Miksi suurin osa aikuisista ei oksenna mahataudissa?
Itse lapsena oksensin.
Nykyään vaikka muilla olisi yrjötauti niin mulla saatta ehkä huono-olo, mutta en enää oksenna.
Mistä johtuu?
Kommentit (17)
Ihanko totta ettei suurin osa oksenna? Itse olen aina aikuisenakin oksentanut jos kunnon mahatauti on. Ja miehenikin. Toki aikuisella niitä mahatauteja on harvemmin, kun immuniteetti on kehittynyt lasta paremmaksi sellaisia vastaan.
Osasyy voi olla se, että varsin pitkälle oksentamista pystyy säätelemään tahdonvoimalla, joten jos pitää oksentamista hyvin vastenmielisenä, niin sen voi kyllä pystyä estämään tilanteessa, jossa lapsi tai oksentamista inhoamaton oksentaisi. Itse pahan olon tullen oikein pyrin oksentamaan, koska se selvästi helpottaa yleensä oloa.
Ite kans vihaan oksentamista enkä oksentelekkaan! Kärsin mielummin siitä huonosta olosta, kuin oksentaisin!
Meillä on kyllä aikuisillakin oksennus lentänyt. Itse en pidä pelkkää ripulia vatsatautina, se on vaan ripuli.
Edellisen kerran meillä oli vatsatauti kymmenisen vuotta sitten. Se oli kyllä kamala. Ihan sama, kummassa päässä tuntui, niin pytylle piti mennä istumaan sanko sylissä. Oksensin niin reippaasti, että kurkunpäässä repesi jotain ja ääni lähti kokonaan pariksi viikoksi.
Miten niin suurin osa? Kyllä kunnon noroviruksessa lentää molemmista päistä. Sitten on kyllä erikseen ihmisiä joilla on rakenteellinen vika joka estää sekä oksentamisen että röyhtäilyn, ei kyllä käy kateeksi koska usein tuo aiheuttaa voimakkaita kipuja ja huonoa oloa tilanteessa jossa oksentaminen tai röyhtäily helpottaisi oloa.
Riippuu pöpöstä eikä aikuisuudesta.
Useinmiten on vain huono olo tai maha vikkelällä.
Mutta jos iskee kunnon noro niin aika ihme jos pystyy olemaan oksentamatta. Tosin meilläkin on näiden 20 vuoden aikana ollut vain yksi noro ja koko perhe kyllä yrjösi ja ripuloi...tauti oli tosi raju.
Mulla oli just jouluna viikon kestävä vatsatauti kipuineen ja ripuleineen. Lapset selvisivät parilla oksennuskerralla. Tuntuu, että mulla tuo tauti kesti pitkään lievempänä. Joten olisin valinnut sen oksentamisen.
Meillä oli outo vatsatauti viikko sitten. Me aikuiset ja kaksi vanhinta lasta sairastuttiin saman vuorokauden aikana. Tauti kesti yhden päivän ja oireina oksentelu ja lievä kuume, sitten naps vain tauti oli ohi. Ripulia ei juurikaan ollut. 2-vuotias ei sairastunut.
Onko huono-olo sukua pahaololle?
En oksenna koska en halua oksentaa, ja hallitsen kehoni paremmin kuin lapsena. Immuunipuolustus kehittyy myös, ja taudit tulevat lieempinä.
Meidän perheen aikuiset kyllä oksentaa mahataudissa. Itse lykkään välillä sormet kurkkuun, että oksennus tulisi nopeammin. Sen jälkeen hetkeksi helpottaa paha olo. Mieluummin oksennan kuin kärsin sitä helvetin pahaa oloa.
Jos kärsii vain pahoinvoinnista(kuten raskauspahoinvointi), oksentamista(tai sen estämistä) voi jonkin verran kyllä tahdonvoimalla säädellä.
Jos kuitenkin on ihan kunnon pöpö päällä kuten norovirus, siinä ei ole tahdonvoimalla yhtään mitään merkitystä.
Molemmista päistä lentää, vaikka yrittäisi kuinka estellä.
Viimeksi 9 v. sitten sairastettiin norovirus koko perhe, kyllä vetää aika nopeasti täysin liikuntakyvyttömäksi aikuisen ihmisen.
Ei voinut kuin maata ja p*skoa alleen/oksentaa täysin hallitsemattomasti.
En kyllä suosittelisi pidättelemään oksennusta koska se oksentaminen nimenomaan poistaa niitä mikrobeja ja mikrobimyrkkyjä elimistöstä. Pidättämällä vain pitkittää huonoa oloa ja itse tautia.
Joo, tavallaan tosi hullua pidätellä koska oksentamalla saa sen kamalan oksettavan olon pois.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tavallaan tosi hullua pidätellä koska oksentamalla saa sen kamalan oksettavan olon pois.
Niinpä, ja usein jos on päätäkin särkenyt kovin, niin sekin vähän helpottaa oksentamisen jälkeen. Meillä on miehellä ihan hirveä oksentamiskammo, ja oli se kurja vatsataudissa katsoa kun toinen ihan tärisee pahasta olosta mutta ei voi oksentaa. Itse taas menin heti oksentamaan kun tuntui että vatsa haluaisi jotain poistaa, ja pääsin paljon vähemmällä pahalla olollla ja säryllä.
Miten se ylipäätään on mahdollista ?Jotkut keski-ikäiskammoisethan oksentavat jo tällä palstallakin jatkuvasti...
Mulla on lieventynyt hirveästi, lapsena oksensin päiviä putkeen. Nyt menee käytännössä ohi yhdellä yrjöllä.
Olen huono oksentamaan, viime mahataudissa röyhtäilin tuntikausia ennen itse tapahtumaa, ja silloinkin vain yökkäsin rajusti ja syljin suuhun tulleen n. ruokalusikallisen hapanta, kuplivaa liejua, pönttöön. Olo helpotti välittömästi!
oksentaminen on inhottavaa