Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhoitajat: Lapsi aloittaa viikon päästä päiväkodin. Millaisia ulkovaatteita matkaan?

Vierailija
03.03.2017 |

Mitkä ovat hyväksi todettuja vaatteita? Millaisilla vaatteilla pärjää?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niillä samoilla säänmukaisilla vaatteilla, mitä hänellä käytät kun itse ulkoilette. Ei ne sen kummoisempia tarvitse olla. Nimet vaan kaikkiin, ettei mene sekaisin ja hukkaantuessaan löytyvät.

Vierailija
2/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lastenhoitaja, mutta omani aloitti juuri. Tällä säällä (Helsinki) laittaa sisävaatteiden päälle ohuen neuleen, fleece-haalarin ja vk-haalarin. Toppahaalari sitten vk-haalarin sijaan kylmemmällä ilmalla (-0 ->). Lisäksi kurahousut, sadetakki ja kumisaappaat ja kurahanskat päiväkotiin tarvittaessa käytettäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesi touhunnan tasosta. Jos on aktiivinen liikkuja, kevyesti, jos on pieni ja tykkää istua, paljon enemmän.

Mun 2vllä on kevyt välihaalari alla, ilmava toppahaalari, kypärämyssy ja hattu, toppahanskat, kunnolliset villasukat (on viluvarvas).

Ja mikä tärkeintä, ehjät kuravaatteet, yksikin reikä ja niistä ei ole apua, koska muruni tykkää niissä lätäköissä leikkiä.

Jos on isompi, joka tykkää juosta eikä niin konttia loskassa, kevyemmän päällykerroksen vaihtaisin toppahaalarin tilalle.

Tietty on väliä paljonko tuulee, mitä enemmän viimaa, tuulenpitävää päälle ja lämpöä alle.

Ole itse pari tuntia lapsen kanssa pihalla. Kun pääset lopputulokseen että hän jaksaa sen ajan touhuta eikä lopettaessa ole ihan hikinen tai kylmät sormet, varpaat tai muutenkään keho, löysit oikean vaatetuksen.

Ja muista ne nimeämiset, ihan joka vaatteisiin (kyllä sukkiinkin) jos toivot että ne eivät lähde vaeltamaan muihin koteihin. Ja aina uusiinkin, ettei unohdu alkuinnostuksen jälkeen.

Vierailija
4/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niitä samoja tosiaan mitä kotona ollessannekin olette käyttäneet ulkoillessa. Sisävaatteiden päälle lapsesta ja ulkovaatteista riippuen välikerros/kerroksia. Haalari on helpompi kuin takki ja housut, jos on mahdollista niin kurahaalari on ihan timanttisen hyvä tähän keväälle kun lähes joka päivä on märkää. Varmuuden vuoksi kannattaa laittaa päiväkodin varavaatteisiin yksi ylimääräinen kerros puettavaksi jos ilma kylmenee tai lapsi palelee. Vuorelliset kumisaappaat on myös hyvät, ei kastu kengät mutta pysyy varpaat lämpiminä. Rukkasia olen itse vienyt useampia, parit kurarukkaset (toiset vuorella ja toiset ilman), parit talvirukkaset ja muutamat lapaset. Plus jotkut hanskat on tietysti kädessä aamulla kun saavutaan paikallekin. Hatussa on tärkeää että on sopiva, pysyy päässä eikä valu silmille. Kauluripipo on kätevä jos se on oikeasti oikean kokoinen. 

Kaikkiin vaatteisiin nimet! Siis ihan kaikkiin vaan, hirveä homma siinä on kun hoidon aloittaa mutta se kannattaa. Toinen vaihtoehto on esim valita joku tietty väri jolla vetää merkin joka vaatteeseen, pääsee pienemmällä merkillä kuin koko nimen laittamalla. Tästä värikoodista pitää tietenkin kertoa päiväkodissa ja varmistaa etukäteen ettei jollain muulla ole jo sama systeemi ja väri käytössä. 

Vierailija
5/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nimikoitte vaatteet? Olen kuullut nimitarroista. Ovatko hyviä?

Minkä merkkiset kuravaatteet ovat kestävimpiä? Onko se sitten niin että Reimatecciä ei tarvitse koska joka tapauksessa kurikset puetaan päälle?

Vierailija
6/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahousut on tosiaan päiväkodissa vaan kaikkein kätevin ulkovarustus rapakeleillä. Ne kun on helppo suihkuttaa puhtaaksi ja kuivuvat varmasti seuraavalle ulkoilulle. Nämä reimatecit jne. saattavat olla kosteita vielä iltapäiväulkoilulla vaikka ne kuivauskaapissa kuivattaisiin. Sama kumppareiden kanssa vs. goretexit.

Itse koin helpommaksi aikanaan, että kurahousut ovat kokoa suuremmat kuin toppapuku, silloin ovat mukavammat päällä.

En ole päiväkodin työntekijä, vaan päiväkotihoidetun lapsen äiti.

Vierailija
7/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkiset kuravaatteet ovat kestävimpiä? Onko se sitten niin että Reimatecciä ei tarvitse koska joka tapauksessa kurikset puetaan päälle?

Tarrat on kohtuullisen hyviä joo, pysyvät yllättävän hyvin kiinni pesusta toiseen. Kurasella kelillä kurikset puetaan monesti koska vaikka haalari kestäisi vettä niin se sotkuu niin paljon että on vaikea säilyttää päiväkodin tiloissa ja ikävä pukea iltapäivällä. 

Vierailija
8/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivat ja säänmukaiset. Nyt kun kelit vaihtelee niin sekä toppavaatteet että kuravaatteet (sovita kotona että mahtuvat). Joku välipuku, villasukat, lapaset, rukkaset ja kurarukkaset. Hanskoja tuplat että saa varmasti kuivat iltapäivällä. Ja riittävästi sisävaatteita, se vesi menee kumminkin jostain saumasta tai lahkeesta läpi.

Vierailija
9/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki ulkovaatteiden toimivuutta ajatellen on se että puette niitä kotona päälle pariin kertaan, siis koko helahoidon - välivaatteet, haalari, kuravaatteet, hanskat, kurarukkaset, villasukat, saappaat. Jos homma on mielestänne helppo eikä lapsi tuskastu niin varusteet on varmaan ihan okei. Jos on vaikeaa ja lapsi ei jaksa niin kannattaa miettiä missä on parantamisen varaa. 

Vaatteiden merkillä tai hinnalla ei ole väliä, toimivuus ratkaisee. 

Vierailija
10/10 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista leukoplast tms laastariteippiä ja siihen nimi tussilla tai mustekynällä. Kestää jopa pesuja. Tällä on kätevä nimikoida esim. villasukat ja lapaseta jne. hankalasti nimikoitavat. Joskus olen saattanut kirjoittaa nimen suoraan pesuohjelappuun tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi