Metelöinti luokassa oppitunnin aikana
Mitä ihmettä on tapahtunut alaluokkien opetuksessa.... Tokaluokalla olevan tyttäreni luokassa saavat tietyt pojat mellastaa ja juoksennella tunnilla miten sattuu opettajan siihen puuttumatta. Puolella luokan oppilaista on kuulosuojaimet päässä, että pystyisivät edes jollakin tavalla keskittymään tehtävien tekoon. Osa lapsista taas pystyy joten kuten keskittymään ilman kuulosuojaimia ja kuitenkin kaikki kärsii tilanteesta, mutta opettaja ei puutu ongelman juurisyyhyn eli muutaman metelöivän pojan kuriin laittamiseen.
Liittyykö tämä jollakin tavalla uuteen opetussuunnitelmaan vai mitä helvettiä tämä on, kun opettajat eivät enää viitsi pitää kuria tunnilla vaan mieluummin tarjotaan kuulosuojaimia metelistä kärsiville??? Jos taas joku tyttö sattuisi vaeltamaan luokassa oppitunnin aikana, niin tyttäreni mukaan siihen puututaan välittömästi. Mutta kun pojat on poikia... Ja kyseessä on siis ihan normaali luokka, ei erityisluokka.
Kommentit (20)
Ihmettelin vähän sitäkin kun kutosella oppilaat sai kuunnella puhelimestaan musiikkia kuulokkeilla esim. matikan tehtäviä tunnilla tehdessään. Se kuulemma rauhoittaa joitakin oppilaita ja auttaa keskittymään.
Oppilaita ei saa ojentaa. Voi vain suullisesti ohjeistaa. Jos ei usko puhetta, kehotetaan poistumaan luokkatilasta. Jos ei suostu, on ope vaikeassa tilanteessa. Pitäisi saada toinen aikuinen todistamaan tilannetta kun lasta poistetaan tilasta. Kun oppilas on luokan ulkopuolella , on hän edelleen opettajan vastuulla. Eli jos tuhoaa jotain tai vahingoittaa muita tai itseään, syytetään opetttajaa. Jos häirikön vanhemmat vaativat oikeuksiaan , saa heidän kanssaan olla koko ajan varpaillaan, heidän lapsen oikeuksia pitää kunnioittaa kaikin tavoin.
Uusi ops: lapsi saa itse määritellä, miten haluaa oppia. Lapsia pitää osallistaa ja liikuttaa mahdollisimman paljon. Samalla pitää antaa lapsille vapaat kädet etsiä materiaalia itsenäisesti netistä.
Viihtyisä koulu: varsinkin pojat pitää saada viihtymään koulussa. Jos viihtyminen edellyttää huutamista ja juoksemista, sitten poikien pitää antaa tehdä niin.
Inkluusio: kaikille yhteinen koulu. Siellä on populaa laidasta laitaan, kaikki oppivat toisiltaan ja oppivat myös hyväksymään erilaisuutta.
Mitä, onko tässä jotain vikaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin vähän sitäkin kun kutosella oppilaat sai kuunnella puhelimestaan musiikkia kuulokkeilla esim. matikan tehtäviä tunnilla tehdessään. Se kuulemma rauhoittaa joitakin oppilaita ja auttaa keskittymään.
Hyvä ja halpa kikka parantaa keskittymistä joidenkin ihmisten kohdalla. Itsekin olen kokenut joskus mahdottomaksi keskittyä tehtävään, kun opettaja on ohjeistanut apua kysyviä, jolloin ajatukseni siirtyivät heidän puheisiinsa ja tekemisiinsä. Musiikki kuulokkeista siten ettei se kuulu ulkopuolelle on todelle hyvä kikka!
Lukekaa pienestä pitäen myös pojille, auttaa keskittymiskykyyn. Opettajalle tieto että' aina kun lapsi häiritsee tunnilla niin wilmaan heti tieto. Tietää kotona sitten säädellä peliaikoja, kännykän käyttöä eli naftaliiniin aina pelit pensselit ja härvelit.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa pienestä pitäen myös pojille, auttaa keskittymiskykyyn. Opettajalle tieto että' aina kun lapsi häiritsee tunnilla niin wilmaan heti tieto. Tietää kotona sitten säädellä peliaikoja, kännykän käyttöä eli naftaliiniin aina pelit pensselit ja härvelit.
siis vanhemmille tieto heti wilmaan
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilas on luokan ulkopuolella , on hän edelleen opettajan vastuulla. Eli jos tuhoaa jotain tai vahingoittaa muita tai itseään, syytetään opetttajaa.
Mitenköhän oppilaat voidaan päästää välitunnille mutta yhtä oppilasta ei voida päästää käytävälle.
Mistä tiedät, ettei ope tee mitään? Lapseltasiko kuulit?
Kyllä tuollainen on arkea nykyään joka paikassa. Opettajat kyllä tekevät voitavansa näiden lasten kanssa, jotka ovat saaneet kasvaa maailman keskipisteinä rajattomasti. Ongelma on se, ettei vanhemmat raaski nykyään kieltää lapsiltaan mitään, ei tuottaa pettymyksiä. Se näkyy luokkahuoneessa rajattomana käytöksenä. Lapset eivät pelkää mitään, ei rangaistuksia, ei etenkään vanhemmille kertomista. Millä joka päivä hillitset niitä kymmeniä pikkukuninkaita, jotka alkavat mellastaa ennen kuin ovat edes luokassa sisällä?
Ei opettajat pysty koko sukupolvea muuttamaan. Kyllä sen kasvatuksen pitäisi lähteä kotoa. Nykyään myös opetuksessa vallalla positiivisen vahvistamisen ajatus, että huonoon käytökseen ei kiinnitetä huomiota, vaan vain hyvää vahvistetaan. Sellaiseen kannustetaan ylemmältä taholta.
T.uupunut ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilas on luokan ulkopuolella , on hän edelleen opettajan vastuulla. Eli jos tuhoaa jotain tai vahingoittaa muita tai itseään, syytetään opetttajaa.
Mitenköhän oppilaat voidaan päästää välitunnille mutta yhtä oppilasta ei voida päästää käytävälle.
Välkillä on valvojat, jotka ovat vastuussa.
T.ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilas on luokan ulkopuolella , on hän edelleen opettajan vastuulla. Eli jos tuhoaa jotain tai vahingoittaa muita tai itseään, syytetään opetttajaa.
Mitenköhän oppilaat voidaan päästää välitunnille mutta yhtä oppilasta ei voida päästää käytävälle.
Välitunnilla pitää olla opettaja välituntivalvojana. Tunnin aikana opettaja on vastuussa oppilaasta on hän sitten luokassa tai käytävässä tai vessassa. Häiriköitä ei voi päästää yksin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on tapahtunut alaluokkien opetuksessa.... Tokaluokalla olevan tyttäreni luokassa saavat tietyt pojat mellastaa ja juoksennella tunnilla miten sattuu opettajan siihen puuttumatta. Puolella luokan oppilaista on kuulosuojaimet päässä, että pystyisivät edes jollakin tavalla keskittymään tehtävien tekoon. Osa lapsista taas pystyy joten kuten keskittymään ilman kuulosuojaimia ja kuitenkin kaikki kärsii tilanteesta, mutta opettaja ei puutu ongelman juurisyyhyn eli muutaman metelöivän pojan kuriin laittamiseen.
Liittyykö tämä jollakin tavalla uuteen opetussuunnitelmaan vai mitä helvettiä tämä on, kun opettajat eivät enää viitsi pitää kuria tunnilla vaan mieluummin tarjotaan kuulosuojaimia metelistä kärsiville??? Jos taas joku tyttö sattuisi vaeltamaan luokassa oppitunnin aikana, niin tyttäreni mukaan siihen puututaan välittömästi. Mutta kun pojat on poikia... Ja kyseessä on siis ihan normaali luokka, ei erityisluokka.
Uniikki lumihiutale, miksi enää ei ole apukouluja. Iso vahinko muidenkin oppimiselle tulee , kun näitä erikoislapsia pistetään tavalliseen kouluun.
Opettajilla keinot vähissä. Pojat antaa turpiin opettajille ja poliisit hakea lapsia koulusta. Ihan kamalaksi mennyt. Opettaja ei saa edes estää lyöntiä. Väistää saa yrittää, muuta ei voi juuri tehdä.
Ne vanhemmat joiden lapset häiriköivät koulussa niin katsokaa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilas on luokan ulkopuolella , on hän edelleen opettajan vastuulla. Eli jos tuhoaa jotain tai vahingoittaa muita tai itseään, syytetään opetttajaa.
Mitenköhän oppilaat voidaan päästää välitunnille mutta yhtä oppilasta ei voida päästää käytävälle.
Välkillä on valvojat, jotka ovat vastuussa.
T.ope
No sittenhän pitäisi olla systeemi, että olisi luokka, jonne tunneilta poistetut heivataan lusimaan, jonkinlainen valvonta sinne.
Miksi aina liioitellaan ja yleistetään, kun puhutaan koulusta? Minulla on aivan erilaiset käsitykset nykykoulusta. Uusi ops sopii loistavasti lapsille, ilmapiiri kaikkien lasteni luokissa on hyvä ja opettajat tyytyväisen oloisia. Vilkkaita lapsia on ollut aina. Nyt vilkkaat lapset huomioidaan, kun he saavat mahdollisuuden purkaa energiaa kesken tunnin esim. liikuntatehtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla keinot vähissä. Pojat antaa turpiin opettajille ja poliisit hakea lapsia koulusta. Ihan kamalaksi mennyt. Opettaja ei saa edes estää lyöntiä. Väistää saa yrittää, muuta ei voi juuri tehdä.
Tämä toden totta - mm. eilen taas kävi näin.. niin surku opettajan puolesta. On vieläpä sympaattisin ihminen kenet tiedän. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina liioitellaan ja yleistetään, kun puhutaan koulusta? Minulla on aivan erilaiset käsitykset nykykoulusta. Uusi ops sopii loistavasti lapsille, ilmapiiri kaikkien lasteni luokissa on hyvä ja opettajat tyytyväisen oloisia. Vilkkaita lapsia on ollut aina. Nyt vilkkaat lapset huomioidaan, kun he saavat mahdollisuuden purkaa energiaa kesken tunnin esim. liikuntatehtävillä.
???? Oot ihan pihalla. Ehkä ekalla toimii vielä.
"Portsarit" kouluihin eli joku isokokoinen, karski jeppe, joka käy hakemassa nämä metelöijät luokista. Nämä jannut kerätään toiseen luokkaan, jossa opiskelevat/ovat opiskelematta aihealuetta itsenäisesti.
Mihin on muuten jäänyt vanhatuttu luokalle jättäminen? Aiemmin ainakin toimi hyvin pelotteena. Eli rettelöijät käyvät kertaamassa kouluvuoden uudelleen.
Ja ne kännykät eivät kuulu opetustunnille. Sehän on selvä se.
Yhdessä koulussa oli sellainen todella tyhmä käytäntö jossa ne jotka oli alkaneet lukea ruotsia jo ennen yläkoulua laitettiin yläkoulussa samalle luokalle ja seiskalla näin tehtiin ja se oli todella huono asia kun luokalla oli vain kaksi poikaa ja loput tyttöjä ja tytöt oli jakaantuneet tiettyihin ryhmiin ja se yksi niistä ryhmistä oli sellainen jossa tunnilla ne tytöt häiriköi ja sitten seiskaluokan lopussa tehtiin sellainen kysely jossa kyseltiin kenet haluaisi samalle luokalle ja keitä et ja tämän tarkoituksena oli laittaa ne tytöt eri luokille ja kahdeksannella luokalla ne tytöt olivatkin eri luokilla paisi ruotsin tunnilla jossa ne jatkoivat häiriköimistä ja se häiritsi. Oon hyvä kielissä mutta ruotsi ei ihan kuulu niihin kieliin ehkäpä juuri tästä syystä. Toivottavasti siinä koulussa ei enää käytetä sitä tyhmää käytäntöä kun olisivathan ne tajunneet jo luokkia jakaessa että ei tuossa ole mitään jätkeä
Mun tytön luokalla pari vuotta sitten oli sama meno. Tyttöjä oli seitsemän ja poikia 12, ihan ihme jako. Opettajan kaikki aika meni näiden poikien paimentamiseen, tytöt sai olla omillaan.
Koululaitos on ihan syöksykierteessä, ihmettelen kuka haluaa vielä opettajaksi. Siellä on kaikkien paha olla ja opettajien aika menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen.