Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iss, käsittämätön siivoustaktiikka, mutta omin silmin nähty työpaikalla.

Vierailija
16.02.2017 |

Työpaikalla taukotila jonka yhteydessä sosiaalitilat tai hygieniatilat miten niitä nyt kutsutaan (pukeutumis- pesu- ja wc- tilat). Olimme kahvitauolla kun kyseisen firman siivooja tuli paikalle ja ovi oli auki wc-tiloihin. Sivusilmällä seurasin siivoojan toimintaa.

Se oli totaalinen järkytys. Siivooja otti pienen halvan tiskirätin kaltaisen pyyhkeen esille, laittoi siihen toisessa kädessä olleesta pullosta pienen tirauksen jotain ainetta ja pyyhkäisi pari kertaa käsienpesulavuaaria. Tämä jatkui kaikki lavuaarit (paljon) läpi. Sen jälkeen jatkoi vessoihin samoilla räteillä ja aineilla. Ja kaikki paljain käsin, muuten ei huolestuttaisi mutta siivoojat tuovat ja asettavat esille myös juomiseen tarkoitetut kertakäyttömukit (avaavat pakkaukset yms.) Jokaisessa wc:ssä on harja, sitä ei käytetty kertaakaan, vettä ei käytetty kertaakaan...

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan lompakkoa auki, jos haluaa jokaisen nurkan puhtaaksi. Toimistoja siivotessa työaika oli 8 tuntia. Tuohon kahdeksaan tuntiin ei aina ehtinyt edes kaikkea siivota vaikka kuinka juoksi hiessä. Ainoa positiivinen asia työssä oli se, että sai aloittaa hommat jo kuudelta aamulla ja pois pääsi siinä kahden pintaan iltapäivällä. Muuten duunipaikka sitten oli ehkä ikävin homma, jota koskaan olen tehnyt. Oli sekin kyllä bonus, että sai yksin työskennellä. En ole kauhean sosiaalinen tapaus.

Vierailija
22/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sivusilmällä" katsoit? Mitä edes teit vessassa niin kauan et kerkesit anaalisoida noinki kauan. Mäki voin tulla sivusilmällä katsomaan kun sinä teet töitäsi.

Minä olin lakisääteisellä kahvitauolla, en vessassa ollenkaan. Ja kuten kerroin kahvitaukopaikasta on suora näköyhteys vessatiloihin.

Tervetuloa SIVUSILMÄT. Olen valmis...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten; oletan että tälläkin siivoojalla oli käytössä mikrokuituliina joka tavallisen tallaajan silmään näyttää tiskirätiltä. Nykyajan mikrokuitutekniikka on todella laadukasta eikä vettä edes tarvitse lotrata orgaanisen lian poistamiseen, luontokin kiittää. Riittää kun vähän kostuttaa liinaa aineliuoksella ja pyyhkäisee.

Voi tosiaan näyttää tavallisen tallaajan silmään kauhealta mutta mittaustulokset puhuu toista.

Vierailija
24/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen issillä,ei kukaan paljain käsin touhua.

Vierailija
25/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu meillä ISS hoitaa kans siivouksen. Joka kerta jää puolet asioista hoitamatta, tahallaan. Seuraavalla kerralla hoitaa taas toisen puolikkaan. Ennen oli kaksi siivoojaa, nyt yksi. Hinta jopa noussut. On niitä reklamaatioita tehty, mutta ei jaksa jatkuvalla syötöllä. Siivooja on kuitenkin hauska tyyppi eikä se sen vika oo.

Ei tässä kovin kaksista matematiikkaa tarvita, kun osaa tehdä päätelmän yksi siivooja ei ehdi tehdä kuin puolet siitä, mitä teki kaksi.

Sitä saa mitä tilaa, ja sitä minä vaan ihmettelen, että miksi joku suostuu puolikkaasta työstä maksamaan enemmän kuin kokonaisesta. 

Miksi ei enää palkata omia siivoojia?

Vierailija
26/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten; oletan että tälläkin siivoojalla oli käytössä mikrokuituliina joka tavallisen tallaajan silmään näyttää tiskirätiltä. Nykyajan mikrokuitutekniikka on todella laadukasta eikä vettä edes tarvitse lotrata orgaanisen lian poistamiseen, luontokin kiittää. Riittää kun vähän kostuttaa liinaa aineliuoksella ja pyyhkäisee.

Voi tosiaan näyttää tavallisen tallaajan silmään kauhealta mutta mittaustulokset puhuu toista.

Mitähän se mittaustulos siitä liinasta näyttää useamman lavuaarin ja vessanpöntön pyyhkäisyn jälkeen?

Ja kysyn vaan, että kiittääkö luonto tosiaan niin vahvasta kemikaalista, haihduttaa orgaanisen lian taivaan tuuliin tuossa tuokiossa?

Vierailija
27/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin että ISIS, ja ajattelin että on se kyllä aika erikoinen siivoustaktiikka että pommeilla ja singoilla ja konekivääreillä ;)

Vierailija
28/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivoojana (tai siis laitoshuoltajana) sairaalassa, jossa hygieninen työskentely olisi tietysti tärkeää. Mutta kun ei ole ajan puolesta mitenkään mahdollista. Mun pitäisi aamuvuorossa ehtiä siivota 12 potilashuonetta joissa kaikissa wc, yhteensä 26 vuodepaikkaa. Puolet näistä on eristyshuoneita. Aamupalan ja lounaan jaon ja astioiden keräyksen sekä tiskin lisäksi.Sitten kun on siivonnut jotain paskaista mrsa-huonetta tullaan välillä tekemään voileipiä... toki mulle on opetettu miten kaikki tehdään oikein, mutta kun pitäisi olla 2 ihmistä yhden sijaan. Kaikki kosketuspinnat pitäisi pyyhkiä päivittäin, ei onnistu. Varoitan, sairaalat ei ole puhtaita.

Vierailija
29/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita vessoja voi olla toimistokompleksissa ihan älyttömän monta. Saa olla aika monta liinaa kärryssä mukana, jos jokaiselle lavuaarille ja pöntölle on uus liina. Kyllä niitä toki useampia on aina mukana, niin ettei nyt aivan likaisella pyyhi kerta toisensa jälkeen. Sama juttu niissä lattiamopeissa. Ei niitäkään joka käytävälle vaihdeta.

Vierailija
30/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivoojana (tai siis laitoshuoltajana) sairaalassa, jossa hygieninen työskentely olisi tietysti tärkeää. Mutta kun ei ole ajan puolesta mitenkään mahdollista. Mun pitäisi aamuvuorossa ehtiä siivota 12 potilashuonetta joissa kaikissa wc, yhteensä 26 vuodepaikkaa. Puolet näistä on eristyshuoneita. Aamupalan ja lounaan jaon ja astioiden keräyksen sekä tiskin lisäksi.Sitten kun on siivonnut jotain paskaista mrsa-huonetta tullaan välillä tekemään voileipiä... toki mulle on opetettu miten kaikki tehdään oikein, mutta kun pitäisi olla 2 ihmistä yhden sijaan. Kaikki kosketuspinnat pitäisi pyyhkiä päivittäin, ei onnistu. Varoitan, sairaalat ei ole puhtaita.

Lähetä tämä kirjoituksesi hesarin mielipidepalstalle (nimettömänä).

Vierailija
31/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu meillä ISS hoitaa kans siivouksen. Joka kerta jää puolet asioista hoitamatta, tahallaan. Seuraavalla kerralla hoitaa taas toisen puolikkaan. Ennen oli kaksi siivoojaa, nyt yksi. Hinta jopa noussut. On niitä reklamaatioita tehty, mutta ei jaksa jatkuvalla syötöllä. Siivooja on kuitenkin hauska tyyppi eikä se sen vika oo.

Ei tässä kovin kaksista matematiikkaa tarvita, kun osaa tehdä päätelmän yksi siivooja ei ehdi tehdä kuin puolet siitä, mitä teki kaksi.

Sitä saa mitä tilaa, ja sitä minä vaan ihmettelen, että miksi joku suostuu puolikkaasta työstä maksamaan enemmän kuin kokonaisesta. 

Miksi ei enää palkata omia siivoojia?

Koska kaikki on ulkoistettu ja kilpailutettu tehokkuuden ja säästöjen vuoksi.

Vierailija
32/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iss:stä en firmana tiedä mutta usein siivousfirmoihin ei vaadita alan koulutusta. Nykyään usein maahanmuuttajataustaisia jotka eivät osaa suomea. Siivojien on tehtävä työ nopeasti ja pysyttävä aikataulussa joten nopea pyyhintä rätillä on normaalia toimintaa.

Meillä laitoshuoltajan ammattitutkinto on pakollinen.

Mitä vessan pesuun tulee, niin oikeaoppisesti menee näin: lavauaarin reunoille ja hanan päälle laitetaan pesuliuosta; harjataan ja pyyhitään lopuksi vamiiksi kostutetulla pyyhkeellä. Wc pönttöön laitetaan samaa ainetta reunoille ja wc pönttö harjataan vessaharjalla sisäpuolelta. Sen jälkeen pyyhkeellä pyyhitään säiliö, kansi, rengas ja lopuksi reunat ja alaosa. Samaa pyyhettä voi käyttää kääntelemällä pyyhkeestä uusia puhtaita pintoja. Jos wc näyttää puhtaalta, usein pyyhkiminen riittää. Vettä ei tarvita.

Järkeä saa myös siivouksessa käyttää ja ei ole mitään tolkkua siivota puhdasta, kun likaisiakin paikkoja riittää.

Vierailija
33/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari kesää sitten kyseisessä firmassa kesätöissä, ilman koulutusta tottakai. Ei siinä ihan priimaa voi  vaatia. Nykyään täälläpäin on kaikenmaailman mamuja kyseisen friman leivissä.

Vierailija
34/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin oli yksityinen siivousfirma ja kaikki wc-tilat siivottiin luutun/harjan ja veden kanssa joka päivä. Työnjohtajien pöytiä ei pyyhitty, kuten nykyään.

T:ap

Nykyään siivouksessa ei mitään luuttuja ja vesiämpäreitä käytetä, nihkeät mikrokuitumopit ja liinat käytössä.

Vierailija
35/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! Huomaa heti kenellä on tietoa asiasta. Puhtaasta mennään likaisempaan ja totta, rätin taittelemalla saa puhdasta pintaa esiin. Suurempi ongelma on jos ei koskaan neutralisoida pintoja, biofilmi kasvaa kohisten, vaikka kuinka yrität lorotella desinfektio liosta.

Vierailija
36/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, kun päiväkodissa siivooja keittää aamupuuroa, siivoo vessaa, tiskaa, siivoo huoneita, laittaa ruokia esille ja sit taas siivoo vessat ja mitä lie lattioita ilman mitään siliinaa ja hiusnyssyä ja hanskoja. Hyi yök

Vierailija
37/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ei siivouksessa nykyään käytetä niin paljon kuin ennen, mikä on hyvä asia. Jos pinnat jää kosteiksi, bakteerit lisääntyy. Eikä tule vesivahinkoja. Nihkeällä tai kostealla pyyhitään pinnat. Vanhat siivoojat on kertoneet kuinka ennen kaadettiin ämpäreillä vettä lattialle, no eipä ihme että koulut ja virastot yms. on homeessa...

Vierailija
38/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, kun päiväkodissa siivooja keittää aamupuuroa, siivoo vessaa, tiskaa, siivoo huoneita, laittaa ruokia esille ja sit taas siivoo vessat ja mitä lie lattioita ilman mitään siliinaa ja hiusnyssyä ja hanskoja. Hyi yök

Vitsi miten yökköö! Kauheeta mä teen tuota samaa kotonakin ilman siliinaa ja hiusnyssyä. :O

Vierailija
39/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei kai kukaan kuvittelekaan, että julkiset tilat siivottaisiin niin, että siellä on ihan oikeasti puhdasta ja hygienistä :D annetun (=liian vähäisen) ajan puitteissa siivotaan tasan sen verran, että näyttää "siivotulta" eli vessassa hanat kiiltää ja näkyvät roskat lattioilta pois jne.

Vierailija
40/71 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu hallituksen politiikasta, että alalle sopimattomia työttömiä pakotetaan töihin karenssin uhalla pakkotöihin 9€/päivä. Kuka jaksaa tehdä töitä ilmaiseksi pakolla? Miksi minun pitäisi tehdä työtä ilmaisena orjana täydellä teholla , kun muut saavat täyden palkan samasta työstä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi