Kuka av-mamma osaa tehdä karjalanpiirakoita? Onko tosi vaikeaa?
Haluaisin kokeilla mutta jos kaikki vaiva onkin ihan turhaa ja tulee vain sotkua :( Osaako joku antaa vinkkejä?
Kommentit (13)
Isotöistä tehdä mutta ei hankalaa. Vielä helpompi kun ostaa taikinapulikan sen sijaan että yrittää pärjätä kaulimella
Karjalanpiirakkataikinan kuuluu olla melko kovaa, paljon ruisjauhoja. Pilaamaan ei pysty, taikina raskas veivattava.
Oon tehny pari kertaa ihan ite keittokirjan ohjeiden mukaan. Kyllä siinä aikaa palaa: ensin pitää keittää riisipuuro ja jäähdyttää se. Yksi asia on mulle jäänyt mysteeriksi: vaikka oon paistamisen jälkeen pehmittänyt vesi-voisulaseoksessa niitä piirakoita, niin silti on reunat jääneet vähän sitkeiksi. Mutta silti hyviä olivat, munavoilla, ilman muuta 😋 Vaikka kestää kauan, niin mukavaa puuhastelua.
Ei se vaikeaa ole, tein joskus parikymppisenä silloin teini-ikäisen siskoni kanssa ja hyvin onnistuttiin niin ei voinut kovin monimutkaista hommaa olla :D
Ei ole vaikeaa. Keität riisi- tai ohrapuuroa. Teet ruisjauhoista taikinan ja kaulit sen soikeanmuotoisiksi levyiksi. Laitat jäähtynyttä puuroa keskelle taikinalevyä ja rypytät reunat ja pistät uuniin. Ja pian sulla onkin karjalanpiirakoita.
Minäkin olen tehnyt, mutta varmaan sitten tein jotain väärin kun en kokenut ollenkaan hankalaksi.
Kaikki sanoo että rypytys on vaikeaa, mutta omasta mielestäni vaikeinta on saada pohjat pyöreiksi. Ja ei kannata hermostua jos lopputulos ei näytä samalta kuin kaupan piirakat, jokaisella leipurilla on oman mallinen piirakka! ;)
Ihan helppoja on tehä. Työvaiheita on monta, joten määrästä riippuen voi mennä tovi, jos täytteen tekee leipomista varten eikä käytä jämäpuuroo/-muusia.
Ei ole vaikeaa, mutta aikaavievää on.
Taikinan tekee parissa minuutissa, mutta riisipuuroon menee yli puoli tuntia. Näin talvella puuro on kätevä viilentää ulkona.
Jos päädyt tekemään niin muista kaulia kuorista tarpeeksi ohuita ja älä kitsastele suolan kanssa, ohjeen mukaan. Rypyttämisen aloitan keskeltä ylöspäin ja käännän piirakan ja taas keskeltä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny pari kertaa ihan ite keittokirjan ohjeiden mukaan. Kyllä siinä aikaa palaa: ensin pitää keittää riisipuuro ja jäähdyttää se. Yksi asia on mulle jäänyt mysteeriksi: vaikka oon paistamisen jälkeen pehmittänyt vesi-voisulaseoksessa niitä piirakoita, niin silti on reunat jääneet vähän sitkeiksi. Mutta silti hyviä olivat, munavoilla, ilman muuta 😋 Vaikka kestää kauan, niin mukavaa puuhastelua.
Kai olet myös pitänyt niitä sen jälkeen vähintään puoli tuntia keittiöpyyhkeen tai kuvun alla?
Vierailija kirjoitti:
No ei ole vaikeaa. Uusavuttomien mammojen kannattaisi mennä vaikka martta-kerhon perusruoanlaiton kursseille. Etkö muka ole edes kotitaloustunneilla niitä tekemään?
Melkoista kädettömyyttä.
Mies37v
Hei Mies37 ! Olen kai sitten uusavuton mamma! Kotitaloustunnilla 17 vuotta sitten tein varmasti karjalanpiirakoita yhden kerran, mutta uusavuttomuuttani olen sen unohtanut.
Laiskuuttani luin opiskeluaikoina vapaailtoina kirjoja sen sijaan, että olisin vääntänyt karjalanpiirakoita. Nyt kadun syvästi ja kärsin seurauksista.
Täytyypä ottaa ja googlata ja etsiä lähin martta-kerhon perus ruuanlaittokurssi.
Kaikista lähin näyttää olevan Helsingissä eli 1100 kilometrin päässä. Hittovie kun en uusavuttomuuttani taida pystyä mahduttamaan kurssia arkeeni.
Mitä teen Mies 37!??
Huono ihminen olen! Koko perhe kärsii! Ottakaa multa lapset huostaan!
Älkää tehkö samaa virhettä minkä itse tein!!!!
Up