Paljonko leskeneläke on?
Jos vaikka kuolleen puolison palkka on 6000e/ kk bruttona.
Paljonko leski saa eläkettä ja kuinka kauan?
Kommentit (9)
Mieheni kuoli v. 2002. Saan leskeneläkettä Ilmarisesta 600€/kk (eläke on verotettavaa tuloa) ja Kelan eläke on alle 100€/kk. Mieheni tulot olivat n. 3000€/kk.
Isoäidille myönnettiin niin vähäinen summa, ettei koko etuutta myönnetty. Tekijöitä on enemmän kuin pelkkä kuukausipalkka.
Tutustu tarkasti niihin ikärajoihin ja muihin ehtoihin ennen kuin teet mitään peruuttamatonta.
Ei penniäkään. Minulla oli työelämässä omat tulot ja nyt hyvä OMA eläke.
Vierailija kirjoitti:
1550 e/kk
Mulla 1459€/kk. Tuohan se helpotusta vaikka veroihin meneekin osa. Uudestaan en avioidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1550 e/kk
Mulla 1459€/kk. Tuohan se helpotusta vaikka veroihin meneekin osa. Uudestaan en avioidu.
Uudestaan naimisiin en minäkään enää mene 😊
Kela maksaa 6 kuukautta sopeutumiseläkettä, joka on muutamia satoja euroja. Varsinainen leskeneläke (perhe-eläke) on sitten kuolleen henkilön siihen mennessä karttuneesta eläkkeestä korkeintaan puolet. Oma kertynyt eläkkeesi leikkaa sitä jäljellä olevaa puoliskaa vielä pienemmäksi. Käytännössä saat tilille n. 20-35% puolison siihen asti kertyneestä eläkkeestä. Eläkkeitä verotetaan korkeammin, joten älä ihmettele suurentuvaa veroprosenttia. Näin nyt pääpirteissään. :)