Ylioppilaspohjainen lähihoitajakoulutus vai aikuiskoulutus - kumpikohan on rankempi?
Katsoin, että molemmat koulutukset kestäisivät kaksi vuotta. Onko noissa jotain eroa koulutuksen vaativuudessa? Aikuispuolelle on soveltuuvuuskoe ja pohjakoulutuksena väh. peruskoulu kun taas yo-pohjaiselle valitaan vain lukion päättötodistuksen perusteella. Kumpaan kannattaisi hakea?
Kommentit (17)
Kyllä kuuluu yo-pohjaiselle ilmainen lounas amiksessa. Enkä kyllä sanoisi tätä koulua rankaksi :D
T: Tänä kevään valmistuva yo-pohjainen lähäri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu yo-pohjaiselle ilmainen lounas amiksessa. Enkä kyllä sanoisi tätä koulua rankaksi :D
T: Tänä kevään valmistuva yo-pohjainen lähäri.
Kiitos kun vaivauduit vastaamaan. Kuulisin mielelläni lisää noista opinnoista! Onko opetusta joka päivä ja miten pitkiä päiviä teillä on? Montako ja miten pitkiä harjoittelujaksoja on ekana vuonna? Tarvitseeko paljon tehdä kotitehtäviä ja onko esim. iltatyö ihan mahdoton yhtälö noiden opintojen kanssa?
Lukion suoritin ihan hyvin arvosanoin enkä kokenut sitä rankaksi. Jotenkin vaan olen ollut siinä luulossa, että lähihoitajakoulutus olisi aika työläs.
Itse kävin tuon yo-pohjaisen espoon omniassa ja silloin meillä kyllä oli pääsykokeet missä oli kirjallinen osio ja haastattelu.
Menisin yo-pohjaiselle, ainakin meillä tehtiin paljon ryhmätöitä ja noissa aikuiskoulutiksissa tahtoo olla aika sekalaista porukkaa, ainakin mitä meille on tullut harjoitteluun.
Itse olen ollut aikoinaan sekaryhmässä, jossa onneksi pystyi valitsemaan omat ryhmätyökaverit, ei tarvinnut lahjoittaa numeroita laiskoille.
Hakisin johonkin muuhun esim. Sairaanhoitaja tai sosionomi mikäli sote ala kiinnostaa. Jos haluat joskus tienata edes kohtuullisesti niin ei kantsi lähäriks opiskella.terv lähihoitaja uransa huipulla, palkka 2100e
Vierailija kirjoitti:
Hakisin johonkin muuhun esim. Sairaanhoitaja tai sosionomi mikäli sote ala kiinnostaa. Jos haluat joskus tienata edes kohtuullisesti niin ei kantsi lähäriks opiskella.terv lähihoitaja uransa huipulla, palkka 2100e
Tämän kanssa valitettavasti samaa mieltä. Monista hanttitöistäkin mihin ei vaadita mitään koulutusta tienaa tuon saman 2100€, onpa motivoivaa opiskella 2 vuotta että tienaa yhtä vähän mitä ilman koulutusta..
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin tuon yo-pohjaisen espoon omniassa ja silloin meillä kyllä oli pääsykokeet missä oli kirjallinen osio ja haastattelu.
Pääsykokeet poistuivat viimevuonna amiksen nuorisopuolelta. Aikuiskoulutuksessa vieläkin näköjään käytössä. Tosin nythän on ollut puhetta että ainakin sos.terveysalalle tahdottaisiin nuo soveltuvuuskokeet takaisin, eli tuo systeemi saattaa taas tulevaisuudessa muuttua...
Aikuispuoli rankempi esim näyttösuunnitelmilta vaaditaan enemmän.
-Yo-pohjaisella juuri opiskeleva-
Vierailija kirjoitti:
Aikuispuoli rankempi esim näyttösuunnitelmilta vaaditaan enemmän.
-Yo-pohjaisella juuri opiskeleva-
Näinhän se taitaa olla. Mulle kerran sanoi yksi työharjoittelun työntekijä että ei päästäisi minua läpi työharjoittelusta jos olisin aikuisopiskelija, se oli vähän outoa.
Pääsin lopulta läpi kyllä ja vielä 2/3 arvosanalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Tänä kevään valmistuva yo-pohjainen lähäri.Kiitos kun vaivauduit vastaamaan. Kuulisin mielelläni lisää noista opinnoista! Onko opetusta joka päivä ja miten pitkiä päiviä teillä on? Montako ja miten pitkiä harjoittelujaksoja on ekana vuonna? Tarvitseeko paljon tehdä kotitehtäviä ja onko esim. iltatyö ihan mahdoton yhtälö noiden opintojen kanssa?
Lukion suoritin ihan hyvin arvosanoin enkä kokenut sitä rankaksi. Jotenkin vaan olen ollut siinä luulossa, että lähihoitajakoulutus olisi aika työläs.
Vastaanpa tähän vaikka en ole keneltä kysyit. Meillä päivä olleet pääsääntöisesti 8-16. Harjoittelut: Kasvuntuk. 5vko. Hohu 7vko (nämä ekana vuonna) ja KuTu 7vkoa (tokana).Lisäksi vielä tokana vuonna suuntautumisen 2 harkkaa, 7vkoa/harkka. Meillä oli hohun Kasvuntuk & Hohun jaksoilla oli meillä paljon kotitehtäviä. Kaikki vielä todella laajoja ja aikaa vieviä. Minulla ei ole aika riittänyt töihin kuin satunnaisesti lomilla ja joskus iltavuoroja jos koulussa ollut lyhyt päivä.
-yo pohjalla opiskeleva-
Itse kävin aikuispuolen, enkä kyllä kevyeksi mainostaisi. Ehkä kouluissa on eroja, itse opiskelin Hyvinkään Terveydenhoito-oppilaitoksessa. Hyvä pohja tuli.
Sosionomeja on paljon lähihoitajien työkavereina rivityössä. Ehkä siksi, että sosionomien työtilanne ei ole läheskään yhtä hyvä. Ylioppilaspohja ei taida paljoakaan merkitä itse hoitotyössä, lähihoitajan koulutuksella voi kyllä pyrkiä suoraan yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Tänä kevään valmistuva yo-pohjainen lähäri.Kiitos kun vaivauduit vastaamaan. Kuulisin mielelläni lisää noista opinnoista! Onko opetusta joka päivä ja miten pitkiä päiviä teillä on? Montako ja miten pitkiä harjoittelujaksoja on ekana vuonna? Tarvitseeko paljon tehdä kotitehtäviä ja onko esim. iltatyö ihan mahdoton yhtälö noiden opintojen kanssa?
Vastaanpa tähän vaikka en ole keneltä kysyit. Meillä päivä olleet pääsääntöisesti 8-16. Harjoittelut: Kasvuntuk. 5vko. Hohu 7vko (nämä ekana vuonna) ja KuTu 7vkoa (tokana).Lisäksi vielä tokana vuonna suuntautumisen 2 harkkaa, 7vkoa/harkka. Meillä oli hohun Kasvuntuk & Hohun jaksoilla oli meillä paljon kotitehtäviä. Kaikki vielä todella laajoja ja aikaa vieviä. Minulla ei ole aika riittänyt töihin kuin satunnaisesti lomilla ja joskus iltavuoroja jos koulussa ollut lyhyt päivä.
-yo pohjalla opiskeleva-
Kiitos vastauksesta! Kuulostaapa rankalta :(
Opiskeletko muuten Tredussa? Ainakin tuo kuulostaa tosi samanlaiselta mitä olen niiden opintosuunnitelmaa olen lukenut. Sinne olisin siis itsekin hakemassa jos nyt päädyn hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti hymyilyttämään viimeinen lause.
Aikuispuolella on yleensä rasittavat luokkakaverit (mm. katkeria vuosikausia työttömänä olleita, "pakkolähäreitä") ja näyttötutkinto on ihan stnan raskas urakka.
Hoitajahoi kirjoitti:
Itse kävin aikuispuolen, enkä kyllä kevyeksi mainostaisi. Ehkä kouluissa on eroja, itse opiskelin Hyvinkään Terveydenhoito-oppilaitoksessa. Hyvä pohja tuli.
Sosionomeja on paljon lähihoitajien työkavereina rivityössä. Ehkä siksi, että sosionomien työtilanne ei ole läheskään yhtä hyvä. Ylioppilaspohja ei taida paljoakaan merkitä itse hoitotyössä, lähihoitajan koulutuksella voi kyllä pyrkiä suoraan yliopistoon.
Jos haluaa suuntautua esim. lastensuojeluun, niin sosionomiksi. Samoin jos haluaa työskennellä vaikkapa sosiaaliohjaajana aikuissosiaalityössä.
Oikeasti työnkuva on lähärillä ja sosionomilla niin erilainen, ettei kannata valintaa tehdä vain työllisyyslukuja tuijotellen.
Käytännössä sama opetus. Aikuispuolella ei ollut lopputyötä, mutta oli ne näytöt joka osiosta. Toka vuosi muutenkin oltiin suuntautumisryhmissä nuoret, yo:t ja aikuiset yhdessä.
Niin ja kuuluuko opiskelijalle ilmainen ateria amiksessa vaikka olisi yo-pohjainen opiskelija? Ilmeisesti aikuiskoulutuksessa ei? Haen varmaan sinne missä on ilmainen lounas :D