En uskalla mennä röntgeniin
Mulla on alaselkä todella huonossa kunnossa ja lääkäri määräsi lannerangan röntgenkuvaan. Mutta en uskalla mennä säteilyn takia :(
Lanneranka, 2 msv, vastaa 70 keuhkokuvaa, taustasäteily 8 kuukautta..
Onko kellään mitään rohkaisevia sanoja että uskaltaisin mennä?
Kommentit (12)
Mä en uskalla mennä koska pelkään löytyvän jotain. Säteilyä en ajattele.
Ja säteily on sinulle pahasta, koska...?
Röntgenkuvalla ei ole YHTÄÄN mitään merkitystä sinulle. Et ole Marie Curie, todellakaan.
Terveytesi vuoksi mene röntgeniin.
Minkä ikäinen olet? Suurin osa lääkäreiden nuorille määräämistä lannerankakuvista on täysin turhia, jos siis taustalla ei ole esimerkiksit traumaa, minkä takia olisi perusteltua kuvata.
Jos sinulla on jotain vakavaa, se on sinulla joka tapauksessa, löytyipä sitä kuvassa tai ei. Seuraukset sitten sen mukaiset, mitä se on. Pahimmassa tapauksessa kuolema tai loppuelämän vaiva, tai kuvauksessa löytyneen vian hoitaminen pois.
Joka paikassa vaan toitotetaan että pitäisi välttää kaikin keinoin säteilyä syöpäriskin ym takia. Siksi pelottaa kun keuhkokuviakaan ei mielellään turhaan otettaisi ja tuossa on noin paljon suuremmat määrät säteilyä..
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Suurin osa lääkäreiden nuorille määräämistä lannerankakuvista on täysin turhia, jos siis taustalla ei ole esimerkiksit traumaa, minkä takia olisi perusteltua kuvata.
Olen 28-vuotias. Alaselkä on ollut kosketusarka ja jäykkä jo monta vuotta. Itse epäilen vaan lihaksistoa joka on todella huonossa kunnossa.
-ap
Multa on otettu monia TT-kuvia, varjoainekuvauksia, kymmeniä röntgenkuvia alaselästä 4krt.
Magneettitutkimuksella selviäisi myös pehmytosien tilanne, ja ilman säteilyä, mutta hinnan ja pitkien jonojen takia sinne harvoin määrätään tällaisissa tilanteissa..
Säteilyä on hyvä välttää kyllä, mutta silloin kun sitä tarvitaan terveydenhoitoon, olen ainakin itse valmis sen säteilyannoksen ottamaan. En tiedä kenenkään kuolleen röntgenkuvauksen takia.
Jos enemmän pelottaa ne löydökset, niin ne on siellä joka tapauksessa vaikkei niitä kuvattaisikaan. Myöhemmin saatetaan pakosta joutua kuvaamaan alue ja silloin saatetaan huomata "jos tämä olisi silloin aiemmin kuvattu, niin oltaisiin voitu hoitaa täysin", mutta sitten onkin jo myöhäistä.
Kannattaa sinunkin vaikka puhua lääkärille tai röntgenhoitajalle, että säteily mietityttää/mikä ikinä mieltä askarruttaa. Rohkeutta :)
Röntgenistä tulee ihan naurettavan vähän säteilyä. Ja ei ne kuvaa yhtään ylimääräistä.
Ole sitten menemättä. Vähemmän tuossa säteilyä tulee kuin TT-kuvauksessa.