Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kokoisia lainoja olette ottaneet? Kannattiko?

Vierailija
24.02.2017 |

Meillä olisi ratkaisun hetket käsillä, koska olemme ostamassa asuntoa. Pitäisi päättää, otetaanko suunnilleen niin iso kuin saadaan vai vietetäänkö elämää matalammalla profiililla. Meillä on molemmilla ollut ennenkin pieni asuntolaina, jotka on maksettu pois. Nyt ollaan ottamassa yhteistä ja selvästi suurempaa. Asuntokin olisi halutummalla seudulla.

Pankeissa on käyty, ja meille on tarjottu suunnilleen tuplasti lainaa siihen verrattuna mitä itse oli alun perin ajateltu. Laina-aika olisi 20 vuotta, siinä vaiheessa molemmat olisivat vielä tukevasti työelämässä jos ei mikään mene pieleen.

Itseä vähän karmii ajatus sen kokoluokan lainasta, mutta täytyy sanoa sekin että haluamallamme seudulla saa vähän isommilla summilla ihan toisenlaisen paikan kuin alun perin suunnittelemamme. Tilaa, huoneita, kuntoa ja asumismukavuutta olisi aivan eri lailla.

Millaisia ratkaisuja olette tehneet, onko kaduttanut?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina pitää ottaa oman maksukyvyn ja tarpeen mukaan, ei sitä ulkopuolinen pysty määrittelemään teidän puolesta. Eli miettikään millaisen asunnon haluatte, paljonko haluatte maksaa asumisesta ja millaisen riskin otatte. Jos teillä on jo omaa varallisuutta, niin iso laina ei ole suuri riski. Jos tulee huono tilanne, niin saatta asunnon myymällä vähintään sen verran, että saatte lainan maksettua pois. Toinen vaihtoehto teillä taitaa olla pieni laina, vähän vaatimattomampi asunto, mutta enemmän rahaa muuhun käyttöön ja pienempi riski asunnon osalta.

Vierailija
2/3 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli parhaimmillaan yksin lainaa 150 000. Yhtään en ole katunut, sillä yli kymmenen vuotta sitten sain lainan todella edullisella marginaalilla ja näillä koroilla korko on ollut tyyliin alle 50 kuussa. Eli käytännössä melkein ilmaista.

Lisäksi asun Helsingissä alueella, jossa asuntoni arvo on noussut kymmenessä vuodessa noin 100 000 euroa. Tosin olen asuntoa myös remontoinut omalla rahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on niin monta tekijää. Voiko lainalla rahoitetun kohteen arvo nousta vai laskea, millaisin ehdoin sen lainan ottaa, ja voiko luottaa siihen, että omat tulot pysyvät vakaina niin, että pystyy makselemaan korkoja ja lyhennyksiä. Itselläni on ollut vain opintolainoja kahteen otteeseen. Ensimmäistä maksaessa oli vaikeaa, koska valmistuin juuri laman aikaan enkä saanut töitä moneen vuoteen, pieniä pätkiä lukuun ottamatta. Toinen hoitui helpommin, koska onnistuin pääsemään töihin kiinni jo opiskeluaikana. Talolainaa en ole ikinä edes harkinnut, eikä onneksi tarvinnutkaan, sillä onnekkaiden sijoitusten ja ulkomaankeikkojen (=verottomuus + päivärahat) ansiosta pystyin ostamaan asunnon ilman lainaa. Minun kuvioissani näkyy selkeästi se, miten olen ollut suhdanteiden armoilla sekä hyvässä että pahassa, ja näillehän ei ihminen voi mitään muuta kuin yrittää selviytyä parhaansa mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi