Mistä muiden ihmisten tavasta tai asiasta yllätyit, kun muutit pois kotoa?
Itse muutin kerrostaloon alueelle, jossa oli paljon muitakin kerrostaloja. Olin tosi yllättynyt siitä miten moni piti illalla sälekaihtimia auki ihan normaalisti, jopa yölläkin, vaikka sisälle näkyi. Oma äiti oli aivan hysteerinen ja sai raivokohtauksen joka kerta, jos ulkona oli ehtinyt tulla pimeää ja kukaan perheestämme ei ollut laittanut vielä kaihtimia kiinni. Oli muka maailman kamalinta, jos satunnainen ohikulkija näki vahingossa sisälle. Asuimme omakotitaloalueella ja muillakin oli pimeällä aina kaihtimet kiinni. Tästä olin oppinut, että on jotenkin superhäpeällistä jos vieraat ihmiset näkevät pimeällä sisälle ja sitä pitää kunnon ihmisen välttää viimeiseen asti.
Kuulostaa varmaan tosi pöhköltä mutta tämä oli kunnon shokki. :D Nykyään jo naurattaa, mutta kieltämättä tunnen oloni epämukavaksi, jos on pimeällä kaihtimet auki. Voin melkein kuulla sen äidin raivoamisen päässäni, jättäähän tuollainen jäljet.
Mistä asioista te olette yllättyneet?
Kommentit (7)
En mistään. En elänyt pumpuliin käärittynä tynnyrissä ennen omilleen muuttamista. Ja muutin jopa Helsinkiin eepeeltä, sekin kaupunki oli nähty ennenkin.
Lapsuuteni kerrostalo oli hiljainen, kuten sekin, johon muutimme kun olin 14-vuotias. 19-vuotiaana muutin kolmanteen kerrostaloon vain muutaman korttelin päähän aivan samanlaiseen taloon, mutta siellä metelöitiin: vanhat ihmiset huudattivat televisiota ja muutenkin aikuiset jäivät usein juttelemaan rappukäytävään, eivätkä mitenkään hillitysti. Asunnoissa lasten tömistelyä, huutamista ja pattereiden potkimista ei mitenkään hillitty ja lasten pihallaolo oli pelkkää huutamista ja kiljumista. Miten ihmisten käytös voi olla näin erilaista?
Yllätyin siitä, miten aikuiset ihmiset luottivat minuun, lapsuuteni aikuiset eivät luottaneet. Vuosikymmenien jälkeenkin se vielä yllättää minut toisinaan.
Olosuhteiden pakosta jouduin muuttamaan soluasuntoon opiskelemaan juuri 16v täytettyäni. Ihmettelin miten toinen kämppis ei koskaan siivonnut jälkiään, ja yritti saada muut siivoamaan omat jälkensä mm. jos avasi jonkin ruokapaketin niin paketti putosi siihen kohtaan missä oli avattu, ei osannut siis käyttää roskista, ja yritti saada muut siivoamaan omat jälkensä. Sekä kun pyysi jotain tyttöä siellä käymään yritti aina pakottaa jommankumman pesemään vessan vaikka itse siellä kuseskeli pitkin seiniä. Urvelo sottapytty.
Yllätyin siitä miten monille telkkari on välttämättömyys. Elin ekat puoli vuotta ilman telkkaria täysin tyytyväisenä enkä sen jälkeenkään siitä katsonut kuin leffoja silloin tällöin.
up