Gallup: kiinteistä
Eli miten teillä on aloitettu kiinteät?
Mitä ja kuinka tiheällä syötöllä (esim 2*päivässä?) Entäs puurot ja vellit ?
Meillä aloitettiin 6kk imetyksen jälkeen toissa päivänä peruna-porkkanalla ja samaa annettiin tänään kahdesti. Mietiskelin tuossa että milloin voi alkaa antaa just aamupuuroa yms?
Voiko vauvalla tulla masu kipeeksi siitä että syö kiinteitä (juu tiedän että voi olla allerginen silloin) mutta tarkoitan ummetusta?
Kommentit (10)
Meillä aloitettiin vauvan ollessa 4kk. Ensin perunaa 1 vko, taisin aloittaa 5tl:lla kun vauva suu auki halusi lisää ja hiukan aina lisäsin annosta. Seuraavalla viikolla peruna-porkkanaa. Maissivellin aloitin hiukan ennen perunaa ja peruna-porkkanavellin samaan aikaan peruna-porkkanan kanssa. Seuraavina viikkoina lisäsin noin 2 makua viikossa; kaalia, päärynää, persikkaa ym. Annoin kiinteitä 2 kertaa päivässä kun aloitettiin hedelmäsoseet ja illalla velliä. Puuro aloitettiin 5kk iässä. Liha siitä 2vko:n päästä.
Kannattaa aloittaa maltilla kiinteät. Ensin vähemmän allergisoivia ruoka-aineita. Anna aina päivällä uusi maku, jos tulee masu kipeäksi, niin ei huuda yöllä. Ehkä ei viljaa vielä näin pian. Maissivelli ja peruna-porkkanavelli ovat hyviä aloitusvellejä. Kysy neuvolasta ohjeita.
kun näytit saavan väärän kuvan asiasta lyhyen viestin ansiosta.
Eli ensiksi meillä tämä " kiinteä" peruna-porkkana piltin valmistamaa ja lantrasin todella paljon sitä maidollani eli se oli lähes mehua tai velliä. Mielestäni on tärkeintä päästä ns. vain makuun alussa. Koska vauvani tuntui innostuneen tästä lusikalla maistelu harjoituksesta niin annoin toisen kerran tätä velliä saman päivän aikana, en todellakaan usko että tein mitään virhettä tässä!
Toiseksi sanoinko että vauvallani olisi maha kipeä? Kysyin vain että VOIVATKO NE aiheuttaa mahavaivoija!!!! Samantapaan kuin imettäessä kun syö jotain outoa niin vauvalle tulee siitä massu kipeeksi.
Niin tänään aloitimme tämän kuuluisan peruna-maito soseen (pakko kertoa että maito oli ihan täysin omaani ettei tule tästä vain mitään saarnoja) ja vauvani ei tykännyt tästä yhtään!!! Joten annoin tämän jälkeen jälleen peruno-porkkana velliä joka upposi erittäin hyvin ja lisääkin olisi toinen halunnut.
Niin ja siitä että meillä ei ole mitään hoppua kunhan vain kysyin että milloin te muut olette ruenneet antamaan puuroja vellejä! En sanonut että ajon nyt rueta vauvalleni sellaisia tukkimaan!!! Kysyin vain!
Niin kyllä meillä sitä materiaalia kaapista löytyy ja luettu ne kyllä on, tulin vain tänne kysymään että miten te muut olette kiinteät aloittaneet en todellakaan olettanut että joku alkaa sitten samaan tyyliin saarnaamaan kuin imetysasioista monet äidit (no onneksi olen siltä välttynyt nimittäin 6kk takana täysimetyksellä, mutta siitäkään EN tuomitse muita. Jos imetys ei onnistu niin ei onnistu)
Kevät aurinkoa vain kaikille
Se oli todellakin ihan yhden lusikan annos sitä mössöä mitä eka kertaa annoin
Meillä aloitettiin maissivellillä. Sain myöhemmin kuulla, että maissivelli lihottaa helposti, joten meidän kohdalla se oli vikatikki ja nyt on sitä syötävä ainakin kaksi viikkoa toisten makujen rinnalla..o-ou 8)
Eli maissivelli lantrattiin korvikkeella ja aloitettiin 2tl. Poika innostui heti, seuraavana päivänä annettiin 3tl jne. Viikon päästä lisättiin porkkana, ja tästä saattoi tulla ihottumaa joten jätämme hetkeksi sivuun. Aloitimme maissin rinnalla maissi/perunasoseen parista tl, nyt sitä menee n.3tl ja pelkkää maissia useampi tl. Muutaman päivän päästä kokeilemme jotain uutta.
Kysyisinkin sellaista, että mikä on se kokonainen ateria päivässä ensimmäisen kuukauden aikana? Poika on siis kuin linnunpoika, suu auki odottaa seuraavaa lusikallista. Nyt menee siis useita tl + n.120ml maitoa.
Pitääkö antaa niin paljon, että masu on täysi?
Täytyy vain kommentoida, että mun mielestä toi puhin kirjoitus oli ihan asiallinen ja varmasti ystävällisellä mielellä kirjoitettu.
Meillä on kans kiinteitten aloitus edessäpäin, ja tuntuu että oon ihan pihalla kun on vellejä ja soseita jne. Että mitä pitäisi rintamaidon jälkeen antaa ja milloin ja missä tahdissa jne. Tuossa olikin hyviä vinkkejä, kiitos niistä munkin puolesta, neuvolasta sain myös opusta mukaan. Mut en mä vieläkään ihan perillä oo... =) Neuvolatäti sanoi että ei vellejä välttämättä tarvis antaa ollenkaan, ja mä kun oon taas saanut semmoisen kuvan että aika moni antaa ekana " kiinteenä" esim. sitä maissivelliä iltaisin, parempien yöunien toivossa. Hmm.
On tämä opettelua ensimmäisen lapsen kanssa... =)
Gerda
olivat sitä mieltä että nämä vellit ovat täysin turhia ja pullolle opettamista ei enään puol vuoden iässä kannata. (Samaa mieltä olen myös minä) Sanoivat myös sitä että ensimmäiset ruokailut olisivat hyvä sijoittaa aamupäivään (jos tulee mahavaivoja).
Eli taitaa nyt meillä olla vellit ja kiinteät sekaisin??? Jepulis taidanpa siirtyä takaisin taka-alalle....
Meillä siis korviketta annetaan mutta ihan näinä päivinä on kiinteiden aloitus. Neuvolassa neuvottiin aloittamaan ihan perunalla, löysää sosetta siis. Kun kysyin velleistä niin sanoi vaan että ei mielellään niitä. Itse nyt aloitan perunalla, muuten olisin aloittanut velleillä kun niitä niin moni käyttää ekaksi. Tiedä sitten mikä on paras vaihtoehto, eiköhän se vauvan masu ainakin kerro mitä uusista makuelämyksistä tykkää..
Nelli hyvä, olen pahoillani jos tekstistäni sait käsityksen että saarnaan. Ajattelin ihan tosiaan vaan kertoa miten itse olen edennyt että jos siitä jollekin olisi iloa. Tosiaan itse olin ihan kuutamolla silloin aluksi, vielä välilläkin kun yritän keksiä että minkä ruuan seuraavaksi ottais että tulis monipuolista välipalaa aamupalaa ja ruokaa....
Mukavaa olikin kuulla että Gerda oli löytänyt jotain apua selostuksestani. Ja kuten täällä monimuukin on sanonut niin niitä vellejä ei enää suositella etenkään siis jos kiinteät aloitetaan 6kk korvilla silloin kun on kyky syödä enemmän mömmömäistä ruokaa niin on siis turha antaa liian lötkistä. Me ollaan tytön kanssa ajateltu kokeilla vellejä joskus iltapalana sit ku viljoja on tarpeeksi sen tekoon esm. manna velli, mut sit annetaan se nokkamukista. Ja juu ne uudet tuotteet kantsuu aina syöttää aamupäivällä, kun ei sit tartte yöllä niitä vatsanväänteitä kärsii jos niitä tulee. Ja joku kyseli sitä aterian kokoa, ni meillä se ainakin kasvo ihan tytön ruokailun mukaan ja sit niit itse ateriuoita lisättiin eli siin neljäntenä ruokapäivänä söi jo sen minkä halusi ja nykyään ikää nyt siis 7kk syö aamupala puuron alle 1dl, lounaan lihalla alle 1dl, päivällisen kasvismössöä noin 1dl ja iltapuuro yli 1dl. Välillä ei syö ja välillä söis enemmänki ja sit noiden päälle vetää yleensä marjoja/hedelmä soseita sellasen 1dl päivässä välipaloina tai jälkkäreinä. Ja lisäksi syö rintamaitoa sen minkä milloinkin jaksaa (joka ruuan jälkeen jonkin verran) niin ja juo vettä nokkamukista ruuankanssa (tämä on hänestä kivaa ja äidistä hyvää harjoittelua kun meillä ei ole suostuttu tätä ennen juomaan mitään mistään muualta kun äidin rinnasta ja se 7kk toisessa täysin kiinni olo on aika rankkaa eli tuon luksuksen takia pääsen nykyään välillä jo omiin menoihin, vaikka ei siitä juo kuin vettä!).
Mutta siis pahoittelut kaikille jotka pitivät kirjoitustani saarnana, sellaiseksi se ei ollut tarkoitettu, vaan avuksi tai vihjeeksi kun etsii omaa käytäntöä kiinteistä. Jokainen lapsi syö erilailla niin rintaa kuin kiinteitäkin eikä kukaan voi sanoa että näin teidän on tehtävä. Paras tapa oppia on ammentaa kaikista ohjeista ja muiden kokemuksista se oma tapa ja kuunnella kaikista eniten sitä lasta, mistä hän tykkää ja mitä haluaa milloinkin ja kuinka paljon. Tämä oli siis vain tarinointia meidän kokeiluista toivotan mukavia kiinteiden nautiskeluja itsekullekin äidille ja vauvalle!
puhi ja tytteli 7kk
Niin ja beebi-muru. Ystävättärenikin aloitti maissilla kiinteät, koska se on vähemmän masu-vaivoja aiheuttavaa kuin peruna ja koska heillä oli jo imetysvaiheessa ollut pientä huolta masu-asioista ja ihottumia. Ja käsittääkseni ruotsissa vallan aloitetaan kiinteiden kokeilut maissilla ja kyllä ystävättarellenikin oli sitä neuvolassa suositeltu kun oli asiasta tiedustellut. Eli enpä usko että sinun tarttee siitä huolestua, en ole kuullutkaan tuollaista lihottamis juttua, ja ei kai vauvan ruoka nyt oikeasti lihota, kasvattaa vain. Onhan äidin maitokin makeaa kuin mikä, mutta silti parasta ravintoa! Huoli pois ja maissilla suu makeaksi.
Hyvää kevättä kaikille toivottavasti se aurinko tänäänkin näyttäytyy.
puhi
Heips!
Ajattelin tossa vastailla sinulle kun olet aika hopulla lähtenyt tota ruokailua lapsellesi järjestämään. Katsopas jos kotoa löytyisi jotain matskua jota neuvolasta olet kiinteiden aloitiksesta saanut. Siis tarkoitushan on aluksi totutella kiinteisiin eli yksi maku kerrallaan ja aluksi määrä on yksi teelusikallinen. Seuraavana päivönä samaa makua kaksi teelusikallista ja kolmantena kolme ja neljäntenä sitten hiukan enemmän. Itse tein niin että viidentenä päivänä otin uuden maun mukaan koska ekasta mausta joka peruna ei tullut oireita. Taas tätä uutta makua annetaan 1 teelusikka perunan lisäksi ja jatketaan lisäämällä määrää päivittäin kuten edellä. Koska sinäkin olet imettänyt 6kk voi eri ryhmiä ottaa nopeammin kuvaan mukaan. Siis ensin vihannes aloitus peruna/maissi hyviä alkuun porkkana, palsternakka yms lisää sitten hedelmä marja osastoa luumu, banaani, jne miten ite tykkäät ja sit joko vilja tai liha niitä ei pidä ottaa kovin lähekkäin mukaan itse pidin lähes 1kk tauon välissä, juuri vatsavaivojen takia. Ja niitäkin sitten yksi kerrallaan esim kaura, riisi, ruis jne ja possu, kana, lehmä jne. Mutta tosiaan tärkeintä sinun oisi nyt muistaa edetä hitaasti, jotta vauvasi 1)tottuu kiinteeseen 2) sinä tiedät mistä aineesta vatsan vääntelyt johtuu, jos sellaisia tulee. Sitten kun huomaat että ei tule ongelmia niin voi vauhtia hiukan nopeuttaa, mutta silloinkin on syytä pysyä kohtuudessa ja muistaa että aina voi myös tulla takapakkia. Teillä on aikaa totutella vaikka kuinka ei siis hoppua. Ja ensin ihan vaan se yksi ateria päivässä.
Tämä nyt oli siis minun mielipide, enkä väitä että se on ainoa oikea, mutta toivon että siitä on apua. Meillä edetttiin noin ja nyt ikää 7kk ja syödään tänään kolmas possuateria. Toisen ruuan otin mukaan aamulle, kun viljat tuli kuvaan. Ja kun söimme kahta viljaa aloimme syömään ilta puuron. Ja nyt kun syömme lihaa syömme 2 lämmintä ja kaksi puuro ateriaa. ja jälkkäreinä/puuron lisänä marjoja/hedelmiä.
Siis ihan hirveä sepustushan tästä tuli, mutta toivottavasti on ees jotain apua. Itse olin niin ulalla silloin alkuun tosta kiinteistä että.... nekä vieläkään ole mikään koulutettu ihminen, mutta hyvin on tyttö kasvanut ja ihan itse tavallaan syömistä lisäämällä antanut aina ymmärtää koska tarttee lisää ruokaa. Miellä jo9tkut ruuat aiheuttanu oksentelua, jotkut mahakipuja, joen niitä kokeillaan myöhemmin uudestaan eli tauko ainesissa jotka aiheuttaa reaktioita on aina paikallaan....
Nyt lopetan
puhina ja tytär 7kk