Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joiden teini-ikäisellä silmälasit, miten näönkehitys eteni?

Vierailija
28.12.2016 |

Siis missä iässä tuli tarvetta silmälaseilla, miten näkö heikkeni ajan kuluessa, minkä vahvuiset linssit oli esim.15-17v iässä?

Mietin, kun 15v pojalla oli eilen optikon näöntarkastus ja toisen silmän tehon tarve linssissä olisi kuulema heikentynyt peräti 1 pykälän verran ollen nyt -4...toinen olisi pysynyt samana eli -3:ssa. optikko puhui silmälääkärin käynnistä koska ei kuulema saanut lukemaa ihan niin tarkasti mitattua kuin olisi halunnut, silmälääkäri laittaisi sitten jotain lamaannuttavaa tippaa sinne silmälihakseen..onko tässä nyt tosiaan tarvetta silmälääkärikäynnille, sitä mietin. Poika itse ei ole havainnut mitään heikkenemistä kys silmässä, ei ole päänsärkyjä tms myöskään.
Huokaus, ottaa pattiin kun ovat perineet näön minulta, toiv eivät kuitenkaan näin sokeiksi päädy kuin minä (-10 ja -8,25).

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän teini sai lasit ollessaaan 13. Näön huononeminen pysähtyi noin 15 ikäisenä. Lopputulos on toisessa silmässä -1 ja toisessä -1,75.

Itselläni aikanaan sama historia, tosin vahvuudet on sellaiset, että teoriassa saisin ajaa autoa ilman laseja, jos viitsisin. Mies sen sijaan on saanut silmälasinsa jo tarhaiässä ja ne onkin sitten tosi vahvat.

Vierailija
2/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon TODELLA, että meilläkin teinien näön heikkeneminen pysähtyisi nyt ja äkkiä, vaikkapa pituuskasvun rauhoittumisen7loppumisen myötä! monesti ja yleensähän silmälihas ei kuulema oikein pysy mukana kun pituuskasvu on kovaa ja siksiKIN näkökyky voi heiketä ja hieman taas parantua sen jälkeen. Tämä 15v josta nyt puhun on kuitenkin jo 183cm pitkä joten luulisin kovimman kasvukauden olevan jo historiaa..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kakkosen lapsen pituuskasvun viimeinen pyrähdys taas oli vasta 17-vuotiaana, mutta ei sillä ollut silmiin mitään vaikutusta.

Vierailija
4/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon TODELLA, että meilläkin teinien näön heikkeneminen pysähtyisi nyt ja äkkiä, vaikkapa pituuskasvun rauhoittumisen7loppumisen myötä! monesti ja yleensähän silmälihas ei kuulema oikein pysy mukana kun pituuskasvu on kovaa ja siksiKIN näkökyky voi heiketä ja hieman taas parantua sen jälkeen. Tämä 15v josta nyt puhun on kuitenkin jo 183cm pitkä joten luulisin kovimman kasvukauden olevan jo historiaa..

ap

Silmälihas kasvaa vielä parikymppisenä. Mulla loppui pituuskasvu 13 vuotiaana, silmän kehitys 21 vuotiaana. itsellä -10 ja -9. Lapsilla näyttäisi asiat olevan paremmin, 15v:lläkin on nyt ollut pysähdyksissä -1,5 ja -2 jo pitkään.

Vierailija
5/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..eipä tässä tietty muu auta kuin toivoa ja ainahan sitä voi käydä laseroperaatiossa tms kunhan ovat vaikkapa 2kymppisiä jos niikseen haluavat. Ja piilarithan on myös hyvä keksintö.

ap

Vierailija
6/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjesta mitä lukemia teillä on. Minä sain lasit teininä joskus 14-15 vuotiaana ja nyt 34-vuotiaana toinen silmä ei ole muuttunut juuri mihinkään mutta toisessa hajataitto on kasvanut huimasti aikavälillä 2008-2015. Mulla on toisessa silmässä miinusta ja toisessa plussaa ja sen lisäksi tuo hajataitto molemmissa. Vielä 5 vuotta sitten ajoin autoa ilman laseja mutta enää en kyllä näe ilman laseja tarpeeksi hyvin. Etenkään pimeässä.

Vierailija
7/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 5. luokalla näkö huonontua, pumpsahti -1. Pari vuotta niin iso pudotus, -3.75. Sitten -4.25 yläasteen päättymisen jälkeen. Meni vuosia ja joskus 19-vuotiaana asettui päälle -5. Pysynyt tuossa, nyt olen 26v. Että kyllä voi rauhoittua teini-iän mentyä :)

Vierailija
8/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapsella ei ole ollut lasit kuin vasta vuoden, niin vastaan omasta kokemuksestani.

Sain lasit kuudennella, silloin oli ihan pienet miinukset. Parin vuoden välein jouduin uusimaan linssejä aina vain voimakkaammaksi, kunnes joskus kolmenkympin tienoilla alkoi näkö parantua. Enimmillään taisi toisessa silmässä olla linssi -3.5 (toisessakin muistaakseni -3 tai -2.75) eli ei niin paha kuin AP:lla. Nyt on enää -1,5 ja -2.25, mutta samalla kun näkö alkoi parantua, niin alkoi tulla hajataittoa.

Laseroinnista sen verran, että siinä on joku aika, minkä verran näön olisi pitänyt pysyä samana (ei heiketä eikä parantua). Muutenhan ei tiedä, jatkaako näkö muuttumista leikauksen jälkeenkin. Ja välttämättä ihan kokonaan laseista ei pääse eroon leikkauksenkaan jälkeen (miehelläni tällainen "tuomio", sen verran hajataittoa, ettei kannata leikata, kun lasit jäisi kuitenkin).

Vierailija
9/9 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

optikko puhui silmälääkärin käynnistä koska ei kuulema saanut lukemaa ihan niin tarkasti mitattua kuin olisi halunnut, silmälääkäri laittaisi sitten jotain lamaannuttavaa tippaa sinne silmälihakseen..onko tässä nyt tosiaan tarvetta silmälääkärikäynnille, sitä mietin. Poika itse ei ole havainnut mitään heikkenemistä kys silmässä, ei ole päänsärkyjä tms myöskään.

Huokaus, ottaa pattiin kun ovat perineet näön minulta, toiv eivät kuitenkaan näin sokeiksi päädy kuin minä (-10 ja -8,25).

Jos optikko on sitä mieltä, että käydä silmälääkärillä, niin miksi ihmeessä täällä pohdit kannattaako?

Itse sitä ei yleensä huomaa sitä näön heikkenemistä kun se tulee niin hitaasti, että siihen tottuu. Joten se että lapsesi ei ole huomannut mitään, ei kerro yhtään mistään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän