Häihin panostaminen- maistraatti vs. Kirkko
Taas törmäsin lauseeseen "Meille ei tule mitään maistraattihäitä, niin sitä rahaa sit menee" ja tällä käsittääkseni viitataan siihen, että kirkkohäihin panostetaan enemmän.
Minulle kerran sanottiin hääpuvusta, jota itselleni mietin, että se on aivan liian juhlava maistraattihäihin.
Mistä ihmeestä tälläinen kumpuaa edelleen vaikka eletään jo vuotta 2017?
Eikö maistraattihäitä saa muka järjestää isosti vai onko oletus, että kukaan ei tee niin?
Meille on tulossa vihkiminen paikanpäälle ja juhlamarssin tulee soittamaan livenä jokin soitinduo. Juhlat menee jokseenkin samalla kaavalla kuin muidenkin. Enkä todellakaan mene naimisiin jossain zalandon mekossa :D
Onko tämä jotenkin tavatonta? Eikö muka kukaan muu tee niin?
Kommentit (13)
No minä teetin itselleni mekon maistraattihäihin. Muuten oli suht pienellä budjetilla toteutettu, kutsuttiin vain hyvät ystävät ja lähin suku. Kirkkohäitä ei ois kyllä tullu muutenkaan. Meidät vihittiin muuten pe 13.
Suvut on nykyään pieniä samoin ystäväpiiri että normaalinkin kokoinen kirkkosali näyttää aivan tyhjältä jos muutama ihminen istuu penkissä. Virren veisuissakin kuuluu vain papin ja kanttorin ääni kun muut ei laula. Kuka sellaisia häitä haluaa?
Mielummin panostan parisuhteeseen, kuin isoihin häihin. Maistraatissa avioon ja kakkukahvit lähisukulaisille, jos sellaista yhteenkokoontumisen tarvetta tulee. Kesällä voi heittää vaikka grillibileet, se on siinä.
Sano, että onko pakko valita joko maistraatti tai kirkko? ;-) Meidät vihittiin juhlapaikan pihassa huvimajassa talvella ja oli meidän näköisimmät häät. Paikasta sai luotua tosi idyllisen vaikkei lunta ollutkaan ja oli nättiä, kun oli paljon ulkotulia ym. Kirkko olis ollut toki hieno paikka, mutta en pidä sitä sopivana, että kaksi ei-uskovaa menee sinne vannomaan rakkauttaan sen paikan takia. Jotenkin muutenkin tuntuisi oudolta esittää siellä sillä hetkellä jotain muuta kuin on.
No meilla oli maistraatti haat ja rahaa meni niin peevelisti. Maistaraatissa ei ollut kuin todistajat, mutta sitten jarkattiin kolmet eri bileet isoille porukoille eri maissa. Olivat juuri sellaiset kuin haluttiinkin..
Minä olen taas ihmetellyt, kun jotkut ovat sanoneet, että heillä ei ole varaa kirkkohäihin. Eihän kirkossa vihkiminen maksa yhtään sen enempää kuin maistraatissa vihkiminen. Se taas, miten häitä juhlii, ei minusta riipu siitä, missä vihkiminen on tapahtunut.
Meillä maistraattivihkiminen ja juhlat eräässä paviljongissa pöytiin tarjoiluineen ja baareineen. Meni noin 7k€.
Miehen veljellä kirkkovihkiminen ja juhlat seurakunnan jossain randomsalissa. Perus kylmää karjalanpaistia ja kovia pottuja -buffet. Oisko menny max 2 k€.
Jokainen järjestää oman näköisensä juhlat omalla budjetilla. Oli ne sitten maistraatissa tai kirkossa vihkien...
Vierailija kirjoitti:
Meillä maistraattivihkiminen ja juhlat eräässä paviljongissa pöytiin tarjoiluineen ja baareineen. Meni noin 7k€.
Miehen veljellä kirkkovihkiminen ja juhlat seurakunnan jossain randomsalissa. Perus kylmää karjalanpaistia ja kovia pottuja -buffet. Oisko menny max 2 k€.
Jokainen järjestää oman näköisensä juhlat omalla budjetilla. Oli ne sitten maistraatissa tai kirkossa vihkien...
Näin minäkin sen näen, mutta osittain vallalla on ilmeisesti käsitys, että kirkkohäät= suuri ja juhlava. Maistraatti=jotain paljon pienimuotoisempaa.
Eikä sillä väliä ole, se vain ärsyttää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin sen näen, mutta osittain vallalla on ilmeisesti käsitys, että kirkkohäät= suuri ja juhlava. Maistraatti=jotain paljon pienimuotoisempaa.
Eikä sillä väliä ole, se vain ärsyttää :D
Näin se on joskus ennen ollut. Menee vielä vuosia tai jopa vuosikymmeniä, että maistraattivihkimistä aletaan oikeasti pitää kirkkovihkimisen "veroisena", eikä kirkon pienimuotoisena vaihtoehtona.
Minä en halunnut häitä. En voisi kuvitellakaan mitään kiusallisempaa kuin olla koko päivän silmätikkuna. En viihdy mekoissa enkä halunnut uhrata aikaa mihinkään juhlasuunnitteluun tai vaivata päätäni menyyllä tai kuunnella kun joku serkunvaimonkälynkumminpuolikas pahoittaa mielensä kun ei saanut kutsua. Juu noutänks. Kävin rakkaani kanssa maistraatissa ja ilmoitimme sitten asian niille joille halusimme ilmoittaa. Oli ihana päivä, ei mitään sirkustelua.
introvertti
Meillä oli pienet maistraattihäät, mutta asut "perinteiset" eli mulla hääpuku jne. Yhdet tutut meni naimisiin kirkossa arkivaatteissa, läsnä todistajat talon puolesta, toisilla 150 hlö uskonnottomat häät (muuten perinteiset pukuja ja ohjelmaa myöten). Tehkää ihmiset kuten haluatte ja häistä omannäköiset! Perinteistä voi valita ne mitkä itselle sopii, ei ne ole mitään kiveenhakattuja lakeja joita on pakko noudattaa jollain tietyllä kaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halunnut häitä. En voisi kuvitellakaan mitään kiusallisempaa kuin olla koko päivän silmätikkuna. En viihdy mekoissa enkä halunnut uhrata aikaa mihinkään juhlasuunnitteluun tai vaivata päätäni menyyllä tai kuunnella kun joku serkunvaimonkälynkumminpuolikas pahoittaa mielensä kun ei saanut kutsua. Juu noutänks. Kävin rakkaani kanssa maistraatissa ja ilmoitimme sitten asian niille joille halusimme ilmoittaa. Oli ihana päivä, ei mitään sirkustelua.
introvertti
Meitä on moneen junaan. Itsekin meinaan olen introvertti 👍
Rakastan kuitenkin mekkoja, laittautumista ja juhlia. En ole ikinä ennen ollut 100 ihmisen huomion keskipiste, mutta olen varma, että pidän päivästä silti :)
Jokainen järjestää niin kuin itse tykkää. Mitä väliä jonkun sanomisella. Ihme ongelmia.