Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiva Koulujen määrä putosi 2300:sta 900:aan koska koulut eivät halua maksaa materiaaleista (n. 0,60 €/oppilas)

Vierailija
30.01.2017 |

Noh, toivottavasti kiusaamisenvastaista toimintaa jatketaan kuitenkin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluilla on rahat niin vähissä, että joutuvat karsimaan ihan kaikesta. Jos ne oppineet jo systeemit, niin miksi pitäisi vielä maksaa...

Vierailija
2/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin oppikirjoja kuin jotain sanahelinää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko yhtään, millaisilla kengännauhabudjeteilla kouluja Suomessa pyöritetään? Rahaa ei ole yhtään ja se, mikä on, pannaan tietokoneisiin, koska ne ovat autuuden avain. Ja nekin rahat näköjään niistää joku vilunkiveikko välistä.

Vierailija
4/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva Koulu on pelkkää rahankeruuta höpö-höpö-materiaalilla. Mitään todistettavia tuloksia ei kellään ole esittää. Koulujen työrauha- ja häiriökäytösongelmat ovat syvemmällä yhteiskunnassa eikä niitä korjata hoitamalla oireita. Koulukiusaajat nauravat säännöille koska eivät tunnusta auktoriteetteja. Siinä ei auta vaikka koulu maksaisi 60 senttiä per oppilas jollekin helppoheikille.

Vierailija
5/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KiVa -koulu eli kiusatkaa vaan -koulu. Moiseen roskaan ei kannata rahaa laittaa, kun ei sillä koulukiusaamista lopeteta kuitenkaan.

Vierailija
6/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin koulussa Kiva Koulu. Just joo. Kiusaamista ei ohjelmilla poisteta. Kaikenlaista kiusaamista, ulkopuolelle jättämistä, merkitseviä katseita, puhelimella tapahtuvaa kiusaamista ei koskaan sada kitkettyä koska jotkut vanhemmat ei edes halua tiedostaa tai tunnustaa että heidän lapsensa voisi olla kiusaaja. Omaa tyttöänikin kiva koulussa yksi suosittu tyttö kiusaa. Jalka saattaa vahingossa (uskoo ken haluaa) lipsahtaa juostessa tyttäreni eteen, tytöltäni kysytään miksi sinulla ei ole sellainen ja sellainen reppu.. Hiusten väriä pilkataan ohi mennen. Naapurini lapsi taas kärsii kivakoulussa kiusaamisesta niin että aloitti juuri kotikoulun kun ei yhteistä säveltä kiusaamisen loppumiseksi löytynyt.

Vierailija
7/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisestakin on puhuttu vuosia, ja ei ole mitään muutosta asioihin saatu. Ehkä se vaan sitten on niin, että ihminen on niin perse luonteeltaan, että kiusaamista ei vaan ole mahdollista lopettaa. En tiedä auttaako tässä mitkään kiva-koulut ja muut rahastusjutut, jos kodeissa ei ole opetettu, miten toisia kohdellaan.

Vierailija
8/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! :( Kiva-kouluohjelma oli oikeasti todella hyvä, harmi juttu, jos tuo materiaalin maksullisuus karsiuttaa Kiva-kouluja!!!! :( 

Vierailija
9/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisestakin on puhuttu vuosia, ja ei ole mitään muutosta asioihin saatu. Ehkä se vaan sitten on niin, että ihminen on niin perse luonteeltaan, että kiusaamista ei vaan ole mahdollista lopettaa. En tiedä auttaako tässä mitkään kiva-koulut ja muut rahastusjutut, jos kodeissa ei ole opetettu, miten toisia kohdellaan.

Ei se ole ollut mikään rahastusjuttu vaan tähän mennessä ihan ilmainen, nyt tarvitaisiin rahaa koska kaikki materiaalit (mukaan lukien pelit ja videot) pitäisi uusia niiden vanhentumisen vuoksi. Mitään voittoa eivät kuitenkaan ota.  Sehän on Turun yliopiston kehittämä ohjelma, ei mikään kaupallinen.

60 senttiä ei ole juuri mitään kun kokonaisbudjettia katsotaan. Mitä sillä saa?

Vierailija
10/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mun mielestä on ollut ihan hyvä systeemi, aiemmin ei ollut mitään järjestelmmällistä ennaltaehkäisevää toimintaa. Tämä ainakin pakotti kaikki miettimään miten kiusaamista voisi estää.

Vierailija
11/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva on pelkkää rahastusta. Tämä perustuu omiin kokemuksiin niin oppilaan vanhempana kuin opettajana.

Kiva ei ole käytännössä merkinnyt oppilaan kannalta yhtään mitään muuta kuin neljä kirjainta peräkkäin. Jos (!) koulu tosissaan paneutuu kiusaamisen vastustamiseen, sen voi tehdä vallan mainiosti ilman Kivaa.

Koululaiset eivät ole tainneet niitä pelejä ja videoita kovinkaan usein nähdä, tai se on jäänyt samaan lokeroon kuin ruotsi ja uskonto, eli ei mitään vaikutusta. Kyllä kiusaamisen vastustaminen vaatii paljon konkreettisempia ja suorastaan kovempia keinoja kun pelit ja videot!

Vierailija
12/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KiVa-koulut saavatkin loppua. "Meidän koulussamme ei kiusata" tarkoitti sitä, että kun joku kysyy kiusaamisesta, niin siihen kysymykseen tarvitsee vain vastata "ei", oli totuus sitten mitä tahansa. Minä kävin yläasteen KiVa-koulussa. Kun yritin kertoa kiusaamisesta äidilleni, luokanvalvojalle ja kuraattorille, kaikille kolmelle yhtä aikaa, he kirjaimellisesti nauroivat ja käskivät minun yrittää vähän positiivisempaa elämänasennetta. No, ajattelin sitten, että selviän minä yksinkin. Kun kiusaajat seuraavan kerran hyökkäsivät, minä verbaalisesti puolustin itseäni heitä vastaan. Tämän seurauksena minua rankaistiin törkeästä kielenkäytöstäni, koska "heille tuli kuule varmasti tosi paha mieli". 

Vierailija
13/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mun mielestä on ollut ihan hyvä systeemi, aiemmin ei ollut mitään järjestelmmällistä ennaltaehkäisevää toimintaa. Tämä ainakin pakotti kaikki miettimään miten kiusaamista voisi estää.

Kerro tarkemmin, mitä se ennaltaehkäisevä toiminta käytännössä oli. Mulla ei ole siitä mitään havaintoa, vaikka omat lapset kiva-koulussa olivat.

Aivan samat asiat on mietittävä ihan jokaisessa koulussa!

Vierailija
14/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KiVa -koulu eli kiusatkaa vaan -koulu. Moiseen roskaan ei kannata rahaa laittaa, kun ei sillä koulukiusaamista lopeteta kuitenkaan.

Pahimmassa tapauksessa tilanne voi olla juuri tuollainen kuin 12 kertoo, koska kiusaamista ei suinkaan estetä vaan peitellään.

Vierailija
15/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eivät halua maksaa VANHENTUNEESTA materiaalista. Ap:ltä jäi tärkeä sana pois.

Vierailija
16/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kunnat eivät halua maksaa. KiVa on hyvä systeemi, mutta ei se ole mikään automaatti, sitä pitää käyttää myös ennaltaehkäisevästi.

Vierailija
17/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva-koulujen kiusaamisen raportointiprosentti on ihan sama kuin muuallakin. Eli tällaiset huuhaa-projektit saavatkin painua unholaan. 

Opetushallituksen sivuilla lisätietoa. 

Vierailija
18/18 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun tuo kiva koulu konsepti tuli ja olin silloin yläasteella. Kiusaamistapauksien selvittely ulkoistettiin opettajilta kiva juttuihin, jossa itse oppilaat selvittelivät tapaukset. Se vaan, että nämä selvittelijöiksi valitut olivat niitä pahimpia kiusaajia. Jatkossa jos kerroit opettajalle kiusaamisesta, pääsit toisen kiusaajan tuomittavaksi kivan istuntoon. Kukaan ei tietenkään enää sen takia ilmoittavat kiusaamisesta, joten kiusaamistilastot laskivat...