Joulumuksut ja mammat viikonloppuun! :)
Itsekkäästi alotan uuden pinon vaikka perjantaitahan tässä vielä elellään.. :) En ookaan aikoihin aloitellut. *oujee* No mutta ekaksi kyssää nyt kaikille, kun tuossa luin tuosta ulospukemisesta.. Mitenkäs te puette vaatetta näin " lämpimillä" keleillä? Kun on noin nollassa? Mietin tässä vain että oonkohan mä pukenut nyt sitten ylivähän tjtn.. 8-/ Puen neidille nolla-pari astetta plussa (kuten tänään) vain äippäpaketin toppapuvun kera äippiksen toppajalkineiden (kuvitelkaa, tää äitihormooni aiheuttaa että en muka kuollaksenikaan muista miksikä niitä kutsutaan! :D), kaksinkertaiset käsineet (ohuet ja villaiset päällekkäin) ja kypärämyssy sekä ohkanen myssy päälle. Vaunuissa ei ole makuupussia enää, eikä sadesuojaa vaunujen päällä.... Toissapäivänä kun laitoin paksummin vaatetta, neiti heräsi moneen otteeseen huutamaan. Nyt nukkui ihan hyst hyst melkein 4h. Lieneekö tuo daami sitten kuumaverinen vai mikä lie. ;)
Meillä syöpötellään tosiaan soseita. Nyt viikko syöty kasvismössönkiä aamulla ja päiväunien jälkeen hedelmää. Hyvin maittaa, varsinkin tuo hedelmä puoli. Yöunet on niiin ihanan pitkiä, nukahtaa 9 herää vasta 6 maissa. :))) *hip hip hurraa!* Ja kahtena iltana on ollut hereillä kun oon kantanut sänkyyn, nukahtaa sit ite. *ihmeellistä!* Ennen nukahti vasta 10-11 välillä ja piti tissittää sängyllä uneen! Nyt näyttäisi sekin olevan ohi. *jesh* Kakka myöskin luistaa paremmin nyt kun on soseet aloitettu. Joka päivä tulee kerran se lasti. Ihan hyvä näin.
Mitäs muuta.. Kerran on neiti kääntynyt masulta selälleen, viime sunnuntaina. :) Nauraa rätkättää usein, varsinkin kun piiloudun harson taakse kun on sylissä ja ilmaannun yllättäen, PÖÖÖ! :D *jostain luin että se kuulemma kehittää huumorintajua, mahtaa olla nyt huumorintajuinen lapsi ;)* Toinen on ankara pusuttelu posken ja kaulan taipeeseen, sille räkätetään piiiitkään. :) Ihanan kuuloista, todellakin! Monesti kyyneleet silmissä kuuntelen. Ja kiljahtelee itsekseen leluille NIIN valtavalla äänellä että! Niin juu ja uusin juttu, päikkäreille mentäessä unilaulua.. *söpistä!* Ottaa oikein matalalta ja hartaasti örinää kun lullaa rattaissa. Melkonen tapaus.
Juu. No eipä tässä sen ihmeempiä. :) Toivottavasti ette pahastunna kun alotin uutta pinoa jo näin edellisen dagenin puolella. :)) *yli-innokas*
Quarra ja muksutin
Kommentit (19)
luin ensin tuon perjantain pinon kun en sinne ehtinyt mitaan kirjoittaa. sitapaitsi voin hyvin jo tahan kirjoittaa kun tama kuitenkin suomen kellonajan mukaan kirjautuu jo melkein siis lauantain puolelle - etta ei haittaa Quarra etta jo tanaan uuden pinon aloitit :-)
kommentoin viela siis siihen perjantaiseen pinoon. meilla nukutaan 19.30 - 6.30/7.00 joskus lapi yon, joskus syodaan siina neljan maissa aamulla. mutta on aamuja jolloin herataan kuudelta - ei siksi etta kummemmin olisi nalka, mutta jokelteluun mina heraan ja joskus tarjoan tisua mutta puolisen tuntia riittaa pikkuneidille etta saa jokeltaa pehmopupulleen (kylla mina enemmin viela nukkuisin sen puoli tuntia!!!!) eika se siis halua tisubaaria auki niin aikaisin.
tikru taisit sanoa edellisessa pinossa etta kakkalakko loppui - miten erilaisia vauvat ovatkaan! taalla on sinapinvarisia vaippoja 3 - 5 kertaa paivassa!!! ja mitaan muuta pikkuneiti ei oo saanut kuin tisubaarin antimia toistaiseksi. pulloa on yritetty monet kerrat (seka pumpattua maitoa etta korviketta) mutta pikkuneiti vaan naureskelee pullolle eli toistaiseksi aidin oltava aina lahettyvilla - toivottavasti kuitenkin kesaan mennessa oppii (tajuaa) etta pullostakin saa ruokaa... mutta itsepainen vauva (kuten aitinsakin valitettavasti).
olimme tanaan taas koko paivan menossa - kavimme naapurikaupungissa vauvakaverin luona kylassa. se vauvakaveri on jo 7 kuukautta vanha ja osaa jo kaikkea - meidan pikkuneiti kylla kovasti seurasi katsellaan mita isompi teki, mitahan lie ajatteli?!?! ymmartaako ne etta ' joku paiva minakin sitten noin istun jne' ?
pian tasta lahdettava nukkumaan - ei pikkuneiti ymmarra etta edes viikonloppuna voisi nukkua hieman myohempaan :-)
Tumble & Wriggler 14 1/2 viikkoa
Siis viestissäni keskiviikon pinossa lainasin suoraan vuonna 2004 saamiani kommentteja th:lta. Onnekseni tuo th on vaihtunut, sillä minulla meni sukset ristiin hänen kanssaan muista syistä. Ja olen kuullut samaa muiltakin hänen entisiltä " asiakkailtaan" milloin mistäkin syystä.
Minä en voi viettää vielä pitkään aikaan plussauksen vuosipäivää loppukuinen kun olen ja vielä plussakin tuli myöhässä reippaasti.
Piiiiiiitkääääään aikaan en ole ehtinyt täällä käymään, mutta mielessä on joka päivä, että olisipa kiva ehtiä toisten jouluisten kuulumisia lukemaan. Kastajaiset olivasta kaksi viikonloppua sitten ja vieläkin lepäillään sen jäljiltä;) Juho tuli meidänkin pojasta, sen niminenhän täällä jo jollakin oli. Dementia taas, en muista kenellä...
Tilasin viimein meille laajakaistan, jospa sitten pääsisin vähän helpommalla nettiin, nyt tämä on niin hidasta ja aikaa vievää, ettei tahdo väliä löytyä koskaan. Hyvä, kun laskut saa maksettua.
Juho on nyt siis kaksi ja puoli kuukautta vanha ja hyvin menee; rytmit on säännölliset, yksi yö- ja yksi päiväuni. Omalla maidolla edetään ja hyvin maistuu. Siskot " hoitaa" veljeä hyvin ja innokkaasti... Kovasti kasvaa yläkäyrillä ja kaikki on hyvin.
Jään odottamaan asennusta, ja toivottavasti jouluisten pino täältä vielä löytyy.
*Kitta75 ja katras*
Musta uuden ketjun aloittaminen on jees jos edellinen on täynnä (ja muutenkin), ja jos viestejä on vähän, niin parempihan se on vanhasta jatkaa, niin voi kommentoida muiden juttuja.
Tumble, uskon, että vauvat, mini-ihmisiä kun ovat, ovat sillä tavalla tavoitteellisia, että vauvasi otti toisesta vauvasta oppia. Ainakin vähän. Kyllähän niillä nytkin jo näkyy määrätietoisuutta jonkun jutun tekemisessä.
Meidän Karpallakin juuri tuo istuminen on semmoinen. Itse asiassa - Karppa on jo istunut! Sillä oli jotenkin hyvä asento ja mietin, että asento tuntuu niin vakaalta että voisihan nämä kädet ottaa poiskin. Otin, ja heppu pysyi istumassa! No, toki otin heti syliin, ettei selkä mene. Mutta kertokaapas: paljonko voi tämän ikäistä pitää istumassa (siis tuettuna)? Olen kuullut, että jos vauva haluaa (=pyrkii) istua, niin se on ok. Ja Karppahan haluaa.
Kerron plussajuttuni myöhemmin, se on aika hauska mutta pitkä tarina. Mutta tulipa tehtyä nytkin raskaustesti... Mun mahassa on tuntunut jotain jo jonkin aikaa. Päätteli, että joko: a) kohtuun on jäänyt jotain jäämiä, b) aloittamani liikunta tuntuu syvissä vatsalihaksissa, c) olen taas raskaana. TH sanoi, ettei sekstion jälkeen kohdussa voi olla mitään. Saman tien ostin sitten testin. Tulos oli - negatiivinen. Että kaipa se on sitten se pilates... Sektion yhteydessä mulla kylläkin todettiin myooma. Mutta nyt jo kolme eri alan ihmistä on vakuutellut, että myoomat ovat vaarattomia ja että monella naisella on sellainen, usein tietämättään.
Mä kato eilen aattelin että kaikki on jo nukkumassa, vaan eipä ollutkaan. *hupsii* :) Tikru: Mä olin just sen takia niin aikaisessa odotuspuolella, kun olin jo ennen sitä surffannut päivittäin lapsettomuuspuolella. :D En malttanut olla pois sieltä. ;) Pitihän sitä iloita kun kerrankin onnisti. Tuolla se onni nukkuu, pahankurinen onni tänään. Oli joku ihme huuto aamu? :S Mikään ei auttanut, kilju vain täyttä kurkkua. Vasta kun olin jo ihan savu korvista kohoten pukenut sille päälle, että helvata nyt mennään ulos ennen ku sekoan, se simahti. Oli tieten yliväsynyt. Oli sen jälkeen pikkasen sellanen olo että tyhmä minä, enkö tosiaan osaa ton enempää lastani lukea. 8-/
Viime yö oli taas IHANA! :D Nukkui siitä 21-7. :)) Ja sillonkin heräsin siihen kun se kiljahteli sängyssä. 8-D Mä olin aivan unenpöppörössä kun ehti nukkua niin pitkään ja ihmettelin että mitä sä siellä kiljut etkä itke? Naureskeli minkä ehti. Vasta kun nostin viereen alko öniseen tissin perään. :) Ei tainnut tajuta että hetkinen mullahan ON nälkäkin. Äiskän muksutin. :)) <3
Mut eipäs tässä sen kummempia tälle päivää. :) Kiva kun että teilaa yli-innokasta pinon aloittajaa. *virn*
Quarra ja Kiia
Ensiksi Sintikälle, että anteeksi ei ollut tarkoitus pillastua...Oon vaan tällä hetkellä jotenkin herkkänä, kun tuntuu että joka puolelta sataa neuvoja...Naapurin vanhemman rouvashenkilön mielestä olen vastuuntunnoton äiti kun nukutan lastani ulkona, voitteko kuvitella? Tuli kyllä ihan mieleen huutelevat bussikuskit ja eikös Tikrulle joku mummeli joskus kaupassa ärhennellyt kun vauva oli vaunuissa ja harso päällä. Ei voi todeta, kun että voi elämä! Onneks Sintikkä teillä on terkka vaihtunut.
No sitten tähän päivään, lunta tupruttaa taivaan täydeltä...blääh! Eikös sen kevään ois pitäny tulla jo. Minä sitten tein taas lumitöitä hikihatussa. Jaaduska nukkui vaunuissa tyytyväisenä ja nukkuu edelleen. Sain vihdoin ja viimein hankittua itkuhälyttimen, nyt ollaan sit miehen kanssa päivitelty että miks ei hankittu jo aiemmin. Tähän asti ikkuna on ollut auki neidin nukkuessa ja kylmähän siinä meinaa itellä tulla, kun ikkuna on kolmatta tuntia auki.
Meidän Jaaduska sai eilen soseiden suhteen ahaa-elämyksen. Tähän asti soseita on mennyt vaihtelevalla menestyksellä, yleensä huonosti enkä ole edes joka päivä antanut. Eilen illalla söi sitten puolipurkillista ruusunmarja-vadelmasosetta. Tänään sama meininki jatkunut. Nyt se ihan oikeesti syö eikä vaan mutustele ja sylje pois. Tuntuu, että tuo neiti on vähän sellanen on/off-tyyppi, oppii sit kerralla kun on oppiakseen. Sama juttu oli vauvana kun alkoi syömistä harjoitella, ensin ei meinannut oppia millään ja mä olin jo ihan epätoivoinen, että se ei pääse varmaan koskaan sairaalasta kotiin, kunnes yks kaunis päivä neiti alkoi vaan syödä ja siis muista jopa hengittää syödessään. Keskosille on tyypillistä, että alkuun unohtavat syödessään hengittää.
Mä vähän haaveilin, että jos pääsis pitkästä aikaa ulos syömään. Aattelin, et jos laittaisin ite Jaadan yöunille, nykyisin kun käy niin aikaisin ja lähtis sit sen jälkeen. Jos joku suostuis tulemaan meille siksi aikaa vahdiksi. Tulis takas kotiin siihen mennessä kun Jaada herää ekan kerran syömään. Bailaamaan ei vielä tee mieli, kun ei ole mitään vaatteitakaan, vieläkin niin paljon ylimääräistä tossa masun kohdalla, ettei farkkuja kehtaa käyttää.
Nyt meillä taas herättiin joten täytyy mennä.
Me on oltu pois kotoa koko päivä melkein.
Kitta:meillä on Juho myös=)
mikä toinen nimi teillä jos saa kysyä?Meillä Juho Aleksi.
Mä taas olen aina ja ikuisesti varmaan lasten YLIPUKIJA eli puen liikaa...sama toistuu toisen kanssa koska vaikka on ollut nollassa tai jopa plussalla,puen samalla lailla melkein kuten pakkasille,ainoa ero on se että en laita sadesuojaa enkä huppua päähän mutta kaksinkertainen lakki(kypärämyssy ja semmoinen kudottu lakki) on ja toppatöppöset ja tumput ja myös villahaalari,mutta ei Juho tunnu kuumissaan silti olevan.
täytyy mennä,oltiin anopilla ja Juho nukkui tosi vähän siellä,oli meinaan lasten serkutkin siellä riehumassa heh=)
äityliini ja Juho 16 viikkoa liki
JA OON VISSIIN JO KERTONUT MUTT NYT MEILLÄ PÄÄ NOUSEE JA YLÖS JA VIIMEIN JUHO JAKSAA SITÄ KANNATELLA JEE!!!
ei ollut tarkoitus huutaa tuota asiaa heh.
Pitkästä aikaa skriivailen. Plaah, miten teillä muilla on aikaa kirjoitella täällä? Musta tuntuu, etten ehdi mitään, vaikka meitä on kaks kotona vauvan kanssa. Jotenkin tuntuu, että meidän neiti on ylivaativa tapaus. Koskaan ei tunnu olevan hyvä olo, ei ainakaan pitkään. Tyttö tykkää itkeskellä vieläkin aika paljon, varmaan usein väsymystään itkee, kun simahtaa kyllä sitten sylkkyyn. Ongelmana on vain se, ettei tyttö nuku pitkiä aikoja putkeen, siinäpä ne päivät sitten menevätkin. Käydään kerran päivässä ulkona, joskus kaksikin. Ei tätä muuten kestäisi. Kovin tyytyväisiltä tuntuvat teidän muiden vauvat, meillä on sitten tuommoinen pippurinen kitisijä. :) Nyt on muutama päivä tosiaan itketty, ei oo paljon hymyjä tai höpöttelyä herunut iskille ja äidille. :D No, kai tää tästä ohi menee.
Viime yönä Sara-Ellen kyllä nukkui yhteen putkeen iltakymmenestä aamukuuteen. Sitten oli pakko herättää ja nostaa neiti rinnalle, kun meinasi tissit ratketa. :) Aiemmin tuossa oli muutama aika hankala yö, kun neiti heräili alvariinsa ja ahmi maitoa posket lommolla. Olin jo hetken aika epätoivoinen ja ajattelin, että nyt pitää varmaan aloitella kiinteitä, että maito ei varmaan enää tahdo riittää. Olen vähän kahden vaiheilla noiden kiinteiden kanssa, aloitanko 4 kk:n iässä vai yritänkö täysimettää 5 tai 6 kk:n ikään. Täällä tuntuisi jo monet jouluiset syövän kiinteitä, vai miten teillä muilla on aatokset noiden kiinteiden suhteen? Tyttö on joskus hieman vieroksunut rintaa, imuttelee vähän ja leikkii tissin kanssa. Itsellä meinaa mennä kärsivällisyys tämmöiseen toimintaan. Senkin vuoksi voisi noita kiinteitä harkita. En vain vielä tiedä, mitä tehdä ja mistä sitten aloittaa.
Muuten meillä ollaan voitu hyvin, ollaan kaikki oltu terveitä ja tytteli kasvaa komiasti. Kovasti tarttuu jo leluihin ja isin ja äidin sormiin. Meilläkin tytön saa nauramaan, kun pusuttelee poskille. Yksi, mikä myös naurattaa on jääkaapin oven avaaminen. Uskomatonta, mutta totta. Ovi ei ees narise. Mahtaakohan neidillä olla kaikki kotona. :D Kovasti meilläkin yritetään istua. En tiedä, miten paljon saisi istuttaa, mutta estäminenkin on hyvin vaikeata. Kaipa sitä voi istuttaa, kunhan tukee hyvin. Luulisin. Kääntyä ei neiti vielä osaa, mutta matolla mahallaan yrittää raivokkaasti päästä eteenpäin. :)
Nyt kuuluu jo kitinää, pitää siis mennä! Voikaa hyvin!
-Pilkku & Sara-Ellen 3,5 kk-
Me herättiin jo 6.55 tänä aamuna. No me mentiin nukkuun jo 21.00 että oli jo aikakin herätä :)
Pilkukas: kyllä meidänkin neiti on joskus niin känkkä-ränkkä ehkä kerran-pari viikossa on sellaisia päiviä. Välillä taas ollaan niin ihania ja nukutaan pitkiä päiväunia. Meillä on kanssa vähän sitä ongelmaa että päivisin ei nukuta vaan kitistään sitten sitä väsymystä. Ulkonakaan ei saa meidän neitiä nukutettua enää että sekin on vähän yhtä tyhjän kanssa tuo ulkoilu. Ei ole kauhean kiva kuunnella toisen huutoa siellä vaunuissa. Tietää että se on siellä ihan pää punaisena itkusta :(
Olempa sitten törmännyt moniin jouluisiin juhoihin.. meilläkin siis Juho poika.. nimen sai jo tammikuun lopulla...
tosta perunasta.. mäkin miettinyt että josko sitä uskaltaisi pikkusen antaa kun poika jo velliä syö maidon seassa kun pituus kyllä nousee turhankin reippaasti mutta ei sitten paino samaa tahtia ja aineen vaihdunta niin hurjaa että söis lähemmäs 2l maitoa vuorokaudessa..
mamma ja Juho (12vkoa)
Ja taas sato aamulla lunta. Lumitöissä siis oltiin. Pilkukkaalle piti kommentoida, että meilläkin on päiviä, jolloin neiti ei nuku kun max. puol tuntia kerrallaan ja on sit tosi kiukkuinen. Mut helpotukseksi täytyy todeta, että jonain päivinä nukkuu sit taas parinkin tunnin päikkäreitä. Mä nukutan päivisin Jaadaa ulkona, nukkuu paljon paremmin kuin sisällä. Hereillä olleessaan neiti kyllä vaatii huomiota osakseen ja pitää meteliä, kunnes sen saa. Joskus saattaa viihtyä lyhyitä aikoja jonkun lelun kimpussa, nyt kun lelut alkaa vähitellen pysyä käsissä. Mä käyn täällä aika usein kirjoittelemassa Jaadan päikkäreiden aikaan. Meillä isi tekee yötyötä ja nukkuu siis puolille päivin, joten ennen sitä ei voi ihmeitä tehdä, etten herätä. Joutaa olemaan täällä koneen äärellä.
Mitäs vielä kirjottaisi, tuntuu että nyt lyö ihan tyhjää...Välillä kun tulee koneelle on hirveesti asiaa ja sit ne unohtuu jonnekin.
Niin piti kysellä, että mihinkäs Röllipeikko on kadonnut kaksosineen? Ja paljon muitakin puuttuu, vaikka parina päivänä on pinolle mittaa kertynytkin ihan mukavasti.
Nyt surffailemaan nettiin...
...lunta vaan sataa!
Jahas,taas löytyi Juho nimi=),meillä oli 8.1 ristiäiset.
Kyllä mä soseíta annan Juholle aivan hyvillä mielin,on se vaan vähän hidasta siis se kun sylkee vieläkin niitä.
esikoinen rupes aika pian 2-3 päivässä hyvin syömään aikanaan mutta jokainen on yksilöllinen.
N.viikon päästä onkin 4kk jo ikää vauvalla!!!
ja mulla hiukan enemmän,heh heh.
en tiiä tuleekohan mulle nyt menkat?ekat synnytyksen jälkeen,ei vielä verta mutta muut oireet täysin menkkaoireita,ärtymys,mahakivut,herpes...
viimeksi alkoi tasan 4kk synnytyksestä menkat ja läheltä liippaa nytkin jos ne alkaa.3 päivää ollut tätä mahakipua jo.
äityliini ja Juho 16vkoa
Huh huh!!! Nyt on nimiäiset sitten pidetty. Vieraita oli 27. Mukavasti meni ja tarjoilut oli oikein maittavat. =)
Hiukan on ollu raskaat viime päivät. Varsinkin perjantai ja eilinen. Ihan hyvät yöt on kuitenki ollu, joten elävien kirjoissa ollaan edelleen. Milja on nyt sen verran vähentänyt päiväunien määrää, että viimeiset ns. lyhyet iltapäikkärit on jääneet/jäämässä pois. Ihan hyvä niin. Nyt on neiti menny kahtena edellisenä iltana jo klo 21 yöunille entisen klo 22 sijaan. Voihan se vielä vaihdella, mutta näin on kyllä ihan hyvä.
Kiinteiden aloituksesta: Tällä hetkellä mennään edelleen pelkästään tissimaidolla eikä ole tarvetta lisätä ruokaa. Neiti nukkuu mukavia pätkiä ja on tyytyväinen ja kai se kasvaakin ihan mukavasti (puolentoista viikon päästä 3kk:n neuvola). Otan tuon imetyksen kans ihan päivä kerrallaan. En tavoittele 4kk:n tai 6kk:n täysimetystä vaan imetän niin kauan kuin se riittää neitille. Jos Milja päättää alkaa syömään jatkuvasti tiheään, niin se on merkki siitä että muutakin tarttis antaa (tähän mennessä ei ole vielä ollut niitä tiheän imun kausiakaan, joten sen kyllä huomaa) ja sitten otetaan vellit tai soseet mietintään. Minusta tämä tilanne tuntuu nyt hyvältä ja katotaan mihin se tästä kehittyy kun aika kuluu. Meillä on onneksi tosi hyvä neuvolantäti, joka on huolimatta siitä että on erittäin imetysmyönteinen myös realisti sen suhteen, että jos lapsi syö koko ajan, se mahdollisesti tarvii jotakin " tukevampaa" . Eli päivä kerrallaan... =)
Quarra: Minustakin nämä lauhat talvikelit on hankalia vaatetuksen suhteen. Puen Miljalle varmaan vähän liikaa vaatetta, mutta ei neiti vielä koskaan ole hiki päässä herännyt eli ei sillä liian kuuma tunnu olevan. Ja se täytyy ottaa huomioon, että kun neiti veteleen neljänkin tunnin päikkäreitä, niin lauhallakin kelillä vaunut ehtii " jäähtyä" aika viileiksi. Mutta kokeilemalla nämäkin jutut opitaan...
Milja sai lahjaksi sellaisen ihqun tikru-jumppalelun. Kokeilin sitä aamulla eka kerran: laitoin neitin makoilemaan sen alle ja kovasti tuijotteli niitä leluja, varsinkin sellaista söpöä pientä kilpparia joka siitä roikkuu. Ei tajua reppana vielä tavoitella niitä käsiinsä, mutta harjoitteluhan tekee mestarin.
Ei nyt jaksa kirjoittaa enempää. Siirryn hetkeksi katsomaan huippumalli-ohjelmaa ja neitikin varmaan piakkoin heräilee...
Rentouttavaa sunnuntaita!
Äippä ja Milja 11vk1pvä
Aika on kyllä kortilla ollu viime aikoina. Ei mukamas ehdi kirjoitella mutta lukemassa ehdin olla joka välissä :) että ahkera taustailija olen.
En tiedä oletteko muut huomannu lokakuisten pinoilua, ovat kahdessa eripinossa ja kauheita kärhämiä niillä tuntuu olevan. Toivottavasti tämä jouluisten niin ihanan henki ei mene koskaan tuohon pisteeseen. On niin mukava lueskella teidän muiden vauva-arjesta ja saa niin paljon hyvää vertaistukea!!!! Onneksi on teitä aktiivisia kirjoittelijoita kuten äitiliini, minea, tikru, quarra ja moni muuuuuu. Pidetään pinot sovussa.
Meidän Viivi on kahtena yönä tehny nukkumisennätykset nyt peräkkäin toissa yönä neiti nukahti 21.30 ja nukkui syömättä 7.30 aamuun saakka. Ja eilen illalla se nukahti päivävaatteet päällä n. 18 enkä kuvitellut sen nukkuvan koko yötä mutta niinpä vain nukkui ja heräsi tänä aamuna 4.30 ja taas syömättä koko yön tänään vielä aamulla syötyään nukkui kahdeksaan. Miehen on pitänyt molempina öinä käydä kokeileen hengittääkö nieti enää ollenkaan. En tiä onko syynä se että päiväunet on hyvin lyhkäsiä pätkiä vai mikä. Pottu-porkkanaa ollaan maisteltu vasta muutamana päivänä ja päärynää vähän. Tänään vasta uppos pottua noin 2 reilua teelusikallista.Ja nyt sitten nukahtikin päiväunille.
Torstai-iltana vein tytön sänkyyn ja hetken päästä oli mentävä kattoon että mitä touhuaa kun ähisi ja puhisi niin kovasti, niin johan se oli kääntynyt ihan mahalleen omassa sängyssään ja oli itsekkin ihmeissään. Mutta ei ole sen jälkeen edes yrittänyt kääntyä. Meillä kovasti jutellaan ja tuo nauru on aivan valloittava. Pikkuneiti on kyllä tyytyväinen ja nauravainen, ei paljoa valita.
Nyt vois mennä itekkin päikkäreille, meillä kun esikoinen lähti tänään mummun ja vaarin kans Espanjaan kahdeksi viikoksi. Voi tätä ikävän tunnetta mikä nyt jo on vaikka kone lähtee vasta tunnin päästä. Itku meinasi tulla kun halipusut annettiin. Harmi vaan kun ens viikoksi on luvannut sinnekkin pilvistä ja sateita. Mutta skootterillahan voi ajaa pilviselläkin säällä. Poika 5 1/2 vuotias siis viime keväänä mummun luona espanjassa oli aina vaaarin kyydissä skootterissa, nököttää siinä vaarin jalkojen välissä. Hyvin se meni. Viime keväänä oltiin anopin luona espanjassa ja silloin kerrottiin hälle perheenlisäyksestä!!! Vähän jännitti silloin mitä tuumaa, mutta kovasti on iloinen toisesta pojanlapsestaan. Nytkin puhui Viiville että sittenkö olet vähän isompi niin tulet äitin kans espanjaan. Kovasti houkutteli jo nyt meitä sinne ois maksanu matkatkin mutta oon niin laiska etten kyllä vielä viitis matkustaa pienen kans. Ehkä syksyllä.
Mutta nyt menen niile päikkäreille...
Liili ja Viivi 10 vkoa ja 5 pvää
Tietenkin Viivi on 14 vkoa ja 5 päivää...
Tuosta pukemisesta, mulle se on aina ollut myös vaikeea siis esikoisen kans myös, onko liikaa vai liian vähän. Nyt olen Viiville laittanut jos autolla mennään niin ihan jo kevätpuvun (puuvilla päällinen ja ohaknen vuori) ja puuvillamyssyn ilman kypärälakkia. Ja äitiyspakkauksen nauravat lapaset ja turkoosit töpsykät jalkoihin. Väheni muuten autossa itku, liekö ollut toppapuku jo liikaa.
Vaunuihin laitan vanupuvun ja makuupussiin.
Ja nyt päikkäreille...
Kovin on tuulista täälläkin, ei viitsinyt millään lähteä siksi vaunuilemaankaan. Poika nukkuu nyt sitten terassilla päiväuniaan suojasa tuulelta. Sama sitten viettää vähän laiskottelu päivä, kun mieskin iltavuorossa, esikoinen vahtaa DVD elokuvaa ja syö välipalaa ja minä sitten istun täällä koneella. Joka päivä tulee pinot luettua, mutta kirjoittamaan innostun aika harvakseltaan! Olen myös seurannut lokakuisten pinoa ja huomannut heidän kärhämät ja tuntuu kyllä aika uskomattomalta heidän homma. Eihän aleta me jouluiset samalle linjalle, eihän? Tämän palstanhan pitäisi olla apu ja tuki ja vertaisryhmä kaikille perheille, tuntuu uskomattomalta, että jotkut tämän homman niin vakavasti ottavat, että aivan riiteleen pitää alkaa. Täällä käyminen ja kirjoittaminen/kirjoittamatta jättäminen on jokaisen oikeus ja vapaata toimintaa... No, se siitä. Itse ainakin olen saanut tältä palstalta paljon apua, tukea ja hauskoja hetkiä. Omat kaverini ovat useimmat aivan eri elämäntilanteessa, joten heidän kanssaan jutut ovat aivan toista luokkaa kuin kakkavaipan analysointi, tissiraivarit, lypsämiset, yöheräilyt ym... Joten suuri kiitos kaikille jouluisille " kavereille" .
Eetu on lyhentänyt yöuniaan aina vaan, joskus yöunet kestää vain sen vaivaiset 8 tuntia, miten se muka noin pienelle riittää? Päiväunia sitten nukkuukin n.4 tuntia+ kahdet pienemmät unet n. 30-60 min. Että ehkä ne sitten verottavat yöunien pituutta. Nyt on kyllä myös meillä jäämässä ne toiset lyhyemmät unoset pois illasta, kuten jollakin muullakin oli, oliko minean vauvalla? Mutta nyt pelkään sitten, että ne aikaistavat entisestään yöunille menoa ja kohta herätään jo klo 4...Huh ajatustakin :)
Muuten Eetu on kyllä aika tyytyväinen hereillä ollessaan, viihtyy pitkiä aikoja jumppalelun alla, muutaman päivän on jo tarttunut esineisiin, yrittää nyt kääntyä kyljelleen, että siitä se kääntyminen lähtee. Ääniä on tullut laajempi repertuaari, kiljahduksia, eri äänentaajuuksia ja moninaisempaa ääntelyä. Ja toissapäivänä nauroi ääneen eka kerran meidän esikoiselle, ja siitäkös esikoinen oli onnellinen, tosi suloisen kuuloista.
Meillä mennään vielä osittaisimetyksellä, välillä saadaan tissiraivareita, välillä pulloraivareita, välillä pumppaan ja annan pullosta, välillä syö tissistä, miten milloinkin ja tyytyväinen olen tähän menettelyyn, vaikka välillä raskaalta tuntuukin nuo raivarit. En ole ottanut suurta ressiä imetyksestä ja täysimetyksen onnistumisesta olen luopunut jo aikaa sitten. Tissimaitoa tulee kuitenkin sen verran, että homma saa jatkua vielä niin pitkään kuin mahdollista. Kiinteitä ajattelin aloittaa sitten kun tulemme pääsiäisen ajan reissulta, poika silloin 4kk ja risat. Tytölle aloitin aikanaan 3kk:n tietämillä vellit ja vajaa 4 kuisena pottuporkkana, mutta tyttö olikin siinä vaiheessa melkein korvikkeilla ja korvikkeita meni tosi paljon. Nyt pärjätään 200-300 ml vrk:ssa korviketta, joten kiirettä ei vielä siis ole. Jokainen saa mielestäni tehdä juuri niin kuin itsestä tuntuu parhaimmalta kiinteiden suhteen/imetyksen suhteen. En ymmärrä näitä imetysfanaatikkoja, jotka teilaavat kaikki alleen omalla näkemyksellä asioista. Jokainen äiti tekee varmasti kaikkensa oman lapsensa parhaaksi ja joskus se paras on se, että päättää olla ressaamatta imetyksen onnistumisesta ja valitsee esim. korvikkeiden aloituksen helpottamaan arkea. Ja sitä olen monesti miettinyt, että maidon määrää kasvatetaan imettämällä, imettämällä ja imettämällä, käytännössä koko ajan imettämällä, mietimpä vain, kuka silloin hoitaa muut lapset, kun mies on töissä? Ei kyllä onnistu meillä, ei!
Niin, olenko kertonut meidän pojan 3kk mittoja? 7600g ja 61 cm, pituus voi olla enemmänkin, koska laittoi niin kovasti mittaamista vastaan. Joten potra on poika meillä!
Nyt lopettelen!
T:Meimi79+Eetu 3kk 5pv+esikoinen 5v
Josko sitä itsekin pitkästä aikaa kirjoittais kuulumisia, lueskelen kyllä päivittäin, mutta jotenkin sitä on vaan niin laiska..=) Meillä on neiti oppinut nyt kääntymään. Viikon verran on on nyt pyöritty, ensin vain selältä mahalleen, mutta nyt mennään jo takaisinpäinkin. Kääntymistä on treenattava näköjään ihan koko ajan, millään ei enää malta vain makoilla. Mahalla ollessa niska tietysti väsyy ja sitä sitte kitistään, mutta jos menee likan kääntämään selälleen niin ponnaa samantien takaisin vatsalleen.
Kääntyminen on sen verran sekoittanut likan päätä, ettei enää malta nukkua kuin lyhyitä päiväunia. Heti kun herää niin pitää kääntyä, vissiin kokeilee, ettei unien aikana oo taidot ruostunu..=) Sitterissäkään ei enää pieneen aikaan ole pysynyt ilman vöitä, peppu punnataan heti ylös ja koitetaan kammeta pois. Kädetkin alkaa jo pikkuhiljaa tottelemaan paremmin, nyt jo tartutaan kaikkeen mahdolliseen: silmälasit saa kyytiä, samoin äidin hiukset ja kaulakoru..auts!
Muutenkin täällä kaikki hyvin. Yöt menee edelleen yhdellä syötöllä ja nyt on muutaman päivän ajan maisteltu maissivelliä ja hyvin uppoaa. Ihanan iloinen ja nauravainen neiti, oikea kikattelija. Joku (en muista kuka) tässä eräänä päivänä mietti kuka mahtaa plussata meistä jouluisista ekana. En minä kuitenkaan, vaikka vauvakuume onkin ihan sairas. Järki sanoo, että ei toista ihan vielä, mutta kun ne on niin ihania. Ja tämä vauva kasvaa ihan liian nopeasti!! Sitäpaitsi minulla on ikävä sitä ihanaa isoa mahaa... Ollaan vissiin päästy Nean kanssa liian helpolla, kun nyt jo lisää haluttaisiin. Nea saa kesällä uuden serkun, joten ainakin silloin pääsen taas nuuhkimaan vastasyntynyttä vauvaa. Voi olla, että viimeistään silloin sekoan ja pillerit lentävät nurkkaan.....
NiiskuPiisku ja Nea 3,5kk
Täälä poika painaa vaan 6375g ja pituutta 62cm... 3kk täyttää ensi viikolla..
Tuskinpa kukaan siitä pahastuu ;) (siis että avaat uutta pinoa..)
Voi että tekisi minunkin mieli jo antaa tytölle perunaa :P Mutta taidan malttaa mieleni ja antaa vasta Lapin reissun jälkeen.
Mäkin innostuin muuten muistelemaan vuoden takaisia tapahtumia *snif* Mä plussasin vasta 2.pääsiäispäivänä ja silloin oli rv4+4.. :O aargs..
Sitten mä panttasin ja haudoin raskautta noin viikon omassa päässäni kunnes uskaltauduin kurkkaamaan tuonne odotuspuolelle ;) Pelkäsin että jos liian aikaisin siellä toikkaroin niin ' kiroan' koko homman tjtn *pöhkö tikru* xD Mutta siellä oli silloin ainakin Quarra jo geimeissä..ja moni muu.. onpas haikea olo..ajatelkaa miten pitkä matka kuljettu yhdessä ja toisiamme tukien :' ) Ja nyt pällistellään ihania nyyttejä ja edelleen tuetaan ja tsempataan :)) ja annetaan vinkkejä jne jne. Liikkistä!! Ootte Ihquja!!
No mutta nyt pitää mennä nukuttamaan lapsosta joka leikkii isänsä kanssa tuolla makkarissa :D
Ihana jokellus kuuluu ja isin epävireinen laulu xD hih
Hyvää yötä vaan jouluiset mammat ja muksut :)
-Tiggr