Suolisto-ongelmat ja fitness
Miksi nämä niin usein yhdistyvät? Aiheuttaako fitness-ruokavalio ongelmia, esim. krohnin tautia?
Kommentit (6)
Riippuu varmaan ruokavaliosta. Oma vatsani menisi aivan sekaisin jostain palautusjuomista, proteiinilisäainepatukoista tms. käsitellystä kököstä.
Fitnestä harrastan mutta syön hyvin.
Mun vatsa ei tykännyt pidemmän päälle korkeaproteiinisesta ruokavaliosta. Ilmaa oli paljon vatsassa ja kakan koostumus vaihteli jatkuvasti. Käyn edelleen salilla, mutta olen vaihtanut ruokavalion normaaliksi. Mieluummin terve vatsa ja vähemmän lihasta, kuin pakottava vatsa ja hieman enemmän lihasta.
- maitopohjaiset proteiinijauheet saavat ainakin mun suoliston ihan sekasin
- kun on käyttänyt makeutusaineita sisältäviä makurahkoja paljon --> vatsa voi alka temppuilemaan
- rahkan suuri kulutus
- tosi monen fitness-harrastajan ruokavalioon kuuluu nocco, sisällössä on mm. suklaroosia ja kaikkea sontaa
Usein nää fitness-harrastajat syö lisäaineilla kyllästettyä ruokaaa. Kun saadaan proteiinituotteeseen makeutta, mutta ei kuitenkaan kaloreita, pumpataan tuote täyteen makeutusaineita ja lisäaineita. Ei voi kuvitellakaan, että sellainen tekisi hyvää kropalle pitkällä aikavälillä.
Ja täähän riippuu ihan siitä kuinka paljon siitä ruokavaliosta tulee purkista. Makeutusainemoskat saa kenen tahansa suoliston sekaisin, oikea ruoka vähemmän vaikka olisikin makroiltaan normaaliin nähden vinksallaan.
Eivätköhän proteiinijauheet ole yleisin suolisto-ongelmien aiheuttaja salifriikkien joukossa.
Kävin kerran treffeillä miehen kanssa. Kuulemma yritti saada lisää massaa ja henkilöllä olikin isoja tonkkia jotakin proteiinijauhetta keittiössä. Kävi sitten vessassa ja niiden järkyttävien varpusparviäänien jälkeen en enää voinut harkita asuntoon jäämistä yöksi. Kamalaa kuunneltavaa.
Episodista jäi minulle pienimuotoinen trauma ja vielä 15 vuotta tapahtuman jälkeen mietin millaista pörinää proteiinirehuja syövien treenaajien wc-tiloista mahtaa kuulua.