Mistä voisi ostaa torkkupeiton? Sellaisen isoäidinneliöistä virkatun?
Minulla kun ei mummoja tai edes äitiä enää ole, en ole koskaan saanut nauttia aiemman sukupolven käsitöistä.
Nyt tekisi mieleni sellaista vanhanajan torkkupeittoa. Sellaista, mikä on virkattu isoäidinneliöistä. Mistä sellaisen voisin ostaa? En edes huuto.netistä löytänyt kun etsin. Osaako joku auttaa ja ohjata oikeaan paikkaan?
Kommentit (8)
Kysele vaikka käsityökerhoista, joku varmasti tekee korvausta vastaan. Minä teen itse tai ainakin yritän, neliö kerrallaan ja liitän ne yhteen...jospa vuoden loppuun mennessä valmis😀
Tein joskus sellaisia, mutta totuus on, että jos omalle työlleen laskisi hinnan niin peiton hinnaksi tulisi satoja euroja. Sitä taas kukaan ei ole halukas maksamaan, joten myyntiin ei kannata tehdä. Mutta varmaan jollain pyörii nurkissa tarpeettomana joku lahjaksi saatu tai peritty peitto, joten laita ostoilmoituksia eri puolille.
Voin tehdä, jos hinnasta sovitaan. Tilaamisessa on se hyvä puoli, että saat itse päättää värit, koon yms, etkä joudu ottamaan peiton mukana "mummola- ja vinttihajuja", joita usein noissa varastosta kaivetuissa vanhoissa peitoissa on.
Itsekin olen monesti haaveillut sellaisesta. Kirpparilla muutamiin olen törmännyt, mutta ne on ollut joko tehty niin mauttomilla väreillä tai sitten niissä on ollut niin ummehtunut vintin haju, etten ole viitsinyt rahojani moisiin hirvityksiin haaskata. Ei ihme että omistajakin halusi niistä eroon....
Jos joku tekisi torkkupeiton tyylikkäillä, maltillisilla väreillä (valkoinen, beige, harmaa, musta, luonnonvalkoinen, pellava jne.) ne menisi varmasti kuin kuumille kiville.
Kai sellaisen voisi itsekin yrittää tehdä. Ikävä fakta kuitenkin kohdallani on, ettei omat taidot tai sitkeyteni riittäisi monotoniseen, pitkäkestoiseen virkkuuseen. Osa neliöistä olisi pieniä ja osa taas valtavia patalappuja, käsialani on sen verran epäsäännöllistä ja vaihtelevaa. Hattua pitää nostaa kaikille taitaville!
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen monesti haaveillut sellaisesta. Kirpparilla muutamiin olen törmännyt, mutta ne on ollut joko tehty niin mauttomilla väreillä tai sitten niissä on ollut niin ummehtunut vintin haju, etten ole viitsinyt rahojani moisiin hirvityksiin haaskata. Ei ihme että omistajakin halusi niistä eroon....
Jos joku tekisi torkkupeiton tyylikkäillä, maltillisilla väreillä (valkoinen, beige, harmaa, musta, luonnonvalkoinen, pellava jne.) ne menisi varmasti kuin kuumille kiville.
Kai sellaisen voisi itsekin yrittää tehdä. Ikävä fakta kuitenkin kohdallani on, ettei omat taidot tai sitkeyteni riittäisi monotoniseen, pitkäkestoiseen virkkuuseen. Osa neliöistä olisi pieniä ja osa taas valtavia patalappuja, käsialani on sen verran epäsäännöllistä ja vaihtelevaa. Hattua pitää nostaa kaikille taitaville!
Ei siinä kauan mene harjoitellessa sen neliön teon suunnilleen tasakokoiseksi virkkaamiseksi. Niiden virkkaus toimii hyvin vaikka stressin poistajana, ja on hauska seurata, miten peitto vähän kerrassaan muodostuu, ja saa juuri sen värisen kun haluaa. Käsityö saa näyttääkin käsityöltä. Harjoitus tekee mestarin.
Tori.fi kannattaa myös etsiä, olen siellä välillä semmoisiin törmännyt