Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uskonnot.........

Vierailija
24.02.2017 |

Moi! En oikein tiennyt missä tätä kysyä mutta olen itse pohtinut asiaa ja olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä myös :))) Niin mietim vain sitä että miksi melkein kaikki uskonnot puhuvat Jumalasta silleen persoonallisena olentona esim. "hän"-muodossa....? Onko se vain että olisi helpompi käsittää asioita vai ajatellaanko näissä uskonnoissa yleensäkin että jumala on erillinen olento jolla on omat ajatukset jne. Haluaisin muutenkin kuulla eri mielipiteitä jos uskotte jumalaan niin miksi ja millaisena käsitätte sen tai jos ette niin miksi ja muitakin ajatuksia kiitooos :))))))))))

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu uskonnosta, toisilla on yksi jumala (nk kirjan uskonnot), toisilla sadoista miljooniin (hindut ja esim shintot, joista jälkimmäisten mukaan jopa joka kivenlohkareella on jumala(tar) tai henki).

Buddhalaisilla taas ei ole jumalaa (pieni osa pitää buddhaa jumalana), mutta uskovat universaalin voimaan.

Vierailija
2/3 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan, että joku on tietoisesti luonut kaiken ja tietoisesti ohjaa meitä ja antaa anteeksi rikkeet, kyllä silloin on luonnollista ajatella, että se tietoisuus on sidoksissa johonkin yksilöhahmoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumaluuden tarve perustuu pääasiassa kahteen asiaan; luonnonilmiöiden selittämiseen (esim. ukkonen) ja vallan oikeuttamiseen (olen johtaja ja valtani on peräisin jumalilta). Ennen muuten järjestäytymätöntä yhteisöä olisi ollut kohtuullisen vaikeaa johtaa, koska me kaikki osaamme ajatella, joten johtajuutta oli helppo perustella jumalallisella oikeutuksella. Aikojen saatossa uskonnot ovat sitten muotoutuneet kukin minkäkinlaiseksi.

Personoitu jumala on sitten helpompi käsittää ja hyväksyä kuin jokin yleinen "ajatteleva henki", semmoinen antaa turvallisuuden tunteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän