Vastuu lapsista kuuluu aina vanhemmille
Voisi kuvitella että kun lapsia tieten tahtoen hankkii niin kantaisi myös sen vastuun.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että suurimmalle osasta vanhempia itsestäänselvyys.
Sulla on melkoinen kuvitelma.
Mielenkiintoista. Kerro ihmessä lisää.
Tämä olikin minulle ihan uutta. Sinulla on varmasti aiheeseen lisää yhtä älykkäitä mielipiteitä, joita me muut emme olekaan oivaltaneet.
Niin luulis. Suomessa se sysätään kaikille aikuisille. Ihan paskaa niille, jotka hoitavat omat mukulansa ja/tai työnsä ja vielä pitää laiskojen lusmujen pennutkin huolehtia.
No on ne lapset myös yhteiskunnan vastuulla, sikäli että heille pitäisi tarjota kunnollinen päivähoito ja koulu. Ei vanhempi voi pitää kotona 20-vuotiaaksi.
Nykyisin vastuussa on isovanhemmat. Vedotaan siihen, että kun haluat lapsia, niin sitten kannat niistä vastuun hautaan saakka ja etenkin aikuisten lastesi seksielämä ja parisuhde ovat vastuullasi. Jos et ota lapsenlapsia tämän tästä yökylään, saat kärsiä seuraukset eli lapsesi eroaa ruuhkavuosien uupumuksen takia. Ja siksi, että peitto ei heilu tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin vastuussa on isovanhemmat. Vedotaan siihen, että kun haluat lapsia, niin sitten kannat niistä vastuun hautaan saakka ja etenkin aikuisten lastesi seksielämä ja parisuhde ovat vastuullasi. Jos et ota lapsenlapsia tämän tästä yökylään, saat kärsiä seuraukset eli lapsesi eroaa ruuhkavuosien uupumuksen takia. Ja siksi, että peitto ei heilu tarpeeksi.
No jaa...Olen 70-luvun lapsi ja kyllä meitä siskoni kanssa hoitivat meidän isovanhempamme aivan valtavan paljon enemmän kuin mitä omat vanhempamme meidän lapsia hoitavat. Ja sama kaikilla tuntemillani ihmisillä.
Esim. lapsen sairauden vuoksi ei vanhempiemme tarvinnut olla pois töistä varmaan ikinä, aina oltiin mummilla ja kesät kaiket mökillä isovanhempien kanssa.
Ei nykyisovanhemmat ehdi hoitaa lapsenlapsia, eikä tarvitsekaan. Mutta he saivat kyllä aikanaan hoitoapua.
Aloittajan kanssa olen tietty samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Aha, kerropa tuo lapsen isovanhemmille joiden luona lapsi on ollut yökylässä neljä kertaa 16 vuoden aikana. Kaikki nämä kerrat pakollisista työmatkoista johtuen.
Sikäli olet väärässä, että suurin osa ihmiskuntaa kasvaa nykyisinkin aikuisuuteen osana kotiseutunsa yhteisöä, ja suomen kasvatusmalli on on kasvatusmallina historiallinen poikkeus. Kaikki aikuiset on samassa veneessä vastuussa lasten rajoista ja kasvatuksesta. Lpaset ei ole äidin tai isän tärkeydentunteen välikappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, kerropa tuo lapsen isovanhemmille joiden luona lapsi on ollut yökylässä neljä kertaa 16 vuoden aikana. Kaikki nämä kerrat pakollisista työmatkoista johtuen.
Aha, asia ei voi mitenkään olla toisin kuin sinun perheessä?
Vastuuntunnottomat vanhemmat sysää lapsensa muille kun lasten kasvatus ei menekään niin kuin elokuvissa. Se on vastuuttomuutta. Näitä kuulee että "en tiennyt" sen olevan niin rankkaa, ja sysätään lapsia tukiperheisiin jotta itse voi elää kuin teini. Tällaista on näkynyt ja säälittää lapset. Varmasti lisääntyy ongelmat kun nämä kasvavat isoiksi.
Lapsikin on ajatteleva olento, kyllä häneltäkin pitää jonkinlaista vastuuta tekemisistään odottaa.
Olen yksinhuoltaja ja sairastuin vakavasti. Kyllä olen osan vastuusta joutunut vierittämään yhteiskunnan ja lapsen isovanhemman harteille, sori. Ei ehkä kannata ajatella liikoja toisten elämästä jos ei siitä paljon tiedä. Aina voi tapahtua jotain, vaikka olisi aikonut vastuun kantaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vastuuntunnottomat vanhemmat sysää lapsensa muille kun lasten kasvatus ei menekään niin kuin elokuvissa. Se on vastuuttomuutta. Näitä kuulee että "en tiennyt" sen olevan niin rankkaa, ja sysätään lapsia tukiperheisiin jotta itse voi elää kuin teini. Tällaista on näkynyt ja säälittää lapset. Varmasti lisääntyy ongelmat kun nämä kasvavat isoiksi.
Tukiperheisiin on pitkät jonot ainakin meidän kaupungissa, eikä niitä kyllä niin vaan saa ihan siksi että haluaa "omaa aikaa".
Vierailija kirjoitti:
No on ne lapset myös yhteiskunnan vastuulla, sikäli että heille pitäisi tarjota kunnollinen päivähoito ja koulu. Ei vanhempi voi pitää kotona 20-vuotiaaksi.
Ei yhteiskunta ole noista vastuussa tai ei ainakaan pitäisi olla.
Voisi kuvitella että suurimmalle osasta vanhempia itsestäänselvyys.