Inhottavan exän kanssa yhteishuoltajuus
Erosimme reilu kuukausi sitten ja olemme asuneet erillään reilut kaksi viikkoa. Meillä on kaksi leikki-ikäistä lasta. Ex-mieheni (lasten isä) on väkivaltainen, moukkamaisesti ja öykkärimäisesti käyttäytyvä. Hän on ollut meillä kylässä uudessa kodissamme nyt päivittäin eron jälkeen ja kuulemma niin pitää jatkuakin tai hän ei suostu siihen, että lapset asuvat luonani. Toinen ongelma olisi se, jos joskus löytäisin uuden seurustelukumppanin. Ex-mieheni haluaisi silloinkin joko lapset kokonaan luokseen tai sitten viikko-viikko-tapaamissopimuksen. Toisin sanoen olen exäni talutusnuorassa edelleen.
Ennen eroa mies kontrolloi aivan kaikkea, rajoitti elämääni ja haistatteli ja nimitteli sekä haukkui kymmeniä kertoja päivässä. Hänen kanssaan oli todella tuskallista asua yhdessä, mutta sama tuntuu jatkuvan edelleen. Olisiko ideoita, miten selviäisin tilanteesta?
Kommentit (6)
Miksi teit lapsia tuollaisen sian kanssa?
Ei sinun tarvitse päästää häntä SINUN asuntoosi. Soita poliisit jos yrittää väkisin. Hän voi sitten vaatia tapaamisia lasten kanssa oikeusteitse. Sinä luultavammin saat päättää miten usein tapaa, koska hänestä on merkintä siitä että rähinöi ovesi takana.
Millainen sopimus teillä on tapaamisista tehty lastenvalvojalla? Onko isä aiemmin hoitanut lasten päivähoito-neuvola-, koulu yms. asioita?
Miksi päästät exän luoksesi?
Kumpi muutti pois yhteisestä kodista, sinä vai hän? Onko virallisesti muutettu osoitteet?
Onko väkivallasta todisteita?
Vierailija kirjoitti:
Millainen sopimus teillä on tapaamisista tehty lastenvalvojalla? Onko isä aiemmin hoitanut lasten päivähoito-neuvola-, koulu yms. asioita?
Kumpi muutti pois yhteisestä kodista, sinä vai hän? Onko virallisesti muutettu osoitteet?
Meillä on yhteishuoltajuus miehen toiveesta sekä miehellä on yhteensä reilu viikko kuukaudesta vuorokausina lähipäiviä, tosin mies ei toistaiseksi haluaisi ottaa lapsiaan luokseen, vaan haluaa nähdä heitä mun luonani. Jos olen yhtään tiukempana, ex-mies rupeaa ihan hirveäksi ja dramaattiseksi, joten mun on pakko myötäillä häntä. Hänelle ei ole mikään pyhää, joten ei häntä uskalla/pysty vastustamaan, jos sattuu olemaan rauhaa ja järjestystä rakastava ihminen, kuten itse olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteishuoltajuus miehen toiveesta sekä miehellä on yhteensä reilu viikko kuukaudesta vuorokausina lähipäiviä, tosin mies ei toistaiseksi haluaisi ottaa lapsiaan luokseen, vaan haluaa nähdä heitä mun luonani. Jos olen yhtään tiukempana, ex-mies rupeaa ihan hirveäksi ja dramaattiseksi, joten mun on pakko myötäillä häntä. Hänelle ei ole mikään pyhää, joten ei häntä uskalla/pysty vastustamaan, jos sattuu olemaan rauhaa ja järjestystä rakastava ihminen, kuten itse olen.
Ymmärrän että sulla on vaikeaa, kun tuo juttu on aika tuore. Kuitenkin te olette eronneet ja asutte eri osoitteissa. Jos parisuhteessa olit miestä kohtaan myötäilevä ja annoit hänen päättää asioista niin se sama ei päde enää.
Sinä päätät omista asioistasi ja lasten asioista. Teet yhteistyötä miestä siinä määrin kuin lasten tapaamisten toteutumiseen on tarpeellista, vedät rajaa.
Käytännössä: Kysymys on lasten tapaamisesta ei seurustelusta vanhan perheen kanssa vanhoissa kulisseissa. Jos miehellä on tapaaminen, hän hakee lapset. Jos ei hae, se on hänen oma vika ja menetys. Sinun ei tarvitse siitäkään kantaa vastuuta.
Antaa miehen draamailla ihan vapaasti. Jos aiheuttaa jotain häiriötä kotonasi, pistät välit ihan poikki. Otat etäisyyttä. Voi sitten puhelimitse tai sähköisesti neuvotella lasten asioita kanssasi.
Jos kiihottuu väkivaltaisista ja aggressiivisista miehistä niin kannattaisi käyttää kumia.