Siis voiko joku selittää mulle mitkä on säännölliset menkat?!
Mun kierto on melko pitkä (34-36 päivää) mutta mun mielestä säännöllinen. Kaveri kuitenkin väittää, että pitää olla joka kierto täsmälleen saman mittainen, jotta voi sanoa säännöllisiksi.
Ja ohiksena haluisin kysyä, että onko mitää toivoakaan lyhyemmästä kierrosta. Pari vuotta sitten oli joka kerta 33, sittemmin heitteli josain 45 päivän tietämillä kunnes ny taas vuoden verran ollu tota 34-36.
Ja siis ollu menkat vähä alle 5 vuotta.
Kommentit (11)
No ite kyllä pidän omia menkkoja säännölliseä, kun ne on sen 28 +-5 päivää.
Miks haluut lyhyemmän kiertovälin?
Mulla on ollut epäsäännölliset menkat ja silloin kiertopäivät oli 14-48pv, joten nyt kun kierto on 29-31 niin pidän sitä ihan säännöllisenä.
Minulla oli melkein kellontarkka kierto 28 pv.
Nyt kun olen 48v. niin kieto on 26-30 pv. Par kertaa menkat ovat olleet myöhässä 2 viikkoa ja nyt oli menkkojen väli vain 2 viikkoa joten taitaa vaihdevuodet alkaa "vaivata". Muita oireita ei onneksi ole.
Ärsyttää kun ei voi enää tarkasti laskea koska on menkat vaikka puolen vuoden päästä jos haluaa vaikka varata etelänmatkan.
Kyllä sun menkat on ihan säännölliset ap. Kierto on pitkähkö, mutta sittenkään tulevat hiukan harvemmin. Ei haittaa mitään tuo. Lyhyemmän kierron saat pillereillä, mut turha niitä pelkästään sen takia on syödä.
Vierailija kirjoitti:
No ite kyllä pidän omia menkkoja säännölliseä, kun ne on sen 28 +-5 päivää.
Miks haluut lyhyemmän kiertovälin?
Haluisin jossain välissä lapsia, mutta oon kuullu, että se voi olla tosi hankalaa, jos on näin pitkä kierto. Aattelin siks vaan, että voiko tää vielä lyhentyä vai onko se vaa selvittävä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun menkat on ihan säännölliset ap. Kierto on pitkähkö, mutta sittenkään tulevat hiukan harvemmin. Ei haittaa mitään tuo. Lyhyemmän kierron saat pillereillä, mut turha niitä pelkästään sen takia on syödä.
Kiitti! Juu, tosiaan sen takia mietin tätä säännöllisyysjuttua ja kierron pituutta, ku haluisin josain vaiheessa lapsia, mutta oon kuullu että jos on pitkät ja epäsäännölliset menkat, ni se voi olla haastavaa. Mutta en mä näitä ny hormoneilla ala korjaa, jos teistä viisaammista kaikki on fine :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli melkein kellontarkka kierto 28 pv.
Nyt kun olen 48v. niin kieto on 26-30 pv. Par kertaa menkat ovat olleet myöhässä 2 viikkoa ja nyt oli menkkojen väli vain 2 viikkoa joten taitaa vaihdevuodet alkaa "vaivata". Muita oireita ei onneksi ole.
Ärsyttää kun ei voi enää tarkasti laskea koska on menkat vaikka puolen vuoden päästä jos haluaa vaikka varata etelänmatkan.
Outs! Voimia sulle! <3
Minulla kierto on ollut ilman hormonaalista ehkäisyä välillä 3 viikkoa - 3 kuukautta. Olihan se säätämistä, kun ikinä ei tiennyt, milloin menkat alkaa. Yllätyksekseni tuo ei vaikuttanut raskaaksi tulemiseen millään lailla, raskaudet alkoivat ensimmäisten kuukausien aikana.
Äidillä kierto oli täsmälleen 28 vuorokautta, hän tiesi kuukautisten alkamisen miltei tunnin tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kierto on ollut ilman hormonaalista ehkäisyä välillä 3 viikkoa - 3 kuukautta. Olihan se säätämistä, kun ikinä ei tiennyt, milloin menkat alkaa. Yllätyksekseni tuo ei vaikuttanut raskaaksi tulemiseen millään lailla, raskaudet alkoivat ensimmäisten kuukausien aikana.
Äidillä kierto oli täsmälleen 28 vuorokautta, hän tiesi kuukautisten alkamisen miltei tunnin tarkkuudella.
Heei kiitos, tää kyllä piristi tosi paljon! :) Ja joo kyllä itekin ennemmin tommosen vaihtelun miellän epäsäännöllisiksi. Kaikkee hyvää sinne! :)
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…