Lapsi 7 v pelkää
Siis apua, mitä tehdä, kun ekaluokkalainen poika on kattonut kaverillaan sen isoveljen jotain videota ja nyt pelkää, että meille kotiin tulee joku murhamies tms. Oon yrittänyt puhua järkeä, mutta ei tunnu auttavan. Poika haluaa koko ajan olla samassa tilassa aikuisen kanssa.
Tämä ei musta ole enää normaalia pelkoa vaan hysteriaa. Mä en voi satavarmasti luvata, ettei ketään tule meille kotiin. Pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, mutta tuttavapiirissä kävi juuri murtovaras, kun perhe oli kotona nukkumassa.
Pikkuisen jo häiritsee arkea, kun poika tuppautuu vessaan ja vaatii, että nukutaan vieressä.
Onko jollain kokemusta. Kuuluuko jotenkin ikäkauteen, onko pelot mennyt itsestään ohi. Itsekin muistan lapsena pelänneeni milloin mitäkin, mutta jotenkin pystyin sen pelon kanssa olemaan. Hyviä vinkkejä vastaanotetaan.
Kommentit (4)
Teillä taitaa pelko kulkea sukupolvesta toiseen?
Jotkut lapset pelkäävät enemmän kuin toiset, ovat herkempiä. Minulla on kaksi lasta, jotka nyt eivät TV:stä ole väkivaltaviihdettä katsoneet, mutta ei esikoinen sen kummemmin mitään sätkyjä saanut, jos jossain Poirotissa näkyi (siisti) ruumis, mutta nuorempi, nyt 9-v. poika, ei kestä. Isompi on nyt yläkoulussa ja pelaa tietokoneella CS:ää monta tuntia päivittäin (siis tappopeli, mutta ei kaiketi raaimmasta päästä), sen jälkeen hän on ihan iloinen ja rauhallinen. Kuopus kuormittuu paljon enemmän jo ihan kesyistä peleistä. Mutta sen mukaan mennään. Olen itsekin aika arka ihminen, joten on helppo ymmärtää säikyn lapsen tilanne.
Meillä vielä miehen 10v tyttökin pelkää vastaavia juttuja. Ei suostu nukkumaan yksin, jne. Ei siinä auta kuin kestää että kuuluu kehitykseen.
"Pikkuisen jo häiritsee arkea, kun poika tuppautuu vessaan ja vaatii, että nukutaan vieressä."
Kyllä lapsi teiltä tukea ja turvaa haluaa sekä lohtua omalle pelolle...