulla Janni... ka eikä na eikä ta siis Janita.

Nyt jonkun aikaa sitten alkoi unohdella synytämä aikoja jopa omansakin.

Kyse ei ole mistään hetkellisistä oikosuluista vaan saattoi tulla kertomaan mulle, että on kolmee päivää pähkäillyt missä kuussa poikansa (veljeni) on syntynyt ja mones päivä.

Saimme hänet lopulta suostuteltua muistitestiin jonka hän läpäisi täydellisesti ilman mitään ongelmia.

Kaiken päälle oli hyvin loukkaantunut meille...

Eihän tää voi silti olla enää normaalia, mitä oikein teen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia...

Vierailija
2/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa muistitesteissä valitettavasti näkyy dementia vasta sitten kun on ihan kunnolla edennyt. Onko aivoja kuvattu? Kannattaisi ehdottomasti ja ottaa selkäytimestä näyte, mitä tarvitaan. Tarpeeksi aikaisin kun aloittaa lääkityksen, niin oireiden etenemistä voi hidastaa.

Vierailija
4/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vanhuuden muistihäiriöt alkavat juuri nimimuistin heikkenemisestä, itselläni on aina ollut huono nimimuisti, mutta läheisteni nimet onneksi vielä muistan.

Ihan hyvä on käydä testissä tai jopa lääkärin tarkastuksessa, mieluummin silloin, kun itse vielä älyää, että ongelmia on.

B12-vitamiinitasot voisi tietysti mittauttaa, koska sen uskotaan hidastavan muistisairauksien kehittymistä.

En sinuna olisi hirveän huolissani, ellei jotain aivoperäistä häiriötä tapahdu, niin yleensä aika hitaasti nuo sairaudet kehittyy, ja lähes jokaisellehan se tulee jossain vaiheessa. Älykkäimmät henkilöt pystyvät kauan peittelemään muistinsa heikkenemistä, jostain syystä hävetään tai pelätään menemistä hoitoon.

Vierailija
5/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin nimi on Janita ja musta tuntuu välillä, että melkein kaikki unohtaa sen. Mä olen yleensä Janika tai Janina, mutta onpa joku välillä sanonut Janette, Jasmin ja Johanna. Joku J:llä alkava mä olen muille. Joo, vähän ohis, koska ei taida olla suoranaisesti tällaisesta kyse sun tyttären kohdalla.

Vierailija
6/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on muistiongelma, niin ei se pähkäile kolmea päivää jotain juttua, jota ei muista. Se unohtaa, ettei muistanut, tai mistaa, ettei muistanut mutta ei muista, mitä ei muistanut. Ensimmäisenä katoaa keskittymiskyky ja pitkäjänteisyys. Kolmen päivän muistelu ei muistisairaalta onnistu.

Ton nimikutun ymmärrän sillä tavalla, että näitä janinoja ja janitoja ja janikoita ja danikoita on nykyään vähintään viisitoista tusinassa. Oman miehen serkun lapsissakin on ne kaikki ja lisäksi joku jennika ja jonnika. Ei niitä erota toisistaan. Miksi ei oi lapselle antaa ihan omaa nimeä?

Vierailija
7/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoverenkierron häiriö tai infarktin jälkitila.

Vierailija
8/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Suostuttele äitisi muistitesteihin. Tekevät terveyskeskuksissakin, jos oikein muistan.

Yritä muistaa, onko tapahtunut muuta poikkeuksellista: eksymistä tutussa ympäristössä, sanojen unohtelua, laitteet päällä vaikkei pitäisi, esineitä jossain omituisissa paikoissa, tavat muuttuneet? Jos sinulla on sisaruksia tai vaikka tunnet äitisi ystäviä, kysy heiltä!

Vierailija
9/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi tai unettomuus voi tehdä tuollaista. Jos läpäisi muistitestin kirkkaasti niin ei tuo oikein varsinaiselta muistisairaudelta vaikuta.

Vierailija
10/10 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä palsta on oikea paikka selvittää tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi