Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juoksijat ja kilometrimäärät

Vierailija
20.02.2017 |

Olen pullukka keski-ikäinen nainen, ja nuorena harrasti juoksua, nyt taas muutaman vuoden ajan.

Mietin järkeviä kilometrimääriä viikolle. Ennen tavoite oli 30 km /vko, ja se tuntui hyvälle. Esim 20 välttää, jos on kiire, mutta tuntuu, että se ei ihan riitä kehittymiseen ja kunnon ylläpitämiseen.

Nyt nostin tavoitteen 40 km viikossa, ja se vähän jumittaa jalkoja, ja tuntuu, että onko se minulle tässä iässä ja näillä tavoitteilla (ei mitään) vähän liikaa.

Nyt juoksin viikossa 47 km, ja tosiaan reidet ei ehdi palautua seuraavaan päivään, varsinkin, kun suurin osa lenkeistä on hyvin mäkisessä maastossa, ja vielä tarkoituksella osa jyrkkiä mäkiä ylös/alas vetäen.

Eli mitä kilometrimääriä juoksette, jos tavoitematka on max puolimaraton, ja tavoitteet muuten lähinnä terveyden ylläpito ja painonhallinta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä?

Vierailija
2/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

?????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut kolme puolimaratonia, niistä viimeisen vähän alle 2:14. Kympin juoksin viime syksynä 54 minuuttiin. En ole koskaan juossut yli 35 km viikossa. Tyypillisesti juoksen 15-25 km viikossa ja sitten ehkä 6-8 viikon ajan kerran kesässä 30-35 km viikossa.

En koskaan juokse kahtena päivänä peräkkäin, vaan pidän vähintään yhden välipäivän. Näin pyrin välttämään vammoja. Jos haluan kuntoilla enemmän kuin kolme kertaa viikossa, pyrin lisäämään kuntosaliharjoittelua sekä jotain muuta aerobista liikuntaa kuin juoksua, esim. pyöräilyä tai pitkiä kävelylenkkejä.

Tälläkin ohjelmalla pääsisin selvästi parempiin tuloksiin, jos saisin pidettyä sen säännöllisenä. Nyt minulla tulee helposti talvisin monen kuukauden tauko juoksemiseen eli oikeasti juoksukilometrejä tulee vuoden aikana vain 500-600, vaikka viikkokilometreistä voisi päätellä selvästi isompia lukemia.

N51

Vierailija
4/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan puolimaratonaika on aika tasan kaksi tuntia, joten sikäli se, että pyrin hieman suurempaan määrään kilometrejä voisi olla Ok.

Ap

Vierailija
5/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan puolimaratonaika on aika tasan kaksi tuntia, joten sikäli se, että pyrin hieman suurempaan määrään kilometrejä voisi olla Ok.

Ap

Muista kuitenkin kasvattaa kilometrimääriä tarpeeksi hitaasti. Olen lukenut sellaisen ohjeen, että juoksukilometrejä kannattaa kasvattaa korkeintaan 10 % viikossa eli jos olet tottunut juoksemaan 30 km viikossa, voit ensi viikolla juosta 33 km, sitä seuraavalla 36,5 km jne. Muuten vammariski kasvaa selvästi. Olen juuri joutunut pitämään kuukauden liikuntataukoa pienen vamman vuoksi. Se hidastaa edistymistä paljon enemmän kuin varovaisuus kilometrien lisäämisessä.

Vierailija
6/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 = 3

Vierailija
7/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös opetella päkiäaskellus ja käyttää minimalistikenkiä, niin kroppa ei mene rikki, vaan kiittää kuntoilusta.

Vierailija
8/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juossut 50 km viikkoja silloin kun olen treenannut maratonia varten.

Mielestäni puolimaratonin treenaamiseen riittäisi vähempi määrä kilometrejä, kunhan treenit ovat vaihtelevia: Pk-juoksua, vk:ta ja yksi pitkä lenkki viikossa. Ehkä 3 kertaa viikossa?

Syötkö magnesiumia? Se auttaa palautumiseen.

Vierailija
9/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 km/vuodessa, maksimissaan 40km/vko.

Juoksen tosi paljon helppoa hölkkää, sitä jalat kestää vaikka 10 päivää putkeen. Kovempaa treeniä vain 1/vko.

Puolikas menee ihan vähän yli kahteen tuntiin, enkä usko ajan juuri parantuvan tällä treenillä.

Vierailija
10/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksen normiviikolla 50-70km ja kevyellä viikolla 30-40km. Puolimaratonin juoksen 1:45 pintaan ja maratonin 3:45. Olen siis tasoltani tyypillinen kuntotason juoksija. M51