Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako tuntia ihminen vähintään tarvii unta per yö, että pysyy hengissä eikä yleisterveydentila ole pahassa vaarassa?

Vierailija
23.02.2017 |

Aikuinen ihminen, joka tekee kevyttä työtä toimistossa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin joskus, että 4 tuntia on se raja minimissään riittäviksi yöuniksi pitkällä aikavälillä. Neljällä tunnilla (pitkällä aikavälillä) ei voine käydä tarkkuutta vaativassa työssä kodin ulkopuolella (varsinkin jos täytyy ajaa itse autolla), mutta sillä pysyy hengissä ja terveenä.

Poikkeuksena tietysti ihmiset, jotka muutenkin pärjäävät vähemmillä unilla. Heillä neljä tuntia riittää normaaliin, aktiiviseen elämään.

Vierailija
2/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jos jää unet alle seitsemän tunnin niin olen kyllä aika väsynyt päivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän yhen tyypin jolla on vakava peliriippuvuus. Nukku alle 3h yössä. Näin elänyt jo pitkään ja yhä hengissä on. Vähän kyllä hirvittää. :(

Sanoi, että pisin aika, jonka on nukkunut monena vuotena 6h ja siitäkin on jo aikaa..

Vierailija
4/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut unettomuutta teinistä lähtien ja kyllä sitä aika vähällä oppii selviämään.

Vierailija
5/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä unen laadusta. Sellainen levoton, pätkittäinen 8 h unikin saattaa pitkällä aikavälillä osoittautua fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä alentavaksi tekijäksi. Itse olen huomannut, että jos nukun kaksi kolmen tunnin jaksoa melko sikeästi ja vaikka tunnin siihen perään vielä kevyttä unta, niin ihan hyvä, sillä pysyy jo virkeänä päivisin.

Vierailija
6/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin yksilöllistä.

Yksi unisykli, jossa on kaikki unen vaiheet, kestää puolitoista tuntia. Jos joutuu tulemaan toimeen mahd. vähällä unella, kannattaisi tuntimäärän olla puolellatoista jaollinen - kolme, neljä ja puoli tai sitten kuusi tuntia.

Itse olin sairaalan tarpeessa kun en ollut kahteen kuukauteen nukkunut yhtään yli puolentoista tunnin pätkää. Unen kokonaissaanti tuolta ajalta on hämärän peitossa, mutta useimpina vuorokausina jotain kahden ja kuuden tunnin väliltä.

Yhtenäisiä unia nukkuessani tulen hyvin toimeen kuudella tunnilla per yö. En alkuaan ole luontaisesti vähäuninen, tuo vaikea jakso vaan rikkoi mussa jotain neurologisesti. Esim. työmuisti ei koskaan ole palautunut kokonaan ennalleen.

Vierailija
7/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä. Oma unentarve (nainen 27v.) on valehtelematta vähintään 8 ja puoli tuntia yössä. Niilläkin unilla väsymys iskee jo joskus yhdeksän jälkeen, ja yhdentoista aikoihin olen jo todella kiukkuinen ja uupunut. Ei ole mitään sairauksia eikä ylipainoa, en polta, enkä juo, mutta yhdenkin yön univaje vaatii parin päivän toipumisen, ja seuraavana aamuna olo on kuin krapulassa. Joten veikkaan, että joku neljän tunnin nukkuminen yössä veisi mut hautaan (tai ainakin sairaalaan) jo parissa viikossa.

Vierailija
8/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus ei nukkunut juuri koskaan. Otti vartin - puolen tunnin torkkuja liki 2-vuotiaaksi saakka.

Nukuin 4 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä. Ja kävin töissä, se oli ihan helvettiä. Oli pakko joskus mennä autoon lepäämään kun päässä surisi. 

Eli kaksi vuotta ainakin pysyy hengissä noilla unilla. Sen jälkeen mä olenkin nukkunut aina kun voin, illalla menen nukkumaan ennen lapsia...

Vierailija
9/9 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Oma unentarve (nainen 27v.) on valehtelematta vähintään 8 ja puoli tuntia yössä. Niilläkin unilla väsymys iskee jo joskus yhdeksän jälkeen, ja yhdentoista aikoihin olen jo todella kiukkuinen ja uupunut. Ei ole mitään sairauksia eikä ylipainoa, en polta, enkä juo, mutta yhdenkin yön univaje vaatii parin päivän toipumisen, ja seuraavana aamuna olo on kuin krapulassa. Joten veikkaan, että joku neljän tunnin nukkuminen yössä veisi mut hautaan (tai ainakin sairaalaan) jo parissa viikossa.

Sä olet ihan terve, ja normaali. Tässä asiassa ihmiset ovat tosi erilaisia.

Pidä huolta itsestäsi ja kuuntele edelleen kroppaasi sekä mieltäsi. Jos mahdollista, varaudu etukäteen huolella niihin elämäntilanteisiin, jolloin unet jäävät pakon edessä vähiin.

Terv. se unisykleistä puhunut "univammainen"

P.s. Mielestäni lyhyt/vähäunisuus ei ole mikään ylpeilyn aihe. Paljon unta vaativat, hyväksykää itsenne. Ainakin minä taatusti suon teille unenne, ootte ne ansainnut yhtä hyvin kuin mä vähän vähemmät tuntini. :)