Naisille kysymys
Miksi ette perusta yrityksiä, mene teknilllisille aloille ja ole kiinnostuneita suomen viennistä? Mikä teitä pelottaa raskaissa ja likaisissa urotöissä joita miehet tekevät? Miksi turvaudutte valtion suojatyöpaikkoihin miehiä enemmän?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette perusta yrityksiä, mene teknilllisille aloille ja ole kiinnostuneita suomen viennistä? Mikä teitä pelottaa raskaissa ja likaisissa urotöissä joita miehet tekevät? Miksi turvaudutte valtion suojatyöpaikkoihin miehiä enemmän?
Olen perustanut yrityksiä (monikossa) ja joillain niistä on vientiä. Teknilliset alat ei kiinnosta, ne on tylsiä ja pidän niitä menneiden jääkausien lumina. Ei niissä enää ole rahaa.
Raskaat ja likaiset työt ei kiinnosta, enkä pidä niitä urotöinä, vaan hölmöjen hommana. Sopivat niille, jotka eivät älytyöhön pysty.
En turvaudu valtion suojatyöpaikkoihin (enkä kylä tiedä, onko niitä edes olemassa) mutta valtio ostaa minulta tiettyjä tuotteita, joita se tarvitsee. Joita todennäköisesti myös ap tarvitsee.
Olen tilitoimistoyrittäjä (nainen). Just tein äsken naisyrittäjän kirjanpidon. Tienasi vuonna 2016 yli 100 000 e. On muitakin naisasiakkaita. Ilmeisesti sitten ollaan tämän maan ainoita.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta likaista urotyötä ap on tänään tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta likaista urotyötä ap on tänään tehnyt?
3 trollia av:lle?
Koska ne hommat on niille, joilla ei ole kykyä muuhun kuin ruumiilliseen työhön.
Mikä on likainen urotyö? Yrittäjäksi minusta ei ole, kun ei ole liikeideaa.
Tekninen ala, miksei? Mutta siihen pitäisi kouluttautua. On jo kaksi korkeakoulututkintoa suoritettuna ja kolmas kesken. Enää en viitsisi opiskella tämän jälkeen.
"Suojatyöni" on ihan yksityisellä sektorilla. Se saa kelvata siihen asti, kun saan opiskelut loppuun.
Olen logistiikan insinööri, työskentelen oman alan duunissa. Oma yritys ei tällä alalla kiinnosta, vastaavasti yritys jollainen tekisi mieli perustaa (unelmissa, ei todellisuudessa) ei olisi tarpeeksi tuottava.
Toisaalta koen perhe-elämän mukavammiksi 8-12h työpäivillä kuin mitä se yrittäjänä olisi. Yrittäjän on lähes mahdoton jäädä äitiyslomalle taikka hoitovapaalle niin halutessaan, ellei firma ole iso ja varaa palkata firmalle ulkopuolisten duunarien lisäksi myös ulkopuolinen johtaja. Tässä painavin syy, miksi en ole (ainakaan vielä vuosiin) yrittäjä. Haluan olla lasteni elämässä läsnä.
Opiskelen hoitoalalla. Mielestäni se on yhteiskunnasta välittämistä ja raskasta tärkeää työtä.
Siistii, minulla on siis suojatyöpaikka koska ap niin sanoo. Helpottava tieto, sillä aika paljon meitä laikkareita on laitettu työttömäksi tässä lähiaikoina.
Minä olen perustanut yrityksen it-alalle, miespuolisen kollegan kanssa yhdessä tosin. Aloite ja liikeidea olivat minun.
Ei tämä mikään urotyö sinänsä ole, vaan ihan vaan itsekäs halu päästä tekemään työtä omilla tavoillaan, oman itsensä herrana. Meillä ei ole edes tarkoitus kasvaa valtavaksi firmaksi, vaan aiomme pysyä pienenä / keskikokoisena konsulttitalona jossa arvostetaan ihmisten erilaisuutta ja erilaisia työtapoja.
Lasketaanko se likaiseksi urotyöksi, että vetää vasikan ulos lehmästä joka ei jaksa itse enää ponnistaa? Likaista ja raskasta se ainakin on (mm. ulostetta ja verta) ja saattaa pelastaa lehmän sekä vasikan hengen.
Entä siivoojan työ? Sekin on melko likaista ja raskasta hommaa. Eipä mikään yritys oikeastaan pyörisi, jos kukaan ei siivoaisi. Sairaalat olisivat luultavasti ensimmäisenä pulassa.
Tai vaikka henkilökohtaiset avustajat... Joutuvat päivästä toiseen sietämään ties minkälaisia ihmisiä joita avustavat ja nostelua on paljon. Likaistakin se voi olla, mikäli joutuu auttamaan vessakäynneissä yms. Voisihan sitäkin urotyöksi sanoa, kun joutuu huolehtimaan toisen ihmisen hyvinvoinnista.
Tähän samaan voidaan vielä toki liittää kotiäidit/isät myös. Likaista ja raskasta työtä ilman lomia tai palkkaa. Ja silti niin kovin tärkeää hommaa. Varmasti raskaampaa kun joku toimistotyö.
Tähän pystyisi oikeastaan liittämään melkein kaikki yhteiskunnan "halveksimat" työt, joita naiset yleensä tekevät enemmän kuin miehet. Missä menee sen hienon ja mahtavan "urotyön" raja, mistä tämän palstan miehet aina jaksavat puhua?
Olen jo teknillisellä alalla, mitä pitäisi vastata?