Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma asunto vuokralle ja itse asuu vuokralla?

Vierailija
01.03.2017 |

Onko kukaan tehnyt niin, että on ostanut oman asunnon sijoitus-/vuokra-asunnoksi ja asuu itse muualla vuokralla?

Me asutaan nyt vuokralla ja on vähän epävarmaa, missä tykättäisiin asua. Elämäntilanne saattaa vaihdella. Vuokra-asunnon hyvänä puolena on huolettomuus. Haittana se, että rahat valuu hukkaan. Tuli mieleen, olisikohan tuo ratkaisu, että ostaisi sijoitusasunnon, jonka pistäisi vuokralle ja niillä tuloilla maksaisi omaa vuokraa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta mm. silloin, jos ei tiedä miten haluaa asua tai ei esim. saa lainaa niin isoon asuntoon kuin haluaa, mutta yksiöön saisi. Moni on tehnyt niin, että esim. myynyt oman asuntonsa ja ostanut rahoilla sijoitusasuntoja. Itse sitten asuvat vuokralla.

Vierailija
2/3 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi, että valtio vie välistä verot. Eli jos pyydät saman verran vuokraa omasta kuin maksat itse vuokra-asunnosta, jäät selvästi tappiolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 90-luvulla tilanne, että sain määräaikaisesti töitä toiselta paikkakunnalta, niin laitoin oman kotini eli kaksioni vuokralle ja muutin tilapäisesti yksiöön uudella paikkakunnalla asumaan. En halunnut menettää kivalla sijainnilla olevaa asuntoa, laskeskelin, että jos en saa määräaikaisuuden päättyessä töitä, niin voin sentään asua siinä itse ilman asunnonetsintähuolia, eli pitää  sen asunnon vielä maksamalla pari vuotta pelkkää korkoa ja vastiketta, ja sitten on pakko myydä. Onneksi kuitenkin töitä sain lähempää kotikulmia ja pääsin muuttamaan takaisin. (Vuokralainen oli vanha maalta pois halunnut sukulainen ja sopparikin tehtiin määräaikaisena.)

Tiedän erään toisenkin tehneen niin, kun etsi uutta kotia, että kun vanha ei mennyt kaupaksi, hän laittoi sen vanhan velattoman rivarikaksionsa vuokralle ja meni itsekin vuokralle. Päätyivät lopulta rakentamaan talon ja se kaksio on edelleen vuokrattuna ja vissiin lainan takeina.

Mutta rahallisestihan se ei ole järkevä diili, jos vakituiseen niin tekisi. Varsinkaan, jos sulla on kämpästä lainaa ja asut lisäksi vuokralla. Osa saadusta vuokrastahan menee lainanlyhennykseen, osa vastikkeeseen, ei siitä jää käteen juuri mitään. Siihen sitten päälle vielä oma vuokra. Ei niillä tuloilla makseta omaa vuokraa, paitsi jos sulla on perintö, minkä voit sijoittaa seiniin- sijoitusasunto on velaton tai vuokrasi on ihan olematon.

Siinä on sitten sekin, että entäs jos vuokralainen ei maksa, miten maksat kahta asuntoa?