Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läskimyytinmurtajat sekä Vaakakapina

Vierailija
17.01.2017 |

Sivut löytyvät siis täältä http://yle.fi/aihe/vaakakapina ja Läskimyytinmurtajien ryhmä Facebookista.

Mä olin aluksi innoissani ajatuksesta! En ole itse ylipainoinen, mutta mulla on todella paljon ongelmia kehonkuvani kanssa. Olen henkisesti lihava, vaikka esim. painoindeksi sanoo ihan muuta. Ajatus näiden takana on hyvä, sillä kukaan ei laihdu pysyvästi jollain kitukuurilla. Pysyvään elämäntapamuutokseen tarvitaan ensin pää kuntoon eikä mitään kaikkien herkkujen kieltämistä ikuisiksi ajoiksi.

Mutta nyt tuo ryhmä on alkanut vähän ärsyttää. Ihmiset ovat raivoissaan, sillä edes lääkärit ja sairaanhoitajat eivät saisi sanoa heille mitään ylipainosta. Ei edes korrektisti. Jollain saattaa olla pahoja polvivaivoja, mutta lääkäri ei saa sanoa, että laihduttaminen saattaisi auttaa. Koska polviaan se on kipeä, ei johdu lihavuudesta, törkeää!!! Ja muut samanmieliset komppaavat, että kamala ammattitaidoton lääkäri.

Myöskään ylipainoiselle raskaana olevalle ei saisi sanoa painosta mitään. Eikä niille, jotka ovat joutuneet turvautumaan lapsettomuushoitoihin. Tätä en vaan ymmärrä. Jos joku tupakoi raskausaikana, niin olisiko ihan ok, ettei neuvolassa puututtaisiin asiaan? Ylipainoinen odottaja saattaa ihan tupakoitsijan lailla asettaa lapsensa vaaraan ja lihavan lapsella on suuri riski sairastua vaikka mihin. Silti jotkut tuossa ryhmässä ovat hyvin närkästyneitä siitä, että heidät on kehdattu laittaa sokerirasitustestiin jopa toistamiseen!

Mitä olette mieltä? Oletteko tutustuneet sivustoihin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenny ja LMM -Facebook-ryhmässä käytävä keskustelua olen kuukauden seurannut vierestä. Suurin osa on rehellisiä itselleen ja hyväksyy sen, että jotain pitäisi tehdä. Muutama fanaatikko, joilla on mielipide kaikkeen pilaavat mielestäni tervettä diskurssia, jossa koitetaan keskustella tieteelliset faktat mielessä pitäen. Nämä tulevat täräyttämään tökerösti jotain karrikoidusti tyyliin "Todellakin syöt pullaa, määkin syön eikä 20 vuoteen ole kiinnostanut kuka siitä on mitään mieltä" tai "Ei todellakaan tarvitse laihduttaa, laihduttaminen on ruokateollisuuden valhe" tms. höpöhöpöä. 

Lisäksi tämä lääkäreistä ja terveydenhuollon henkilöistä valittaminen tuppaa ärsyttämään. Hehän tekevät vain työtään. Esimerkiksi minun työ on tehdä kirjanpitoa asiakkaille. Jos asiakas ei toimita kuitteja, käsken toimittamaan ne. Lääkäreiden/sairaanhoitajien työ on hoitaa ihmisiä ja arvioida esimerkiksi juuri ylipainon perusteella, mitä sairauksia kohta täytyy hoitaa, jos lihominen jatkuu. Sen takia he käskevät asiakkaitaan hoitamaan itseään laihduttamalla, jottei tarvitse vuoden päästä olla hoitamassa ennustettua tautia, kuten ei tarvitse minunkaan sitten asiakkaideni tilinpäätöstä alkaa venkslaamaan kauden vaihtuessa.

Mielenkiinnolla keskustelisin aiheesta, valitettavasti muut ryhmään liittyvät keskustelut on täältä ilmiannettu.

Vierailija
2/14 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan saman, että osa porukkaa on aivan fanaattisia. Puhutaan kehopositiivisuudesta, ja sivulauseessa julistetaan näitä "vain koirat juoksevat luiden perässä", "oikealla naisella on kurvit". Jne.

Valitettavasti läski ei ole kaunista. Ehkä on joitain ihmisiä joista on, mutta suurinosa sekä miehistä, että naisista ei pidä ylipainoa mitenkään viehättävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin samaa mieltä. Oon siellä fb-ryhmässäkin lähinnä naureskelemassa kun läskit kilpaa kehuvat toisiaan ja vakuuttavat itselleen että ovat hyviä juuri sellaisina. Ihan vaan kun siitä paistaa läpi se hillitön itselleen ja toisille valehtelu siitä miten lihavuus todella vaikuttaa elämänlaatuun.

Idea on hyvä mutta tuntuu joillekin olevan kuin uskonto fanaattisuudessaan.

T.N 173/98

Vierailija
4/14 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä! Eniten naurattaa, kun joku postaa kuvan tekstillä "bmin mukaan ylipainoinen". Ja muut kilvan hämmästelee, että ei voi olla.

Kyllä Mä näen että todellakin voi olla! Ihan jäätäviä läskejä, jotka koettaa kalastelee "oot tosi kaunis ja sopiva" kommentteja. Tavallaan tosi säälittävää. Jos oma olomuoto ei miellytä, niin asialle voi tehdä jotain. Jos taas viihtyy semmosena punkerona, niin go for it!

Vierailija
5/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se mikä mua ärsyttää ja naurattaa on kun ne punkerot jakavat siellä toisilleen laihdutusvinkkejä. Vaikea ottaa vakavasti ihmistä joka on 150kg tonnikeiju ja neuvoo toisia kuonka syödä :'D

Vierailija
6/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuota ryhmää mutta miksi ette kerro heille siellä ryhmässä noita mielipiteitänne?

Vierailija
7/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioh...osalla ja ei edes viitsitä peitellä. Ja joukkohurmoksessa hoetaan, kuinka terve on kiloista huolimatta. Haloo, ehkä se 5 kilon ylipaino ei vielä romuta sun terveyttä.. mutta kun matameilla on se ylipaino 25-40 kilon luokkaa..🤔 ja olihan siellä tämä värikäs rämäpää myös.. kyllä on ainakin samoilla linjoilla olevia läskisokeita juntturoita useampi kappale kaveriksi..

Vierailija
8/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuota ryhmää mutta miksi ette kerro heille siellä ryhmässä noita mielipiteitänne?

Koska se johtaa välittömästi ryhmästä bannaamiseen ja sitten ei enää pääse lukemaan näitä juttuja

Vierailija
9/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän esimerkiksi artroosi (nivelrikko) johdu ylipainosta ja siinä mielessä ei pidä missään tapauksessa väittää, että nivelet paranevat jos laihduttaa. Kipu voi tietysti hellittää sopivalla liikunnalla, mutta siinä ei painolla ole mitää tekemistä, vaan lihaskunnolla.

Lähtökohtaisestihan kaikki ihmisen poikkeavuutta arvostelevat ovat rasisteja. Mikäli lääkäri väittää jonkin asian johtuvan esimerkiksi lihavuudesta, hänen pitää se silloin voida aukottomasti osoittaa. Muutenhan koko diagnosointi johtaa täysin vääriin hoitolinjauksiin ja päätelmiin.

Mikäli taas pohtii yhteiskuntamme suhtautumista poikkeaviin, on naurettavaa ajaa homojen ja lesbojen etuja samalla lisäten rasismia lihavia ja muita vastaavia kohtaan. Etenkin, kun ylipainoa on noin puolella ja lihavia on noin 20% kansasta.

Mikäli taas on ajatus parantaa kansakuntaa ja vähentää terveydenhoitokustannuksia, pitäisi lähteä parantamaan mielenterveyttä. Kenenkään mielenterveys on varmasti parane lihavia haukkumalla, etenkin, kun kukaan ei tahdo olla lihava ja lihavuuden perimmäinen syyllinen on obesogeeninen ympäristö, jossa ruokateollisuudella on näppinsä pelissä. Tässä mielessä kehojen hyväksyminen sellaisena kuin ne ovat on todella tärkeää ja Vaakakapina jne ovat tervetulleita.

Vierailija
10/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en voi sietää noita. Hyväksy itsesi ja ole sellainen kun haluat, ok, mutta se ettei se ole tervettä ei ole mielipidekysymys vaan fakta.

Vierailija
11/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän esimerkiksi artroosi (nivelrikko) johdu ylipainosta ja siinä mielessä ei pidä missään tapauksessa väittää, että nivelet paranevat jos laihduttaa. Kipu voi tietysti hellittää sopivalla liikunnalla, mutta siinä ei painolla ole mitää tekemistä, vaan lihaskunnolla.

Lähtökohtaisestihan kaikki ihmisen poikkeavuutta arvostelevat ovat rasisteja. Mikäli lääkäri väittää jonkin asian johtuvan esimerkiksi lihavuudesta, hänen pitää se silloin voida aukottomasti osoittaa. Muutenhan koko diagnosointi johtaa täysin vääriin hoitolinjauksiin ja päätelmiin.

Mikäli taas pohtii yhteiskuntamme suhtautumista poikkeaviin, on naurettavaa ajaa homojen ja lesbojen etuja samalla lisäten rasismia lihavia ja muita vastaavia kohtaan. Etenkin, kun ylipainoa on noin puolella ja lihavia on noin 20% kansasta.

Mikäli taas on ajatus parantaa kansakuntaa ja vähentää terveydenhoitokustannuksia, pitäisi lähteä parantamaan mielenterveyttä. Kenenkään mielenterveys on varmasti parane lihavia haukkumalla, etenkin, kun kukaan ei tahdo olla lihava ja lihavuuden perimmäinen syyllinen on obesogeeninen ympäristö, jossa ruokateollisuudella on näppinsä pelissä. Tässä mielessä kehojen hyväksyminen sellaisena kuin ne ovat on todella tärkeää ja Vaakakapina jne ovat tervetulleita.

Semmoset itsepetokset sieltä :,D

Vierailija
12/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen ollut molemmissa ryhmissä mukana niiden perustamisesta saakka. Normaalipainoisena on todella vaikea asettua ylipainoisen ihmisen kenkiin. Vaikka miten olisit henkisesti lihava. Ongelma ei niinkään ole se, etteikö ylipainosta saisi sanoa, vaan se, että mitään vaivaa ei hoideta koska henkilö on ylipainoinen. 

Ihan oikeasti, kun lihava henkilö menee lääkäriin vaikkapa flunssan takia, todella moni lääkäri ottaa ylipainon puheeksi. Vaikka sillä flunssalla ei ole mitään tekemistä painon kanssa. Jos lihavalla murtuu käsi, saa ensin ohjeeksi laihduttaa, vaikka luut voi murtua ihan kenellä tahansa. Käytännössä siis minkä tahansa vaivan voi jättää hoitamatta, koska potilas on lihava. Ei kenellekään lihavalle tule mitenkään yllätyksenä se, että he ovat lihavia. Ihan jokainen lihava tietää olevansa lihava. Jos lääkärillä ei ole muuta tarjota, kuin kommentti laihduttamisesta ja nippu esitteitä, jotka joka ainoa lihava ihminen on saanut noin 30 kertaa aikaisemminkin, niin kyllähän se turhauttaa. Todella harva laihtuu niiden esitteiden perusteella, koska jokaisen ihmisen keho toimii eri tavalla. Osa laihtuu hiilareita karsimalla, osalle taas se ruokavalio ei sovi ollenkaan. Osa kykenee pudottamaan painoa perinteisillä THL:n suosituksilla, toisille ne vaan kerryttävät painoa lisää.

Kehopositiivisuudesta vielä sen verran, että liikkeen tarkoituksena ei ole ihannoida ylipainoa, vaan hyväksyä jokainen ihminen sen kokoisena kuin hän on. Kun ryhmää lukee, siellä on todella paljon surullisiakin tarinoita. Joku ei ole voinut käydä rannalla vuosikymmeniin, koska on inhonnut itseään ja kilojaan niin paljon. Moni muu on kertonut, että ryhmän myötä on rohkaistunut aloittamaan liikuntaharrastuksen, jonne ei ole aikaisemmin kehdannut mennä koska on niin isokokoinen. Kyllähän meillä jokaisella on oikeus elää omaa elämäämme painosta riippumatta.

Ja joo, itselläni on ylipainoa reilusti, puhutaan useista kymmenistä kiloista. Mutta minulla ei ole todettu yhtään perinteistä lihavien ihmisten sairautta. Kaikki arvoni ovat olleet tähän saakka kunnossa. Ja kyllä, kiitos ylipainon vaaroista tietoisten lääkäreiden, niitä arvoja on seurattu vuosien ajan. Ja ihan joka kerran lääkärit ovat olleet todella pettyneitä, kun kaikki on ollut kunnossa. Tiedostan kyllä, että jos paino tästä nousee ja kun ikää tulee lisää, terveysriskit tulevat nousemaan. Siksi minä siis opettelen LMM:n ja Vaakakapinan avulla syömään oikein, joka toivottavasti auttaa myös painonhallinnassa. En minä halua olla lihava, mutta kiireinen elämä hankaloittaa säännöllisen ruoka- ja liikuntarytmin ylläpitoa, jolloin syön väärin, enkä ehdi edes liikkumalla kuluttaa saamiani kaloreita.

Vierailija
13/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen kokemus lääkärin huomauttaessa ylipainosta on ollut asiallinen. Esimerkiksi ehkäisyn käyttö. Yhdistelmä pillerit ja ylipaino ( plus verenpaine ja tupakointi) on sellainen kombo, että jokin muu ehkäisy käyttöön oli suositus. Ja raskaana ollessa en tosiaankaan alkanut kiukutella, kuinka painonatseja hoitohenkilökunta on.

Vierailija
14/14 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus-leikkaus ketjut on ihan sekoboltsien areenaa. Läskinä ärsyttää suunnattomasti, että se leikkaus on ekana to do-listalla.. ihan oikeasti..helpoimman kautta normaalipainoon..😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme