Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia rajoja teidän 16-17vuotiailla lapsilla on?

Vierailija
03.02.2017 |

Meidän nuorilla ei oo tuossa iässä ollut oikeastaan enää minkäänlaisia rajoja, ovat jo sen verran isoja. Ylä-asteella oli kuitenkin vielä rajat. 13-14vuotiaalla viikonloppuna kotiintuloaika oli klo 22:00, 15-vuotiaalla klo 23:00, arkisin aina klo 20:00 jos koulusta tultu suoraan kotiin ja tehty läksyt, jos ei oo läksyjä tehty niin sitten kotiin tultiin klo 18:00. 12-vuotiaana meillä sai alkaa katsomaan K16 ohjelmia ja pelata sellaisia pelejä, 13-vuotiaana K18 ohjelmat ja pelit, lapset ymmärtäneet ettei ne ole todellisuutta ja kun eivät ole noista painajaisiakaan nähneet, niin ei ole ollut syytä kieltää. Kyllähän sitä murrosikäisillä ja teineillä pitää jo jotain vapauksia olla ja antaa vähän tehdä kiellettyjä juttuja, niin mielummin nii että nuoret viettää kotona leffa iltaa kuin olisivat kylällä tai kaupungissa ryyppäämässä. ;) meikkaamisen ja hiusten värjäämisen olen antanut tyttöjen aloittaa 13-vuotiaana kun meni ylä-asteelle, sitä aiemmin ei minun mielestä tarvitse. 16-vuotiaasta lähtien ei oo lapsilla ollut kotiintuloaikoja, kunhan osaavat huolehtia hyvin opiskelusta ja tuon ikäisten ollaan annettu välillä käydä myös bilettämässä, kun on jo täysi-ikäisiäkin kavereita ja moni heistä juo, niin sillon todennäköisesti omakin lapsi juo vaikka salaisesti, mutta en mitenkään erityisesti kannata ja suosittele päihteitä lapsilleni... itsekin kyllä alkoholia juon, mutta kohtuudella, niin kuin suuri osa ihmisistä joten ei se niin kamala synti ole joskus käydä viihteellä! :) tärkeintä mulle on, että mun lapset pystyy olemaan avoimia ja rehellisiä vanhemmilleen, siksi ei tarvitse salassa juoda. Onneksi ylä-aste aikakin meni suht ongelmitta, lapset sen verran kilttejä, niin pystyy luottamaan myös siihen että osaavat järkevästi ottaa alkoholia. Eri asia olisi jos ois villit lapset, sillon varmasti pysyis tiukat rajat 18v asti! mutta luotettavuudella ovat saaneet enemmän vapauksia.... Tiedetään myös onneksi suurinpiirtein minkälaisia lasten ystävät ovat olleet, niin tietää minkälaisissa porukoissa pyörii, missä päin liikkuu ja puhelin aina mukana, niin saa tarvittaessa yhteyden. Meillä myös 16-17vuotiaana saanut muuttaa pois kotoa, jos ovat löytäneet oppisopimuspaikan tai opiskelun lisäksi työpaikan, jotta pystyy kustantamaan oman elämisen, sitä me vanhemmat ei tietenkään tehdä, koska jos meinaa kotoa muuttaa pois ja elää kuin aikuinen, niin ensisijainen juttu siinä on se, että pystyy elättämään itsensä... Toki vanhempina tuetaan rahallisesti joissakin hankinnoissa, kun opiskelijoilla tekee monesti rahasta tiukkaa. :)

T. Äiti 51v, rakkaat lapset 21v, 19v, 8v.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään rajoja. Olen sanonut että kun luottamus menee, niin sitten kiristyy kaikki. T: lapset 22v, 16v, 14v ja 6v ( kaikki täyttävät vielä tänä vuonna vuoden noista)

Vierailija
2/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien kuuluu antaa rahaa lapsilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täytynyt rajoja välillä kiristää, kun on hölmöillyt. Esim.koulusta lintsaaminen aiheutti sitä.

Onneksi silti on hyvät ja avoimet välit.eikä lapsi esim.aio salata wilmaansa meiltä, kun täyttää 18.

Vierailija
4/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhempien kuuluu antaa rahaa lapsilleen.

Ala-ikäisille kyllä, mutta täysi-ikäisen tulee pääasiassa pärjätä omillaan ja myös siinä vaiheessa, kun aikoo muuttaa kotoa pois. Tämä on sitä aikuisuuden realismia.

Vierailija
5/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään sääntöjä. Kotiintuloajat tapauskohtasesti ja koulujutut aina tehtynä. Rahaa saa kun perustelee tarpeen. Meikkaamista opeteltiin 11-vuotiaana

Vierailija
6/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli täysi-ikäisyyteen rajat arkisin kotiin klo 19 ja vkoloppuisin klo 21. Täysi-ikäistyttyäni sain arkisin luuhata tuonne yhdeksään illalla ja yhteentoista sitten viikonloppuisin. Koulun jälkeen aina piti olla kotona kunnes läksyt oli tehty.

Vierailija
7/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täytynyt rajoja välillä kiristää, kun on hölmöillyt. Esim.koulusta lintsaaminen aiheutti sitä.

Onneksi silti on hyvät ja avoimet välit.eikä lapsi esim.aio salata wilmaansa meiltä, kun täyttää 18.

Mä en oo ees ikinä jaksanu sitä wilmaa lukea, ala-asteelaiselta läksyt aina tarkastan, mutta ylä-asteelaisen kohdalla olen luottanut siihen, että osaa hoitaa läksynsä ja jos tulee jotain vakavaa, niin opettaja kyllä soittaa. Jos saataisiin tietää, että koulusta lintsataan, läksyt jätetään tekemättä, kokeista tulee huonoja numeroita lukemattomuuden takia, niin sitten kyllä tulisi saarnaa ja jopa kotiarestia! Meillä lapset tietää tämän, niin siksi ovat toimineet pääasiassa tunnollisesti koska tietävät sillä saavansa vapauksia. :) jos eivät olisi tunnollisia, niin rajat kyllä sillon tiukkenee.

Vierailija
8/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ees ikinä jaksanu sitä wilmaa lukea, ala-asteelaiselta läksyt aina tarkastan, mutta ylä-asteelaisen kohdalla olen luottanut siihen, että osaa hoitaa läksynsä ja jos tulee jotain vakavaa, niin opettaja kyllä soittaa. Jos saataisiin tietää, että koulusta lintsataan, läksyt jätetään tekemättä, kokeista tulee huonoja numeroita lukemattomuuden takia, niin sitten kyllä tulisi saarnaa ja jopa kotiarestia! Meillä lapset tietää tämän, niin siksi ovat toimineet pääasiassa tunnollisesti koska tietävät sillä saavansa vapauksia. :) jos eivät olisi tunnollisia, niin rajat kyllä sillon tiukkenee.

Ok

Vierailija
9/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli täysi-ikäisyyteen rajat arkisin kotiin klo 19 ja vkoloppuisin klo 21. Täysi-ikäistyttyäni sain arkisin luuhata tuonne yhdeksään illalla ja yhteentoista sitten viikonloppuisin. Koulun jälkeen aina piti olla kotona kunnes läksyt oli tehty.

Täysi-ikäisen elämää ei voi ja ei kuulu enää rajoittaa, on oikeus olla aikuinen.

Vierailija
10/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäisen elämää ei voi ja ei kuulu enää rajoittaa, on oikeus olla aikuinen.

Suomessa

Vierailija
11/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut muuttavat 15-vuotiaina pois lapsuuden kodistaan. Tarvitseeko 16-17 -vuotiaat oikeasti vielä vanhempien asettamia rajoja? Lapset täytyy kasvattaa ajoissa.

Vierailija
12/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinpä kirjoitti:

Jotkut muuttavat 15-vuotiaina pois lapsuuden kodistaan. Tarvitseeko 16-17 -vuotiaat oikeasti vielä vanhempien asettamia rajoja? Lapset täytyy kasvattaa ajoissa.

Suomi on yksi harva maa, jossa lapsista halutaan äkkiä aikuisia ja eroon.

Vierailija
13/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinpä kirjoitti:

Minustakin parhain tapa kasvattaa lapset järkeviksi aikuisiksi, on se että saa vastuuta ja vapautta askel kerrallaan, eikä niin että kaikki maailman vapaudet aukee eteen vasta just silloin kun täyttää 18.

Vierailija
14/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina oltu todella tiukkoja yhdyssanojen kanssa. Yläaste on yläaste, ei ylä-aste. Eikä meillä ole saanut meinata, on pitänyt aikoa.

Että sellaiset rajat.

Vierailija
15/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näinpä kirjoitti:

Mun kaksi tyttöä on jo aikuisia ja asuu omillaan, ollaan edelleen läheisiä, mutta eri tavalla kuin sillon kun he asuivat vielä kotona, en koskaan halua lapsistani eroon. En oo ikinä pakottanut heitä aikuistumaan, tytöt ovat itse ottaneet jo nuorina vastuuta asioista ja halunneet aikuistua varhain. Ylpeä olen heistä ja siitä, että ovat nuorina ottaneet jo asioista vastuuta.

Vierailija
16/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näinpä kirjoitti:

Mun kaksi tyttöä on jo aikuisia ja asuu omillaan, ollaan edelleen läheisiä, mutta eri tavalla kuin sillon kun he asuivat vielä kotona, en koskaan halua lapsistani eroon. En oo ikinä pakottanut heitä aikuistumaan, tytöt ovat itse ottaneet jo nuorina vastuuta asioista ja halunneet aikuistua varhain. Ylpeä olen heistä ja siitä, että ovat nuorina ottaneet jo asioista vastuuta.

Joo, eri asia.

Vierailija
17/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän se periaate, että kenen katon alla nukkuu, sen sääntöjä seuraa.

Vierailija
18/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sääntö meillä on, että pitää ilmoittaa jos ei tule yöksi kotiin.

Vierailija
19/19 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän se periaate, että kenen katon alla nukkuu, sen sääntöjä seuraa.

Niin eli jos asuu vaikka kimppakämpässä, niin joku kimppakämpän asukkaista saa määrätä mihin aikaan muiden asunnossa asuvien on tultava kotiin? tuo kuulostaa minusta aikuisen perusoikeuksiin kuuluvan vapauden riistämiseltä. Saahan sitä vaikka keskellä yötä tulla kotiin, jos osaa vaan tulla hiljaa ja ei herätä tahallaan muita... En näe mikä tuossa on ongelmana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi