Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lääkkeen ilman kelakorttia?

Vierailija
20.01.2017 |

Pohjustampa vähän, en tiiä että onko ihan tarpeen mutta tulee ainakin selvennettyä että mitä oon kysymässä.

Mä oon alaikäinen, ja mulla on lääkitys jonka avulla saan nukuttua. Noh, sitä lääkettä on enää yks jäljellä eli ens yöksi. Lääkäri uusi reseptin ja huomenna täytyy siis käydä apteekissa. MUTTA: mulla ei ole kelakorttia tallessa, ja resepti on sähkönen. Pystytäänkö me hakemaan isän kanssa se hiton lääke huomenna, vai pitääkö kärvistellä siihen asti että äiti hankkii ne lääkkeet? Ja siihen menee varmaan hetki kun kerta olen isän luona

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta joudut maksamaan täyden hinnan. Sitten täytät paperin, jonka postitat kelaan, ja kela maksaa kelan korvaaman summan tilillesi jälkeenpäin.

Jos sinulla on kelakortti, niin saat alennuksen suoraan apteekista.

Vierailija
2/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään tarvi enää kelakorttia saadakseen korvaukset. Saavat suoraan reseptistä tarvittavat tiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla täytyy olla joku todiste että saat ne lääkkeet. Joko kelakortti, se paperinen potilasohje tai muu henkilökortti jossa viivakoodi. 

Et sä voi mennä apteekkiin vaan et oon se ja se ja tarviin sen ja sen lääkkeen. 

Vierailija
4/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston apteekin Chatissa neuvontaa

Vierailija
5/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä noudan lapseni lääkkeet ihan antamalla henkilötunnuksen. Ei kysy minulta mitään papereita.

Vierailija
6/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain isän kanssa hakemaan lääkkeet. Onnistuu hyvin ilman kelakorttia tai muutakaan todistusta. Kelakorvauksista en tapauksessasi ole varma, meneekö suoraan reseptistä vai pitääkö hakea jälkikäteen. Itse lääkkeiden saamiseen riittää, että isä (tai muu aikuinen) on mukana ja henkilötunnuksesi tiedossa. Minä (aikuinen) hain isälleni lääkkeet pelkällä isän henkilötunnuksella, joten varmasti onnistuu sinun tapauksessasikin.

Vierailija
7/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä voi mennä apteekkiin vaan et oon se ja se ja tarviin sen ja sen lääkkeen. [/quote kirjoitti:

Näin ei voikaan toimia. Mutta hyvin voi mennä ja sanoa, että minulle on e-reseptillä lääke ja ostaisin sen nyt. Jos ei ole kelakorttia, kysyvät henkilötunnuksen ja sillä löytyy resepti. Aikuinen kun on mukana, ei tule edes alaikäisyydestä ongelmaa.

Vierailija
8/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin just apteekissa, eikä tosiaan tarvinnut mitään kelakorttia. Myös kelakorvaus tuli automaattisesti oston yhteydessä.

Vierailija
9/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole ostanut vielä tänä vuonna reseptilääkkeitä, niin menee se 50e alkuomavastuu. Jos lääke halvempi kuin tuo, ei kela-korvausta ole tulossa.

Vierailija
10/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten menee alaikäisten kanssa, mutta itse haen lääkkeet näyttämällä ajokorttia.

Ei pitäisi olla niin että alaikäinen kyselee täällä neuvoa lääkkeiden hausta.

Vierailija
11/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta joudut maksamaan täyden hinnan. Sitten täytät paperin, jonka postitat kelaan, ja kela maksaa kelan korvaaman summan tilillesi jälkeenpäin.

Jos sinulla on kelakortti, niin saat alennuksen suoraan apteekista.

En minä ainakaan ole joutunut. Kelakorttia ei ole ollut vuosiin ja viimeksi eilen hain reseptilääkkeitä ja maksoin vain 60% eli kelakorvaus tuli suoraan. Sama homma ollut viime vuosina aina, kunhan vaan omavastuu lääkkeistä (50e vuoden 2016 alusta) on tullut täyteen niin sen korvauksen kyllä saa heti, oli kelakorttia tai ei. Ainakin kaikissa apteekeissa, joissa itse olen asioinut. Henkkari toki pitää olla.

Vierailija
12/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisiltä ei mene sitä 50 euron omavastuuosaa.

Vierailija
13/13 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen saa nykyisin ja on aina saanut ilman Kela-korttiakin, sitä tarvitaan vain sen Kela-korvauksen saamiseen suoraan ilman, että tarvitsee hakea jälkikäteen kuten #1 kommentoi. Nykyisin myös sähköisen reseptin kanssa näkevät suoraan kun on vain jokin hyväksytty henkilökortiksi kelpuutettu mukana.