Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saliharjoittelu ja hirveä nälkä.

Vierailija
27.02.2017 |

Eli, olen käynyt kuntosalilla kohta 3 vuotta. Kun aloitin, niin oli tarkoituksena saada voimaa käsiin ja jalkoihin. Minulla oli myös jalksvamma, johon toivoin lihas.surkastumisen pelossa liikkuvuutta. No, kaikki muu alkoikin näyttää paremmalta, paitsi peilikuva... Nimittäin lihoin heti miltei alusta asti. 4 kuukaudessa oli tullut jo 5 kiloa, ja vaihdoin siinä saliakin, kun alkoi jo hävettämään. Lihominen vain jatkui, ja 5 kuukaudessa tuli 6 kiloa lisää. Lopetin koko touhun, ja paino lähti heti laskuun. Syynä oli loputon nälkä. Siis sellainen hirveä, että mitään en pystynyt tekemään, kun nälkä kokoajan piinasi. Siis vaikka syönyt itsensä ihan ähkyyn juuri. Pidin 5 kk.tauon, ja jatkoin taas. Taas joku kuukausi, ja sama jatkui. Taas tuli ropisten painoa lisää. Keväällä lopetin, ja laihduin 3 kk.ssa 9 kiloa. Taas kuitenkin alkutalvesta aloitin, ja hups.taas pitäisi laihduttaa n.7 kiloa. Hirveä nälkä piinaa. Varsinkin salia seuraavana päivänä. Ei oo siis mitään pientä "mukavaa" nälkää, vaan olen lihonut ja turvonnut, ja kuitenkin kamala nälkä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon mitään fyysistä syytä pitäisi olla. Psyykkinen syy tosin voi olla että kuvittelet tarvitsevasi enemmän ruokaa kun käyt salilla. Moni kyllä alkaa syödä enemmän sen perusteella että salilla käynti kuluttaa energiaa ja ne "isot lihakset" vielä enemmän, vaikka totuus onkin aika toinen.

Vierailija
2/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä syöt ja minkälaisessa rytmissä? Miten syöt salipäivinä ja vapaapäivinä? Pituus ja paino? Sukupuoli? Miten treenaat/millaisia liikkeitä, millä painoilla, millaisia sarjoja?

Tätä asiaa itsekin pohdin. Vähän kuitenkin toisesta näkökulmasta. Minulla salilla käyminen ei ole kasvattanut voimia vaikka sitä olen odottanut. Usein salin jälkeen on hyvin voimaton olo. Varsinkin aerobisen treenin jälkeen.

Syön 3-4 kertaa päivässä. Aamulla yleensä keitetty muna, maustamaton jogurtti + marjoja + kauralesettä, leipäviipale (päällä oivariini, juustoviipale, kurkkua tai tomaattia). Toisinaan jogurtin tilalla puuro, seassa marjoja ja raejuustoa. Lisäksi toisinaan lasi  tuoremehua ja aina vettä. 

Lounas on vaihteleva, tänään täysjyväpastaa, kanaa, paprikaa + sipulia, ruokakermaa, mausteita. Vettä.

Iltaisin syön vielä lämpimän aterian. Voi olla lihaa, kasviksia yms. Ennen salia tai salin jälkeen saatan syödä hedelmän tai riisikakkuja (päällä esim. paprikaa, juustoa, kurkkua). En syö varsinaista iltapalaa oikeastaan ikinä sillä tuo iltaruoka ajoittuu yleensä noin klo 19-20 aikaan. Syönkö liian vähän? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että sun ruokavalio on päin persettä. Jos se on täynnä hiilarihöttöä, niin ei se nälkää kauaa pidä ja muutenkin aiheuttaa turvotusta. Kiinnitä huomiota siihen, että ruokavaliossasi on riittävästi proteiinia. Syö 5x päivässä ja joka aterialla myös jotain proteiinia. Hiilariakin tarvitset kyllä kohtuullisessa määrin, jotta jaksat treenata.

Vierailija
4/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 173 pitkä ja painoa on tällä hetkellä 68 kiloa, kun olen yrittänyt hillitä väkisin syömistäni. Pyrin syömään 3-4 krt päivässä. Ruoka koostuu pääasiassa kanasta, kalkkunasta, riisikakuista sulatejuustolla, vihanneksista/juureksista, ja muutaman kerran viikossa hedelmistä. En kuitenkaan pidä mitään tiukkaa ruokavaliota, mutta kilokalolorit pitäis pysyä max.1200-1500kcl/päivä. Mutta kun ei näinä ahmimispäivinä pysy, vaan ovat jopa 2-3 Krt enemmän, ja paino nousee. Silloin yleensä haksahdan maitotuotteisiin, kuten fetaan ja raejuustoon. Sehän tässä onkin ongelma. Ja kun mitään lihaksia en ole kasvattanut , vaan selvää reisi ja vyötäröläskiä. Taidan lopettaa koko pa...kan, koska en pysty hallitsemaan nälän tunnetta, jonka saliharjoittelu aiheuttaa. Ja en todellakaan syö siksi, että haluaisin suurentua joksikin gladiaattorinaiseksi, vaan tarkoitus oli saada kivempaa vartalolinjaa, hoikistua ja vahvistua fyysisesti ja henkisesti. Harrastan kesäisin juoksua ja talvisin hiihtoa ja luistelua, et tiedän et tää näläntunne ei oo normaalia, koska noista muista lajeista sitä en saa. En myöskään harrasta noita päällekkäin. Eli kesäisin jätän saliharjoittelun, ja hiihtokautena myös (länsisuomes hiihtokausi on tyyliin kuukausi).

Vierailija
5/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja treenipainot on lähinnä oman painon luokkaa tai puolet siitä. En siis tähtää mihinkään hirveään lihaskuntoon ja punttaamiseen. Vedän leukoja, kyykkään, ja loput laitteilla.

Ap.

Vierailija
6/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen 41v nainen.

Ap.

Vierailija
7/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 173 pitkä ja painoa on tällä hetkellä 68 kiloa, kun olen yrittänyt hillitä väkisin syömistäni. Pyrin syömään 3-4 krt päivässä. Ruoka koostuu pääasiassa kanasta, kalkkunasta, riisikakuista sulatejuustolla, vihanneksista/juureksista, ja muutaman kerran viikossa hedelmistä. En kuitenkaan pidä mitään tiukkaa ruokavaliota, mutta kilokalolorit pitäis pysyä max.1200-1500kcl/päivä. Mutta kun ei näinä ahmimispäivinä pysy, vaan ovat jopa 2-3 Krt enemmän, ja paino nousee. Silloin yleensä haksahdan maitotuotteisiin, kuten fetaan ja raejuustoon. Sehän tässä onkin ongelma. Ja kun mitään lihaksia en ole kasvattanut , vaan selvää reisi ja vyötäröläskiä. Taidan lopettaa koko pa...kan, koska en pysty hallitsemaan nälän tunnetta, jonka saliharjoittelu aiheuttaa. Ja en todellakaan syö siksi, että haluaisin suurentua joksikin gladiaattorinaiseksi, vaan tarkoitus oli saada kivempaa vartalolinjaa, hoikistua ja vahvistua fyysisesti ja henkisesti. Harrastan kesäisin juoksua ja talvisin hiihtoa ja luistelua, et tiedän et tää näläntunne ei oo normaalia, koska noista muista lajeista sitä en saa. En myöskään harrasta noita päällekkäin. Eli kesäisin jätän saliharjoittelun, ja hiihtokautena myös (länsisuomes hiihtokausi on tyyliin kuukausi).

1) sinä pidät tiukkaa ruokavaliota jos kalormäärä on vain 1200-1500 päivässä

2) ahmimispäivä ei ehkä johdu salista vaan siitä että syöt yksinkertaisesti liian vähän muuten.

3.) kolmenkertainen annos olisi 4500 kaloria joka on jo ihan älytön määrä joten luultavasti et osaa laskea kaloreita. Fetaa saa muuten vetää aika paljon ja raejuustoa vielä enemmän esim. rasvaton raejuusto 70 kaloria/100 g, joten sinun laskuopillasi söisit rajeuusto salipäivinä siis vähintään noin 2 kg :)

4) et kyllä kerro mitä salilla käynti tai juoksu sinulle tarkoittaa. hiihto tuskin kovin kummoista jos kerran vuodessa hiihdät yhden kuukauden aikana ilmeisesti max. 4-8 kertaa joten ei sillä liikuntana mitään käytännön merkitystä ole esim. kunnon kehittymiseen.

Yhteenvetona voi siis todeta että joko teet asiast päin p****tä tai sitten luulet tekeväsi eri asioita kuin oikeasti teet.

Vierailija
8/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mitä syöt ja minkälaisessa rytmissä? Miten syöt salipäivinä ja vapaapäivinä? Pituus ja paino? Sukupuoli? Miten treenaat/millaisia liikkeitä, millä painoilla, millaisia sarjoja?

Tätä asiaa itsekin pohdin. Vähän kuitenkin toisesta näkökulmasta. Minulla salilla käyminen ei ole kasvattanut voimia vaikka sitä olen odottanut. Usein salin jälkeen on hyvin voimaton olo. Varsinkin aerobisen treenin jälkeen.

Syön 3-4 kertaa päivässä. Aamulla yleensä keitetty muna, maustamaton jogurtti + marjoja + kauralesettä, leipäviipale (päällä oivariini, juustoviipale, kurkkua tai tomaattia). Toisinaan jogurtin tilalla puuro, seassa marjoja ja raejuustoa. Lisäksi toisinaan lasi  tuoremehua ja aina vettä. 

Lounas on vaihteleva, tänään täysjyväpastaa, kanaa, paprikaa + sipulia, ruokakermaa, mausteita. Vettä.

Iltaisin syön vielä lämpimän aterian. Voi olla lihaa, kasviksia yms. Ennen salia tai salin jälkeen saatan syödä hedelmän tai riisikakkuja (päällä esim. paprikaa, juustoa, kurkkua). En syö varsinaista iltapalaa oikeastaan ikinä sillä tuo iltaruoka ajoittuu yleensä noin klo 19-20 aikaan. Syönkö liian vähän? 

Sanot, ettei salilla käyntisi ole kasvattanut voimiasi. Vaan olo on heikko.

Tuo johtuu nimenomaan siitä, että harjoittelusi menee perille. Harjoituksen jälkeen voinatasojen kuuluukin olla alhaalla.

Realistisesti voima- ja kuntotasosi pitäisi mitata sen jälkeen, kun olet pitänyt kunnollisen lepojakson. Lähes varmasti voimatasosi olisivat paremmat kuin alottaessasi harjoittelun. Toinen vaihtoehto on se, ettet ole huolehtinut riittävästä ravinnonsaannista, jolloin lihaksetkaan eivät kehity.

Vierailija
9/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kalorimäärä (jos se on oikein laskettu) on kamalan alhainen. Minä olen 168cm pitkä ja painan 63 kiloa, ja yli 2000 kaloria päivässä pitää ihan ehdottomasti vetää jos treenaan. Jos jätän syömisen vähemmällä, ahmin karkkia kaksin käsin. Enkä todellakaan liho tuosta ruokamäärästä, mutta salillakin sentään tapahtuu jotakin. Gladiaattorinaista ei kenestäkään vahingossa tule, se vaatii vuosien määrätietoisen työn.

Vierailija
10/10 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten paljon kannattaa kenenkään alkaa leikkiä ruumiinsa kanssa. Jos on nälkä, pitää syödä - toki terveellistä ruokaa. Pihtailemalla energiansaannista ap:n tavoin hankkii itselleen vain terveyshuolia.

Itsekin olen huomannut, että voimaharjoittelu on tuonut lisää paksuutta ainakin jalkoihin. Vyötärö kyllä kapeni alussa hieman. Lihas ilmeisesti piiloutuu läskin alle, joten nyt raajat näyttävät vain lihavemmilta, vaikka todellisuudessa rasvan määrä ei itselläni ole ainakaan lisääntynyt. Lantio tuntui kapenevat hieman edestä katsottuna, mutta samalla pakarat kasvoivat taaksepäin, joten housutkaan eivät tunnu mitenkään väljiltä.

Varmaan pitäisi heivata kaikenlaiset toiveet liikunnan ulkonäkövaikutuksista ja keskittyä siihen hyvään oloon, joka liikkumisesta tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän