voisiko joku kertoa yleisesti ortodoksisesta uskosta?
Miten miehen ja naisen paikka määräytyy suhteessa? Miten seksuaalisuuteen suhtaudutaan?
Miten eroaa ev.lutista?
Kommentit (10)
Minä olen ortodoksi lesbo, vanhemmillani ei ole ikinä ollut mitään seksuaalisuuttani vastaan ja isäni oli koti-isä, kun olin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ortodoksi lesbo, vanhemmillani ei ole ikinä ollut mitään seksuaalisuuttani vastaan ja isäni oli koti-isä, kun olin pieni.
Tosin vanhempani teeskentelevät edelleen, ettei seksiä ole olemassa, en saanut ikinä mitään valistusta (edes murrosiästä, esim. kuukautisista). Se johti siihen, että olin melko tietämätön esimerkiksi raskaudenehkäisystä tai sukupuolitaudeista, ei sillä että tarvitsisin raskaudenehkäisyä, mutta en tiennyt esimerkiksi että sukupuolitaudit voivat levitä myös lesboseksissä.
Parisuhteet (miehen ja naisen paikka) on ihan samalaisia kuin luterilaisillakin, mutta mitä seksuaalisuuteen tulee niin yleensä me tupataan teeskentelemään, ettei seksuaalisuutta ole olemassa. Meille ei kenellekään puhuttu seksistä tai murrosiästä kotona, ei opetettu ehkäisystä, kuukautisista tms ja ystäväni vanhemmat (myös ortodokseja) yrittivät estää ystävääni osallistumasta terveystiedontunneille missä näitä asioita käsiteltiin.
No ortodoksit pitää vihkisormusta oikeessa nimettömässä, siten eroaa luterilaisista.
Vierailija kirjoitti:
No ortodoksit pitää vihkisormusta oikeessa nimettömässä, siten eroaa luterilaisista.
Minä kyllä pidän vasemmassa, vaikka olen ortodoksi.
AP, uskotko oikeasti saavasi kattavan ja luotettavan kuvan ortodoksisesta uskonelämästä AV-palstalta? Nuo ovat kysymyksiä, joihin kenelläkään ei pitäisi olla yksiselitteisiä vastauksia. Täällä ihmiset jakavat pelkkiä ennakkoluulojaan, pakkomielteitään ja perhetraumojaan. Ota yhteyttä lähimpään seurakuntaan tai opettele hakemaan tietoa itsenäisesti.
Samat kristinuskon perusperiaatteet ortodokseilla on kuin luterilaisillakin. Kirkko on joissain käytännön asioissa vanhoillisempi (esim. naispappeja ei ole).
En ole koskaan edes miettinyt miesten ja naisten rooleja perheessä ortodoksisen uskon kautta! Minä ja mieheni molemmat ollaan korkeasti koulutettuja, ollaan töissä, tehdään kotitöitä tasapuolisesti jne. Mitään epätasa-arvoisuutta ei kirkossa ole minulle koskaan opetettu.
Kokemukseni mukaan ortodoksiuskovat ovat vähemmän tiukkapipoja kuin luterilaiset uskovat (enkä nyt tarkoita niitä jotka kuuluvat kirkkoon muodon vuoksi, vaan oikeita uskiksia).
Miten usko näkyy jokapäiväisessä elämässä? Ovatko saarnat puhuttelevia? Sopiiko ortodoksisen uskoon jos haluaa elää perinteisten sukupuoliroolien mukaan?
Ortodoksisuus on pysynyt paremmin kristinuskossa.
Homoavioliitot yms ovat mahdoton ajatus ortodoksiselle kirkolle.