Neuvokaa viisaammat please! Jos striimaan ohjelmia, voinko saada tekijänoikeusloukkauskorvausvaatimuksen???
Iltiksessä on ollut taas juttua siitä lakifirmasta joka lähettelee niitä tekijänoikeuskorvausvaatimuskirjeitä ihmisille jotka "jakavat" laittomasti sisältöä. Olin luullut että vain lataaminen on laitonta, mutta voiko (tv-sarjojen) striimauksestakin joutua korvausvastuuseen?
Kommentit (36)
Riippuu miten striimaus on teknisesti toteutettu. Jotkut ohjelmat voivat samalla myös jakaa muille katsojille, samaan tavalla kuin puhtaat laitailuohjelmat (esim torrent).
Kerro millä katsot niin ei tarvi enempää arvailla.
En ole ap mutta minäkin haluan tietää! Katselen ipadilla?
3, riippuu ohjelmasta, jolla katsot.
Vierailija kirjoitti:
Vain popcorn timellä katsoneet ja torrent-ohjelmilla ladanneet on saaneet kirjeen.
Jos kirje tulee:
- ÄLÄ MAKSA
- ÄLÄ OTA YHTEYTTÄ LÄHETTÄJÄÄN
- VIE KIRJE POLIISILLE JA TEE RIKOSILMOITUS PETOKSEN YRITYKSESTÄ
Apua, poikani latasi sen PopcornTimen koneelleni, ja olen katsonut sillä elokuvaa 2-3 kertaa. Eli korvausvaatimus tulossa??!!
Tämä kiinnostaa minuakin. Katson yleensä "subsmovies.comista". En ole lataillut ikinä mitään, en edes osaa sellaista.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta minäkin haluan tietää! Katselen ipadilla?
Ja yleensä kissasian.comista.
.com -päätteiset ovat nettisivustoja, niistä voi katsoa ilman ongelmia. Ne eivät (tietääkseni) jaa dataa muille, ellei sitten ehkä jonkun viruksen avulla??
Puhtaast striimiä katsomalla ei syyllisty mihinkään rikokseen.
Eli jos on katsonut Popcornista, voi joutua maksamaan??
Sain vasta nyt tässä yhteydessä tietää että se Popcornista katsominen ei olekaan striimausta! Apua!
Ap.
Mistä sen sitten tietää jaanko sitä samalla muille katsojille? T. se kissasianin katselija
Popcorntime jakaa muille, .comit ei.
5, jos scanboxin tai starzin leffaa/sarjaa niin juu, voi tulla. Mutta ohje pätee: vaikka olisit syyllinen jakamiseen: ÄLÄ MAKSA, noilla firmoilla on oikeus skandiversioon, ja popcornissa on alkuperäinen versio, eli ei ole oikeutta vaatia hyvitystä, kuten markkinaoikeus totesi 7.2.2017 päätöksessään.
Googlatkaa kiristyskirje, hakutuloksissa on mm murobbs:n loistava ketju ja piraattipuolueen pystyyn pistämä neuvontasivu.
Haasteen saaminen on äärimmäisen epätodennäköistä jos ei ota yhteyttä lähettäjiin tai kirjoittele somessa liikaa paljastavia juttuja.
Sanottakoon, että ylen toimittaja Virpi Hukkanen tekee näistä juttua, kulttuuri- ja opetusministeriö käsittelee asiaa, ja poliisi tutkii yhtä kirjeiden lähettäjää useammastakin rikoksesta epäiltynä.
Streamin lähettäjä rikkoo lakia, ei katsoja. Sisältöä ei myöskään saa ladata tai tallettaa omalle koneelle myöhemmin katsottavaksi. Bittorrent ja kaikki missä mainitaan sana torrent rikkovat lakia. Osa katseluohjelmista saattaa jakaa myös streamia eteenpäin sitä mukaa, kun ne näyttävät sitä katsojalle. Selaimella katseleminen (IE, Chrome, Safari,...) on varminta, koska ne eivät yleensä lähetä mitään vaan pelkästään vastaanottavat streamin. Tämäkin voi muuttua, jos asennat selaimeen epäilyttäviä lisäosia. Mitä yksinkertaisempi, tunnettuihin ohjelmistoihin perustuva systeemi sinulla on streamin katsomiseen, sitä pienempi riski, että vahingossa jaat sisältöä eteenpäin. Nykyään on tosin vaara, että pelkkä webbisivulle upotettu JavaScript-koodi saattaisi salaa lähettää streamin eteenpäin (esim. https://webtorrent.io/). Hakkerimammat varmaankin osaavat kertoa, toimiiko se missään oikeasti.
Apua mä en uskalla enää katso mitään striimaussivustoja, olen luullut että niistä voi katsoa ilman ongelmia, mutta ilmeisesti vain .com loppuiset? Entäs dramanice.to?
Jos pelkkä streamaus ois laitonta niin esim youtubessa aika iso osa sisällöstä saisi suurimman osan ihmisistä kyseenalaistaa. Esim moni kuuntelee sieltä musiikkia jonka on ladannut ihminen joka ei omista tekijönoikeuksia
Entä putlocker? Onko streamausta vai jakaako se samalla?
Vierailija kirjoitti:
Apua mä en uskalla enää katso mitään striimaussivustoja, olen luullut että niistä voi katsoa ilman ongelmia, mutta ilmeisesti vain .com loppuiset? Entäs dramanice.to?
Up
Vierailija kirjoitti:
Iltiksessä on ollut taas juttua siitä lakifirmasta joka lähettelee niitä tekijänoikeuskorvausvaatimuskirjeitä ihmisille jotka "jakavat" laittomasti sisältöä. Olin luullut että vain lataaminen on laitonta, mutta voiko (tv-sarjojen) striimauksestakin joutua korvausvastuuseen?
Ei joudu, koska et lataa sitä koneellesi ja jaa muille, pöljä. Muuten Ylen Areenan katsominenkin ois laitonta.... HALOOO
Vain popcorn timellä katsoneet ja torrent-ohjelmilla ladanneet on saaneet kirjeen.
Jos kirje tulee:
- ÄLÄ MAKSA
- ÄLÄ OTA YHTEYTTÄ LÄHETTÄJÄÄN
- VIE KIRJE POLIISILLE JA TEE RIKOSILMOITUS PETOKSEN YRITYKSESTÄ