Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hassua kun kävin terapeutin määräämissä verikokokeissa...

Vierailija
12.02.2017 |

Testattiin siis kilpirauhasarvoja. Samalla määrättiin virtsanäyte saatesanoilla: tää on ihan tämmönen perusnäyte. Ja kun menin labraan ja ihan hölmöläistä esitin ja kysyin hoitsulta, että mitä näistä testataan (toimitin siis samalla sen virtsan testattavaksi) niin hän luetteli verestä otettavat jutut ja virtsatestin kohdalla meni vähän vaikeaksi ja mutisi perusnäytteestä.

Kertokaa nyt mikä ihme se perusnäyte nyt on? :D mulla kävi heti mielessä huumausaineiden testaus, että eikö terapeutti kehdannut sanoa sitä siinä pelossa etten menisi sinne tai että se olisi jotenkin loukkaavaa? Ja ei, en siis käytä mitään, kilppariarvot oli myös normaalit. Masennuksen takia niitä kilppareitakin testattiin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli uutta mulle, että terapeutti lähettäisi verikokeeseen. Eikös ne kuitenkin kehoita ensin menemään lääkärin juttusille, joka sitten tekee lähetteen, mikäli katsoo tarpelliseksi. Ainasitä viisastuu.

Vierailija
2/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hassua, jos terapeutti tekee lähetteen verikokeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…

Tuossa ovat asiat jota yleensä virtsanäytteestä katsotaan. 

Vierailija
4/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeiden testauksesta täytyy informoida ihmistä ja sitä näytettä ei sitä paitsi noin vaan itse tuoda

labraan vaan se annetaan hoitajan läsnäollessa paikan päällä.

Luultavasti näyte oli tavallinen virtsan kemiallinen seulonta ja bakteeriviljely. Se jos mikä on perusnäyte. Tai sitten raskaustesti tai klamydianäyte. Siinä sulle yleisimmät näytteet. Mikään noista ei ole sellainen, että kukaan hoitaja "menisi vaikeaksi" - ihan arkipäivää ovat.

Sitä kyllä ihmettelen, että oikeastiko terapeutti on määrännyt jotain kokeita. 

Vierailija
5/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terapeutti oli psykiatri, eli siis lääkäri, niin voi tietysti lähettää labrakokeisiinkin. Ihan kiva olisi tietysti potilaallekin kertoa, mitä testataan. Voihan sitä myös potilaskin kysyä. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet vaikuttaa aika samanlaisilta kuin masennusoireet, samoin esim. hoitamaton virtsatietulehdus voi oireilla monella tapaa. Ihan fiksulta vaikuttaa terapeuttisi, kun haluaa katsoa nuo asiat, ennen kuin määrää esim. lääkitystä.

Vierailija
6/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli uutta mulle, että terapeutti lähettäisi verikokeeseen. Eikös ne kuitenkin kehoita ensin menemään lääkärin juttusille, joka sitten tekee lähetteen, mikäli katsoo tarpelliseksi. Ainasitä viisastuu.

Hän on siis oikeasti sairaanhoitaja, jolle käyn puhumassa ja pidän häntä siis terapeuttinani koska siitä on ollut apua. Eli ei, hän ei ole oikea terapeutti. Hän ei tehnyt lähettä, hän vain ilmoitti, että verikokeisiin ja virtsatesteihin mennään aina kun heidän pisteellään aloitetaan asiakkaan kanssa hoitosuhde. Sinne mennään siis muutenkin, minun tapauksessani vain kiinnosti varsinkin sulkea kilpirauhasen vajaatoiminta ulos (masentuneisuus, väsymys, itkuisuus, saamattomuus, periytyvyys, hiukset ohentunut, paino noussut jnejne.) Koska jos olisin sairastanut sitä, niin tottakai olisi aloitettu lääkitys ja katsottu miten se auttaa.

Vittu tää on ärsyttävä palsta, kysyy jotain yksinkertasta kun ajattelee, että joku saattaisi antaa asiaan suoraan vastauksen niin ei, tartutaan kaikkeen epäolennaiseen :D Oliko toi äskeinen selitys nyt tarpeeksi tyhjentävä vai vieläkö pitää tarkentaa?

Vierailija
7/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on siis oikeasti sairaanhoitaja, jolle käyn puhumassa ja pidän häntä siis terapeuttinani koska siitä on ollut apua. Eli ei, hän ei ole oikea terapeutti. Hän ei tehnyt lähettä, hän vain ilmoitti, että verikokeisiin ja virtsatesteihin mennään aina kun heidän pisteellään aloitetaan asiakkaan kanssa hoitosuhde. Sinne mennään siis muutenkin, minun tapauksessani vain kiinnosti varsinkin sulkea kilpirauhasen vajaatoiminta ulos (masentuneisuus, väsymys, itkuisuus, saamattomuus, periytyvyys, hiukset ohentunut, paino noussut jnejne.) Koska jos olisin sairastanut sitä, niin tottakai olisi aloitettu lääkitys ja katsottu miten se auttaa.

Vittu tää on ärsyttävä palsta, kysyy jotain yksinkertasta kun ajattelee, että joku saattaisi antaa asiaan suoraan vastauksen niin ei, tartutaan kaikkeen epäolennaiseen :D Oliko toi äskeinen selitys nyt tarpeeksi tyhjentävä vai vieläkö pitää tarkentaa?

No johan sulle vastattiin tuossa - jäikö jotain epäselväksi vielä? Taidat tosiaan ollakin terapian tarpeessa....

Vierailija
8/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeiden testauksesta täytyy informoida ihmistä ja sitä näytettä ei sitä paitsi noin vaan itse tuoda

Luultavasti näyte oli tavallinen virtsan kemiallinen seulonta ja bakteeriviljely. Se jos mikä on perusnäyte. Tai sitten raskaustesti tai klamydianäyte. Siinä sulle yleisimmät näytteet. Mikään noista ei ole sellainen, että kukaan hoitaja "menisi vaikeaksi" - ihan arkipäivää ovat.

Kiitos selvennyksestä. Eli varmaan testattiin että olenko raskaava vai olenko vain lihava. Siksi varmaan olivat niin vaikeena molemmat etten loukkaannu ja masennu entisestään :)

Vierailija
9/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan sulle vastattiin tuossa - jäikö jotain epäselväksi vielä? Taidat tosiaan ollakin terapian tarpeessa....

Vittu sä oot vajaa :D et taida itsekkään olla ihan terävimmästä päästä.

Vierailija
10/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kanta.fi. Siellä näkyy mitä kokeita on otettu.

Vierailija
11/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä. Eli varmaan testattiin että olenko raskaava vai olenko vain lihava. Siksi varmaan olivat niin vaikeena molemmat etten loukkaannu ja masennu entisestään :)

Höpö höpö. Olen itse labrassa töissä ja voin kertoa, että mistään tuollaisesta ei todellakaan "olla vaikeana". Noita näytteitä otetaan vaikka kuinka paljon joka päivä, niissä ei ole mitään ihmeteltävää tai merkillepantavaa. Emmekä sitä paitsi edes tiedä onko ihmisellä jokin masennusdiagnoosi vai ei, koska emme näe potilastietoja.

Voit sitä paitsi itse katsoa netistä mitä tutkimuksia sinusta otettiin, jos sinulla on tutkimukset esim. lähetepaperissa tai sitten kanta.fi:stä.

Vierailija
12/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn myös sairaanhoitajan juttusilla eikä minua ole lähetetty kokeisiin vaikka mielelläni olisin käynytkin kokeissa.

Vierailija
13/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se virtsan "perusnäyte" kertoo vain sen, että onko sinulla bakteereita virtsanäytteessä (=virtsatieinfektio) tai onko ehkä albumiinia (=proteiinia) tai erytrosyyttejä (=verisoluja) tai glukoosia (=sokeria).  Ei sen mystisempää. Jos sinulta olisi haluttu virtsasta raskaustesti tai sukupuolitautitesti tai huumetesti, niin sinulle olisi kyllä kerrottu siitä. Huumetestaus virtsasta otetaan aina valvotuissa olosuhteissa.

Vierailija
14/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Offtopic, minulta testattiin v. 1994 hi-virus, eikä asiasta informoitu minua. 

Vierailija
15/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen itse labrassa töissä ja voin kertoa, että mistään tuollaisesta ei todellakaan "olla vaikeana". Noita näytteitä otetaan vaikka kuinka paljon joka päivä, niissä ei ole mitään ihmeteltävää tai merkillepantavaa. Emmekä sitä paitsi edes tiedä onko ihmisellä jokin masennusdiagnoosi vai ei, koska emme näe potilastietoja.

Voit sitä paitsi itse katsoa netistä mitä tutkimuksia sinusta otettiin, jos sinulla on tutkimukset esim. lähetepaperissa tai sitten kanta.fi:stä.

Joo hyvin mahdollista, että "kuvittelin" sen vaikeana olon, mutta en vieläkään tajua miksei siitä voinut luetella testattavia asioita? Se oli se koko jutun pointti, kun kiinnosti mikä se perusnäyte on, itselle kun nää ei oo mitään perusjuttuja.

16/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntakohtaista? Meillä ei näy mitkään labrat omakannassa edes senkään jälkeen, kun lääkäri on soittanut tuloksista. Hus:n labroista kyse.

Vierailija
17/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytteenottajalla saattoi olla menkat ja kipuja, tai ärtyvä suoli ja ilma kiertää kipeästi. Jälkimmäisen kohdalla ainakin itselle tulee "vaikea ilme".. eikä liity mitenkään muihin ihmisiin, vaan omiin vaivoihin.

Jos sinusta ap tuntuu usein, että kaikkien muiden ilmeet ja eleet tarkoittavat jotain niin se on itsekeskeisyyden/mt-ongelman oire ja hyvin yleistä myös sosiaalisesti ongelmallisille ujoille. Silloin kannattaa mennä oikealle terapeutille eikä hoitsulle.

Vierailija
18/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ! Ap, voit itse tosiaan tarkistaa, mitä sinulta on testattu ja mitkä olivat tulokset. Ihan turha arvailla, mitä sinulta ehkä on tutkittu, koska se on aivan tapauskohtaista, emmekä voi asiaa tietää.

Sisään pääsee pankin verkkotunnuksilla.

https://tunnistaminen.suomi.fi/sivut/discovery-page/?entityId=https%3A%…

Vierailija
19/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ensiavun labrassa töissä ja siellä kaikilta lisääntymisikäisiltä naisilta otetaan raskaustesti verestä osana peruspakettia. Koska ikinä ei potilaskaan voi olla täysin varma, ja mitään sikiötä vauroittavaa lääkitystä ei viitti ilman varmistusta aloittaa jne. Lääkärit ei ilmeisesti aina kerro, että mitä kokeita otetaan, kun meiltä näytteenottajilta usein kysellään että mitä testataan. Jotkut jostain syystä välillä loukkaantuu tosta raskaustestistä ja ottaa sen henkilökohtaisesti. Siksi välillä jätän sen mainitsematta ja mutisen vaan jotain, kun en jaksa sitä turhaa sättimistä.

Vierailija
20/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntakohtaista? Meillä ei näy mitkään labrat omakannassa edes senkään jälkeen, kun lääkäri on soittanut tuloksista. Hus:n labroista kyse.

Siinä voi olla joidenkin päivien tai viikkojen viive ennen kuin näkyvät.