Mies halpavaatteita vastaan; HS artikkeli halpavaatekulttuurista ja sen haitoista
http://www.hs.fi/elama/art-2000005102017.html
Muotiteollisuus on öljyteollisuuden jälkeen toiseksi pahin maapallon saastuttaja.
Vaatteet tehdään tarkoituksella heti rispaantuviksi, jotta ostaisit uudet.
kohta se on loppu, vaate eliitti on kyykyssä.
Me ei osteta sekundaa.
Kommentit (12)
”Miksi vaatesuunnittelija olisi paras kertomaan ihmiselle, mitä hänen pitää laittaa päälle? Miksi hän ei saisi päättää sitä itse? Muotilehdetkin luulevat tietävänsä, mikä vaate sopii millekin vartalotyypille. Se luo epävarmuutta, ja sen varjolla on helppo myydä lisää.”
Tuo on niin totta ! Ostakaamme laadukkaita vaatteita jotka kestää. Ei muodin orjana, vaan ajattomia ja pitkäämme samoja vaatteita vaikka 20 vuotta.
Mä yritän vastareaktiona tuolle touhulle ommella ja neuloa itse. Nytkin ollut 3 kk tekeillä villapaita miehelle. Saa luvan käyttää sitä vuosia. Slow fashion.
Ja sitten vielä tilaillaan halpatuotettuja lapsityövoimalla tehtyjä halpoja rättejä Kiinasta, lennätellään niitä edestakaisin, tilataan ja palautellaan holtittomasti. Ja samaan aikaan ollaan muka olevinaan niin ekologisia, kierrätetään ja ostetaan jotain vapaan kanan munia, ja paasataan luonnonsuojelusta. Ihmiset on pirun tekopyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä tilaillaan halpatuotettuja lapsityövoimalla tehtyjä halpoja rättejä Kiinasta, lennätellään niitä edestakaisin, tilataan ja palautellaan holtittomasti. Ja samaan aikaan ollaan muka olevinaan niin ekologisia, kierrätetään ja ostetaan jotain vapaan kanan munia, ja paasataan luonnonsuojelusta. Ihmiset on pirun tekopyhiä.
mistä saa ei lapsien tai hikipajojen valmistamia vaatteita? siis projekti alusta alkaen?
ostan heti kun tiedän
Vierailija kirjoitti:
”Miksi vaatesuunnittelija olisi paras kertomaan ihmiselle, mitä hänen pitää laittaa päälle? Miksi hän ei saisi päättää sitä itse? Muotilehdetkin luulevat tietävänsä, mikä vaate sopii millekin vartalotyypille. Se luo epävarmuutta, ja sen varjolla on helppo myydä lisää.”
Tuo on niin totta ! Ostakaamme laadukkaita vaatteita jotka kestää. Ei muodin orjana, vaan ajattomia ja pitkäämme samoja vaatteita vaikka 20 vuotta.
Mä ostan liki kaikki vaatteeni kirpparilta. Ovat laadukkaita ja kestäviä. Kun mä kyllästyn, menee vaatteet pääosin edelleen kiertoon. Lempivaatteet pidän itselläni ja käytän loppuun.
Ostan ajattomia vaatteita ja ihan hyvin menee, vaikka olis jo vanhempaa mallistoa :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä piireissä liikut, mutta minun ekologiseen elämäntapaan pyrkivät tuttavani kyllä tiedostavat vaateteollisuuden ongelmat.
Ihan kaikkeen ei tietenkään pieni ihminen repeä. Lasteni talvihaalarit on ommeltu Kiinassa. Itselleni olen löytänyt vaivalla eurooppalaisen lenkkarimerkin. Muuten vältän urheiluvaatteiden hankkimista, koska niitä on niin vaikea löytää eettisesti tuotettuina, ja käytän arkivaatteet loppuun urheillessa.
Näitä on varmaan jotkut pohjoismaiset pienvalmistajien neuleet ja huopavaatteet, jotka tehdään kotimaisesta villasta. Valitettavasti design ei ehkä tuotteissa sovi keskivertomakuun.
Artikkelissa oli ihania käsitteitä, kuten pure waste eli kierrätysvaatteista tehtyjä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä piireissä liikut, mutta minun ekologiseen elämäntapaan pyrkivät tuttavani kyllä tiedostavat vaateteollisuuden ongelmat.
Ihan kaikkeen ei tietenkään pieni ihminen repeä. Lasteni talvihaalarit on ommeltu Kiinassa. Itselleni olen löytänyt vaivalla eurooppalaisen lenkkarimerkin. Muuten vältän urheiluvaatteiden hankkimista, koska niitä on niin vaikea löytää eettisesti tuotettuina, ja käytän arkivaatteet loppuun urheillessa.
Ainakin Piruetti ja Biancaneve valmistaa urheiluvaatteita Suomessa :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Piruetti ja Biancaneve valmistaa urheiluvaatteita Suomessa :).
Suomalaisesta puuvillasta? ;)
Vierailija kirjoitti:
Eli toivot, että ihmiset jotka eivät syystä tai toisesta pysty valitsemaan kaikessa kulutuksessaan eettisintä vaihtoehtoa eivät valitse sitä koskaan? Aika paska asenne. Eihän kanojen hyvinvoinnista välittäminen edes tarkoita, että välittäisi tai olisi julistanut välittävänsä kehitysmaalaisten hyvinvoinnista, joten miten se voisi olla tekopyhää?
”Vaatealan ymmärtäminen sekä kulttuurina että osana maailmantaloutta on sitä, mitä lapsuudessani kutsuttiin yhteiskuntaopiksi”, Rissanen sanoo. ”Kukin pitäköön päällä sitä, mikä parhaalta tuntuu, mutta vuosittain valmistettujen 80 miljardin vaatteen syntyprosesseilla, alkoivat ne sitten Uzbekistanin orjapuuvillapelloilla tai alaskalaisella öljykentällä, on valtavia maailmanlaajuisia vaikutuksia.”
Aatelkaa mikä vaatevuori !