Kuuluuko vaatteita enää korjata?
Lapsi liukastui ja joutui käymään terveyskeskuksessa koska loukkasi jalkansa. Ne ei voinut riisua farkkuja siellä, vaan ne leikkasi ne auki lahkeesta. Nyt riidellään miehen kanssa jos ne farkut viedään korjattaviksi vai heitetään roskiin. Minusta on aika turha heittää pois muuten sopivia, uudehkoja ja hyväkuntoisia farkkuja. Hintaakin niillä oli jotain 110 euroa. Mitä muut sanoo?
Kommentit (27)
Ai kunollaan niin rikkaita. Millaisen ääliön kanssa olet tehnyt lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet niin tyhmä että maksoit 110€ farkuista. Vaikka provohan tämä on.
Jo pitkään käyttämäni Dieselin farkut maksavat normaalihintaisina 130€, joten ei tuo ole paljon. Usein ne ennen pitkää yleensä kuluvat ohueksi ja reikiintyvät tapapuolesta. Paikkaan ne aina sisäpuolelta silitettävällä liimapaikalla, jos ovat muuten vielä ehjät.
Paljon vaatteita korjaavana uskon, että lahkeesta auki saksitut farkut on aika touvoton korjata niin, että korjaus ei näytä tökeröltä.
Korjaus todnäk maksaa niin paljon, ettei kannata.
Korjaan vaatteita mutta auki leikattuja ei saa korjattua, tee niistä shortsit jos ei ole yli polven leikattu! Muuten heitä pois.
Siis sellainenhan on juuri nyt muodissa, että lahjetta on revitty reippaasti auki, ihan vielä pitkin matkaa lahjetta.
Helppohan tuo on korjata. Neulaa ja lankaa vaan käteen.
Voi ei, toivottavasti teidän lapselle ei käynyt pahemmin. <3
En korjaisi mitään, jos tuotteesta näkyisi sitten selvästi, että on korjattu. Jos nyt jonkun takin kainalon sauma aukeaa, niin toki korjaan, jos vaate on muuten vielä ok. Jotain pikkulasten kalliimpaa vaatetta, kuten talvihaalaria voisin myös kuvitella korjaavani. En kyllä ikinä laittaisi 110 e farkkuihin, huh huh. Kympillä tai kahdella saa hyviä perusfarkkuja, joita en siis lähtisi korjaamaankaan. ;)
Lapselle housut jotka vedetty rikki sivusta, juu ei.
Itse pakkaan omat vaatteeni. Olen jopa laittanut uuden kaistaleen kauluksen päälle kun meni kangas meni rikki, kuten hihansuut.
Mutta kun kangas lähtee menemään rikki, se ei lopu. Mutta koska minulla on paljon vaatteita, kestää paikattu paita vielä n vuoden, mutta vähintään joka toisen pesukerran jälkeen saa käyttää ompelukoneen kautta.
Säästöä ? No, ekologisempaa se on ja jos kaikki tekisivät niin, ehkä vaatteita pitäisi ostaa vähemmän. No, harvat vaatteensa ihan loppuun käyttää.
Ilmeisesti et itse korjaa vaatteita, vaan ompelija korjaa. Kysy ammattilaisrn mielipidettä, voiko tehtyä ratkomista korjata siististi. Riippuu kyllä lapsen iästä ja kasvuvauhdista, millainen korjausjälki kelpää (teini) tai kannattaako edes (kova kasvuvauhti). Entä shortsit kesäksi?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikinä laittaisi 110 e farkkuihin, huh huh. Kympillä tai kahdella saa hyviä perusfarkkuja, joita en siis lähtisi korjaamaankaan. ;)
Mistä juontuu ajatus että kahden kympin vaatetta ei kannata korjata? Minusta se on sekä tyhmää että vastemielistä. Minulla on hyvä palkka, kannattaako minun korjauttaa 400e takkia vai ostaa vaan uusi, kyllä minulla rahaa on. Saman verran ympäristöä ne halvat pöksyt kuluttaa ja kuormittaa.
Kaikkea ei tietty saa siististi korjattua, mutta tämä tuskin liittyy hintaa.
Tietysti kuuluu. Paitsi nyt ehkä halkileikattuja farkkuja.
Minä ainakin korjaan vaatteita, mutta just tuollaisia leikattuja en korjaisi. Jos ne olisi sauman kohdalta leikattu, niin sitten voisin yrittää. Mulla on nytkin monta vaatekappaletta odottamassa korjaamista tai vetoketjun vaihtoa,
Minä todennäköisesti korjaisin. - Mutta toisaalta, mitä olen katsonut katu kuvaa, niin säännöllisen epäsäännöllisesti törmää kanssa kulkijaan jolla on jalassaan repaleiset, tai "reikäiset" farkut. - Ja vielä erikoisempaa on havaita, että tällaisia valmiiksi kulutetut/ revittyjä tai "rei-tet-tyjä" farkuja myydään huomattavalla hinnalla ns. uutena (merkki)farkkuina. - Minusta lienee tullut jo vanha, koska aiemmin ei ollut niin tärkeintä oli se, että päällä on ennen kaikkea puhdasta ja siistiä. - Mutta kuten sanottu ilm. myös puhki kuluneet ti reikäiset / revityt farkut olla hyväksyttävä valinta olemalla tyylikäs ja katu -uskottava valinta
Miten aiot ap. ne korjata, jos lahje on pituussuunnassa leikattu?
Farkkukangas on paksua ja siihen tarvitaan vähintään sentin saumat eli lahje kapenee vähintään 2cm. Jos se on leikattu sauman vierestä, saumakpl on ratkottava pois, joka entisestään pienentää lahkeen leveyttä.
Kuuluuko, sitä en osaa sanoa.
Terve järki sanoo, että tottakai korjataan korjattavissa oleva. Jos lahjetta ei jostain syystä mitenkään saa paikattua siististi, päätyisivät meillä shortseiksi ja poisleikatut lahkeetkin nukenvaatekankaaksi. Ilmeisesti housut ovat hyvälaatuiset. Kauhistelenpa minäkin silti kasvavan lapsen farkkujen hintaa. Farkut eivät kuitenkaan ole juhlavaate, vaan ihan arkihousut.
Kestävän kehityksen ideologiassa toki satsataan laatuun, joka saa maksaakin jos varaa on, mutta tarkoituksena on vähentää luonnon kuormaa ja luopua kertakäyttökulttuurista. Mikään ei myöskään estä paikkaamasta halpatuontivaatettakaan, päinvastoin. Meillä korjataan kaikki mikä siististi korjattavissa on.
Mitäs olet niin tyhmä että maksoit 110€ farkuista. Vaikka provohan tämä on.