Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla jää n. 650e vuokran ja laskujen maksun jälkeen? Kuulunko vähävaraisiin vai meneekö mulla hyvin?

Vierailija
03.03.2017 |

Kysymys otsikossa. Olen miettinyt, että olenkohan köyhä vai en...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinäsi? hyvin menee. meillä jää kolmelle hengelle samanverran. sillä ostaa tankin bensaa ja ruuat. vaatteet kirpparilta :)

Vierailija
2/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten viralliset luokittelut menee, mutta ainakin musta 650 €/kk on ruhtinaallinen käyttöraha. Itse kun olen opiskelija, vuokran jälkeen käteen jää alle 200 €/kk ja sillä täytyy maksaa kaikki laskutkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa on vielä jäljellä ennen seuraavaa palkkapäivää. Niin se riittää ja sulla menee ihan hyvin.

Vierailija
4/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, asun yksin. -ap

Vierailija
5/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten viralliset luokittelut menee, mutta ainakin musta 650 €/kk on ruhtinaallinen käyttöraha. Itse kun olen opiskelija, vuokran jälkeen käteen jää alle 200 €/kk ja sillä täytyy maksaa kaikki laskutkin...

Miten pärjäät?

Vierailija
6/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla menee hyvin. Mulla itselläkään ei jää noin paljoa käteen laskujen jälkeen. Tulot 5 000 €/kk. Verotus tasaa niin kivasti bruttotuloja nääs..

Vierailija
7/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvin toimeen tuleva. Et missään nimessä köyhä. Et taida tietää köyhyydestä yhtään mitään! Itseasiassa itseä loukkaa tälläset puheet. Vitsi kun jäisikin joskus tollanen summa käteen :(

Vierailija
8/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kansaneläkkeellä ja minulle jää parisataa vähemmän. En koe olevani vähävarainen, aina on kuun lopussa vielä rahaa tilillä. Aloittajalla on asiat varsin hyvin.

Vierailija
9/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinulla menee hyvin. Minulla jää 1300 e, mutta maksan myös kaksi teinipoikaa.

(Bruttopalkkani on 4000 e/kk. Käteen saan 2550 e).

Vierailija
10/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla menee hyvin. Mulla itselläkään ei jää noin paljoa käteen laskujen jälkeen. Tulot 5 000 €/kk. Verotus tasaa niin kivasti bruttotuloja nääs..

Asumiseen ja muihin laskuihin menee sulla siis vähintään 2500e/kk. 

Mulla samat tulot, ja jää laskujen jälkeen käteen n. 2000e. Lienee vähän erilaiset peruselämisen standardit.

Vierailija
11/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisillä voi olla näin vääristynyt kuva omasta tilanteestaan?

Vierailija
12/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet vähemmän mitä minulla. Olet aika vähävarainen.

Vierailija
13/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 5, joten laskujen jälkeen meille pitäisi jäädä 2950€ jotta meillä olisi yhtä paljon tuhlattavaa harrastuksiin, kampaamokäynteihin, lääkäreihin, lääkkeisiin, ruokaan ja vaatteisiin jne joten olet kyllä itse asiassa todellakin hyvässä asemassa.

Taidat olla hiukan pihalla siitä mikä on kohtuullista kulutusta ja millä pärjää? Mklä suosittelisin tuosta säästämäänkin pahan päivän varalle.

Vierailija
14/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät?

Ruokaan menee n. 100 €/kk. Etnisessä kaupassa myydään erilaisia kuivattuja ja papuja ja linssejä hintaan 1-2 €/kg. Lähikaupassa myydään usein viimeisen päivän kananmunia niin että yhden munan hinnaksi tulee 2-5 senttiä. Liha on harvinaista herkkua jota ostan vain tarjouksesta. Heviosastolla 1,50 €/kg on kipuraja jonka ylitän vain harvoin. Käyn kesäisin onkimassa, poimin marjoja ja sienestän. Teen omat eväät aina kun mahdollista, ja muuten käyn esim. Mäkkärissä euron juustohampurilaisella jos en millään pärjää syömättä. Opiskelijaruokalassa kävin viime vuonna 2 kertaa - 2,60 € yhdestä ateriasta on vaan liian kallista.

Opiskelukuluihin menee n. 20 €/kk, kun summan jakaa koko vuodelle.

Harrastukseni on ilmaisia: teen vapaaehtoistyötä, käyn seurakunnan nuorten aikuisten illoissa ja kirjaston lukupiirissä. Pääsen vapaaehtoistyön kautta pari kertaa vuodessa ilmaiseksi elokuviin. Tapaan kavereita kotona ja erilaisissa ilmaistapahtumissa, en kahviloissa yms.

Metsästän aina tarjouksia ja ostan vaatteet ja muut kirppikseltä. Olen perusterve: Kolmas opiskeluvuoteni on menossa ja olen käynyt sinä aikana kerran hammaslääkärissä ja ostanut yhden paketin särkylääkkeitä.

Pärjäämistä helpottaa varmasti, että suurin osa kavereistani on myös köyhiä ja loputkin ymmärtää nuukailun päälle.

Vierailija
15/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä opintotuki 475€/kk, vuokra 500€/kk. Kaikki säästöt sekä opintolaina kuluu pääosin ihan laskuihin ja ruokaan. Omia, työssä ansaittuja säästöjä kulunut pelkkään elämiseen lähemmäs 10 000€. Ilman opintolainaa sinnittelin ensimmäisen vuoden, nyt sitäkin jo n. 12 000€.

Onneksi avopuoliso töissä ja keskimäärin 2000-2500€/kk jää käteen. Yksinäni en pärjäisi mitenkään, olisi pakko mennä töihin. Ja sitten pitäisi vielä stressata sitä, ettei tee vahingossa liikaa töitä, tukien takia. Olisi myös pakko muuttaa soluasuntoon tmv, yksin ei mitään mahdollisuutta olisi asua.

Välillä turhauttaa, kun joku "lusmuileva" valittaa, kuinka jää "vain" niin ja niin monta sataa euroa kuussa elämiseen. Kokeileppa opiskelua ja elämistä pelkän opintotuen varassa :) Kiitän itseäni siitä, että olen nuorempana ollut fiksu ja säästänyt mahdollisimman paljon pienistä tuloistani!

Enkä siis missään nimessä takoita lusmuilevalla aloittajaa!

Vierailija
16/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee joka kerta karvat niin pystyy tän ilmauksen "laskujen jälkeen" kanssa. Ei ole olemassa mitään vakiintunutta "laskut" määrettä. Ikinä ei voi tietää mitä kunkin laskuihin lukeutuu. Itse tilasin juuri yhden lehden josta tulee lasku ja kalliin matkan luottokortilla, siitäkin tulee lasku. Ja vaatteita netistä, laskulle.

Vierailija
17/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ihan sama juttu, enkä ole edes opiskelija. Jokainen löydetty (tyhjä) oluttölkki tuntuu lottovoitolta ;D

Vierailija
18/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuo summa laskujen jälkeen olisi todella hyvä. Laittoisin tosta summasta kuukaudesta riippuen n. 50-400e säästöön.

Vierailija
19/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ehkä vieraantunut realiteeteista, jos ajattelee että 650e kuussa "käyttörahaa" olisi jotenkin vähän.

Ei se nyt mitenkään erinomaisesti ole mutta kyllä sillä pitäisi pärjätä niin, että on varaa joskus jotain tehdäkin ja ostella vaikka jotakin extraa ja niin, että summasta jäisi vielä säästöönkiin

Vierailija
20/27 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousee joka kerta karvat niin pystyy tän ilmauksen "laskujen jälkeen" kanssa. Ei ole olemassa mitään vakiintunutta "laskut" määrettä. Ikinä ei voi tietää mitä kunkin laskuihin lukeutuu. Itse tilasin juuri yhden lehden josta tulee lasku ja kalliin matkan luottokortilla, siitäkin tulee lasku. Ja vaatteita netistä, laskulle.

Joo, totta. Laskut voi tarkoittaa parin tonnin luottokorttilaskua, jolla takautuvasti maksetaan edellisen kuun elämistä.

Mutta mua ärsyttää opiskelijat, jotka vertailee käyttörahaansa työssäkäyvien kanssa. On vähän eri asia, mitä jää käteen väliaikaisessa ja osin tuilla rahoitetussa elämänvaiheessa kuin työssäkäyvällä henkilöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän