miten olette siirtyneet luonnolliseen kosmetiikkaan ja ihonhoitoon ja ehkä kasvis syöntiin?
kaipaisin vinkkejä siirtymisestä. Oletteko ostaneet ja uusineet kaiken kerralla vai sitten vähitellen kun vanha tuote loppuu jne? entä kasvis syöntiin siirtyminen.
Kommentit (12)
En ole siirtynyt koska periaatteesta vastustan trendipelleilyä ja sopulismia viimeiseen saakka. Ihan yhtä allergisoivia nuo kasviperäiset hipsterituotteet on kuin perinteisetkin, jotkut jopa vielä enemmän.
Meikkaan millä meikkaan ja syön mitä syön. Mitään kaurajuomia ei meidän jääkaappiin tule!
Vierailija kirjoitti:
En ole siirtynyt koska periaatteesta vastustan trendipelleilyä ja sopulismia viimeiseen saakka. Ihan yhtä allergisoivia nuo kasviperäiset hipsterituotteet on kuin perinteisetkin, jotkut jopa vielä enemmän.
Meikkaan millä meikkaan ja syön mitä syön. Mitään kaurajuomia ei meidän jääkaappiin tule!
Kemikalikuormitus tuskin mikään hippihomma sillä itsellä on ajatus mahdollisimman vähän parabeenejä ym turhaa käyttää imeytymään elimistöön.
Kannattaa tutkia asioita eikä mökytä omia mielipiteitä ensimmäisenä.
Ap kannattaa varmaan pikkuhiljaa siirtyä molempiin ja huomaat mikä sopii sinulle.
Itse käytin ennen naudanjauhelihaa suht usein ja nyt ollut pari vuotta ettei ole ostettu, mutta nyt ostin ja täytyy sanoa sen olleen järkyttävän pahaa.
Tottumis kysymyksiä pitkälti mitä syö eli vieroittaudu rauhassa lihasta jos sitä haluat välttää.
No minä syön kasvisruokaa ja silloin tällöin kalaruokaa. Maidot ja kananmunat ostan luomuina. Muun lihan jääminen pois ruokavaliosta johtui alun perin ihan siitä, etten niin kovasti edes välittänyt niistä kanaa lukuun ottamatta. Poissa ne ovat pysyneet sitten muista syistä johtuen (en halua tukea lihan tehotuotantoa). En tiedä siirrynkö täysin vegaaniksi missään vaiheessa. Tuo kalan syöminen joskus mietityttää, mutta toisaalta syön sitä jo nyt aika harvoin.
Mulla monet dödöt aiheuttavat allergiaa, ja olen muutenkin herkkäihoinen. Eli tämän vuoksi on ollut aika luonnollista tsekata, että käytetyt tuotteet ovat hellävaraisia ja luonnonmukaisia, eivätkä sisällä liiaksi erilaisia ainesosia. En esim. voi käyttää lainkaan alkoholia sisältäviä tuotteita ja voimakkaat hajut ottavat henkeen. Käytän luonnonkosmetiikkaa sekä apteekin hajusteettomia ja allergiselle iholle sopivia tuotteita. Kokeillen olen ottanut eri tuotteita käyttöön. Eihän esim. luonnonkosmetiikastakaan välttämättä kaikki tuotteet sovi, jos niissä on voimakas haju tai jokin aineosa, joka allergisoi. Esim. monien hehkuttama ruususuihke aiheutti mulle kasvoihin vahvan allergisen reaktion, vaikka senkin pitäisi olla hellävarainen ja herkkäihoisille sopiva tuote.
Ripsiväri mulla on vielä "normaaliripsari". En ole löytänyt kestävää ja suttaamatonta mascaraa luonnonkosmetiikan puolelta. Eli saa suositella, jos joku on moisen löytänyt!
Heitin kaikki pikkuhiljaa menemään. Luin inci listoja jonka jälkeen tuotetta ei tehnyt enään mieli käyttää.
Tajusin myös kuinka paljon ylimääräisiä purnukoita omistin.
Nykyään kaikki kosmetiikkamme on luonnonmukaista.
Sittarissa ja prismassa on ihan ok valikoima, hintoja ei kannata vertailla tavallisten tuotteiden kanssa.
Vaikka luonnonkosmetiikka onkin älyttömästi kalliimpaa, olen varmasti säästänyt rahaa..enään en haksakda mihinkään ryppyvoide mainoksiin ja täydellisiin mustapäänpoistajiin yms.
Kasvissyöjä olin kerran, mutra ei ollut minua varten. Nyt panostan laadukkaampaan lähi ja luomulihaan joka syö pääasiassa ruohoa ja näin siinä on enemmän omega 3 rasvoja ja muuta hyvää, sekä eettisempää.
Vierailija kirjoitti:
No minä syön kasvisruokaa ja silloin tällöin kalaruokaa. Maidot ja kananmunat ostan luomuina. Muun lihan jääminen pois ruokavaliosta johtui alun perin ihan siitä, etten niin kovasti edes välittänyt niistä kanaa lukuun ottamatta. Poissa ne ovat pysyneet sitten muista syistä johtuen (en halua tukea lihan tehotuotantoa). En tiedä siirrynkö täysin vegaaniksi missään vaiheessa. Tuo kalan syöminen joskus mietityttää, mutta toisaalta syön sitä jo nyt aika harvoin.
Mulla monet dödöt aiheuttavat allergiaa, ja olen muutenkin herkkäihoinen. Eli tämän vuoksi on ollut aika luonnollista tsekata, että käytetyt tuotteet ovat hellävaraisia ja luonnonmukaisia, eivätkä sisällä liiaksi erilaisia ainesosia. En esim. voi käyttää lainkaan alkoholia sisältäviä tuotteita ja voimakkaat hajut ottavat henkeen. Käytän luonnonkosmetiikkaa sekä apteekin hajusteettomia ja allergiselle iholle sopivia tuotteita. Kokeillen olen ottanut eri tuotteita käyttöön. Eihän esim. luonnonkosmetiikastakaan välttämättä kaikki tuotteet sovi, jos niissä on voimakas haju tai jokin aineosa, joka allergisoi. Esim. monien hehkuttama ruususuihke aiheutti mulle kasvoihin vahvan allergisen reaktion, vaikka senkin pitäisi olla hellävarainen ja herkkäihoisille sopiva tuote.
Ripsiväri mulla on vielä "normaaliripsari". En ole löytänyt kestävää ja suttaamatonta mascaraa luonnonkosmetiikan puolelta. Eli saa suositella, jos joku on moisen löytänyt!
Laveran ripsiväri on musta huippu, käyttänyt jo vuosia. Kokeillut monia tosi surkeita. Itse tykkään tuuheasta harjasta ja että väriä tulee kerralla paljon. Se ei myöskään saa varista.
Pikkuhiljaa korvasin loppuneita kosmetiikkatuotteita luonnonkosmetiikalla. En halua, että minun kosmetiikastani päätyy ympäristöön mikromuoveja jne. Oikeastaan vasta viime aikoina tajusin, että erittäin suuri osa normivoiteista jne sisältää myös muovia, ei ainoastaan jotkut kuorinta-aineet jne. Toisaalta mielestäni tässä ehkä oleellisempaakin olisi kaikenlaisten tuotteiden kokonaiskulutuksen vähentäminen. Luonnonkosmetiikka kuluttaa resursseja myös, joten senkään käyttäminen ei mikään ekoteko ole (raaka-aineet, tuotanto, pakkaukset, logistiikka jne). Optimitilanteessa käyttäisin suihkussa vain yhtä shampoopalaa, jolla pestä hiukset ja vartalon ja pesisin kasvot öljyllä ja luomusaippualla, sen sijaan, että kylppäristä löytyy useita tuotteita muovipurnukoihin pakattuna. No, näin pitkällä en vielä ole.
Ruoan suhteen olen lopettanut lihan syömisen muutama vuosi sitten. En kaipaa sitä yhtään ja ajatus lihatalouden käytännöistä ällöttää. Kalaa kyllä syön, ja koen siitä jonkinasteista ristiriitaa, koska kalastus aiheuttaa myös eläimille kärsimystä ja luonnolle vahinkoa. No, jotain pitää syödä ja ainakin kalatuotteista voi valita sertifioituja vaihtoehtoja.
Maitotuotteet korvaan kasviperäisillä useimmiten - Oatlyn vaahtoava kauramaito on tosi hyvää kahvimaidoksi! Samoin käytän kaura/soijakermaa, soijajogurttia ym. Juustoa ja voita käytän edelleen, mutta tuskinpa niiden kohtuullista käyttöä lopetan koskaan, toki luomuna koitan ostaa mitä ostan. Minusta on hyvää ja kannatettavaa pyrkiä tekemään eläin- ja ympäristöystävällisempiä valintoja aina, kun se kohtuullisella vaivalla onnistuu. Se on jo hyvä juttu, ei tarvitse mielestäni julistaa, että ei koskaan enää aio syödä mitään eläinperäistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Heitin kaikki pikkuhiljaa menemään. Luin inci listoja jonka jälkeen tuotetta ei tehnyt enään mieli käyttää.
Sittarissa ja prismassa on ihan ok valikoima, hintoja ei kannata vertailla tavallisten tuotteiden kanssa.
Vaikka luonnonkosmetiikka onkin älyttömästi kalliimpaa, olen varmasti säästänyt rahaa..enään en haksakda mihinkään ryppyvoide mainoksiin ja täydellisiin mustapäänpoistajiin yms.Kasvissyöjä olin kerran, mutra ei ollut minua varten. Nyt panostan laadukkaampaan lähi ja luomulihaan joka syö pääasiassa ruohoa ja näin siinä on enemmän omega 3 rasvoja ja muuta hyvää, sekä eettisempää.
Tähän vielä kommentti, että kaikki luonnonkosmetiikka ei suinkaan oo kallista. Tsekkaa esim Urtekramin tuotteet. Heidän kasvoputsari ja -vesi ei mulle sopinut, mutta kasvovoide, hoitoaine ja shampoo on olleet mieluisia.
Lihan syönnin lopetin vuosia sitten, eikä muutos ollut iso koska ruokavalioon kuuluu edelleen kala, munat ja maitotuotteet. Välillä karsin nämäkin joksikin aikaa.
Luonnonkosmetiikkaan siirryin asteittain: käytin tavistuotuotteet loppuun ja ostin sitä mukaa. Meikki-inventaarion myötä tosin nakkelin vanhat pois ja tilasin kerralla ne mitä tarvitsen. Meikkejä on nyt varmaan kymmenesosa aiemmasta.
Vaatteissa olen siirtynyt suosimaan mahdollisuuksien mukaan myös ekomerkkejä. Satsaan laatuun, en määrään, ja vaatteiden ostaminen on vähentynyt merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka luonnonkosmetiikka onkin älyttömästi kalliimpaa, olen varmasti säästänyt rahaa..enään en haksakda mihinkään ryppyvoide mainoksiin ja täydellisiin mustapäänpoistajiin yms.Kasvissyöjä olin kerran, mutra ei ollut minua varten. Nyt panostan laadukkaampaan lähi ja luomulihaan joka syö pääasiassa ruohoa ja näin siinä on enemmän omega 3 rasvoja ja muuta hyvää, sekä eettisempää.
Tähän vielä kommentti, että kaikki luonnonkosmetiikka ei suinkaan oo kallista. Tsekkaa esim Urtekramin tuotteet. Heidän kasvoputsari ja -vesi ei mulle sopinut, mutta kasvovoide, hoitoaine ja shampoo on olleet mieluisia.
Käytän santen riittoisia ja edullisia shampoita, mutta jos normishampoo maksaa 2e niin kyllähän se 9e siihen nähden on hintava.
Urtekramin käsisaippua käytössä.
Käytän fräntsilän hammastahtaa reilu 5e tuubi, tänään oli sittaris pepsodentit 1e/ kpl. Mutta joo en enään viitsi edes kattella noita hintoja. Miksi maksaa yhtään mitään noista myrkyistä.
Kasvot pesen mikrokuituliinalla ja sitten karitevoi päälle. On paremmassa kunnossa iho kuin ikinä. Ollut jo parivuotta.
Siirryin pikkuhiljaa, käytin vanhat loppuun (myös liharuuat yms), koska käyttökelpoisen tavaran ja ruuan heittäminen roskiin on myös aika iso "no no". Nyt lähes kaikki on kasvispohjaista, kananmunia on käytössä vaikka senkin voisi helposti korvata muulla. Kauneudenhoidossa kuluu kookosöljyä paljon päästä varpaisiin, teen itse hoitoaineet, sampoo on Erittäin Hienoa Suomalaista, koska sen inci-lista on aika lyhyt ja muut eivät ole kokeiluista huolimatta osoittautuneet koko perheelle hyviksi. Meikkaan aika harvoin enää, teen itse mineraalimeikkini, ripsarin ostan kaupasta eikä ole mitään "ecoa" vaan ihan jotain Lumenea. Kasvisruokiin kannattaa siirtyä ehkä käyttämällä aluksi "lihankorvikkeita" ja jonkin ajan päästä alkaa korvata niitä pavuilla ja muilla vastaavilla. Jos pitää intialaisesta ruuasta, niin kannattaa ehdottomasti etsiä niitä kasvisruokareseptejä!
Itse heitin kaikki muut meikit roskiin paitsi ripsivärin ja kulmakynän. Ostan luonnonmukaisen kunhan nuo loppuvat. Ihonhoidossa en varsinaisesti vaihtanut mitään, kun käyttämäni hajusteettomat LV-tuotteet sopivat iholleni niin hyvin, etten halua alkaa säätämään. Lihansyönnistä en aio luopua kokonaan, koska kunnollinen pihvi on 👌🏼. Kuitenkin olen vähentänyt lihan syöntiä radikaalisti. Arkisin syön kasvisruokaa tai kalaa. Suurimman osan maitotuotteista olen vaihtanut kasvisperäisiin, mutta tämä lähinnä astmani takia(maitotuotteet vetävät välillä tukkoon) ei niinkään ilmastovalintana.